II. Megjegyzések a mítoszhoz
Az első fejezet problémafelvetésének
szerteágazó következményei közül érdemes néhányra, pár mondat erejéig figyelmet
szentelni.
Itt van mindjárt az a szemléleti
rend, ami a figyelmes olvasó számára feltétlen körvonalazódik az eddigi
fejtegetésből. Mert ez a szemléleti rend a jelenkor mítoszán edződött szem
számára természetesen legalább szokatlan. Például feltűnően hiányzik belőle a
világot meghódító ember pozitivista motívuma. Sőt, bármiképp próbálkozna valaki,
az evolúcióról szóló tanmesét sem sikerülhetne belevetíteni, az emberiség
egyenlőségi eszméje pedig végképp összeegyeztethetetlen vele. Ezekhez képest
éppenséggel a gondolkozni szerető kevesek, és a gondolkozni nem szerető sokaság
viszonyában egy megkerülhetetlen aszimmetriát jelenít meg, mely éppen
megkerülhetetlensége miatt egyben változhatatlan – ha úgy tetszik örök.
Ugyanakkor van azért dinamikája – egyébként sokkal nagyobb, mint alulról
látszik. Nem elítélő, nem megítélő, nem kategóriába merevítő, hiszen csak
annyit mond, hogy valakik nem szeretnek gondolkozni. Nem azt mondja, hogy nem
tudnak, vagy nem képesek gondolkozni, hanem csak azt, hogy nem szeretnek. Tehát
rajtuk áll. Mégis, ebből a látszatra jelentéktelen különbségből – pediglen a
gondolkozás szeretetéből illetve mellőzéséből – ember- és ember között
dimenzionális különbségeket tételez, méghozzá kizárólag egyirányú
átjárhatósággal (ennyiben aszimmetrikus a viszony), mert amíg az egyik akár
évezredeket meghatározó mítoszt alkot, addig a másik ennek a mítosznak
öntudatlan médiumaként hordozza csupasz hátán az említett évezredeket.
Mindazonáltal a mítoszalkotókat ne
úgy tessék elképzelni, mint akik ezzel szórakoznak. Egyáltalán, csak a jelen
mítoszban merül fel az ember végletes, individuális magára irányultsága.
Ugyanezért e mítoszon belül minden alkotó igényli nevesítését az alkotásához
kötötten, viszont a mítoszon kívül – hisz a mítoszalkotó a mítoszon kívül él –
az alkotó nem ismert, nevesítése érdektelen. Ott csak a létezés valóságának van
súlya, „szórakozni” pedig csak az individualitás virtuális terében van mód.
Továbbá mítoszt alkotni nem
mindenkor, és nem bármifélét lehet. Vannak alkalmas idők és alkalmas mítoszok,
és az alkalom az alkotó fölött áll. Ezen belül azonban a mítoszalkotó
mozgástere végtelen, és az ő akarata érvényesül. Ha fel akarjuk fogni, hogy
micsoda meghatározó erő rejlik ebben, nem kell tennünk mást, mint a
kereszténység kétezer évére gondolnunk. Mert e kétezer év alatt millió- és millió
ember született meg és élte végig az életét önértelmezést, életprogramot,
életfeladatot kapva a kereszténységtől úgy, hogy fel sem merült benne a
kereszténység megkérdőjelezésének lehetősége. Papok hadai nevelődtek föl
önmagukat a „kinyilatkoztatás” alatti végtelen távolságban érzékelvén, ahonnan
nézve csakis a „kinyilatkoztatás” megkérdőjelezés nélküli tükrözése lehetséges.
A személy előtt a kereszténység áthághatatlan és megkerülhetetlen hegyként
magasodott. Nem egyszerűen nyomasztó, félelmetes, szellemileg áthatolhatatlan
tömegként, hanem olyanként, ami azért életet, életteret is ad, amiből élni
lehet, aminek a lábainál vannak tisztások, a tisztásokon vidám gyereklábak
futkosnak, móka is van, meg persze szenvedés, és a bátrabbak még feljebb is
kapaszkodhatnak kissé (kissé!) a hegy oldalán, s bántódásuk sem esik mindaddig,
amíg tudatában vannak a csúcstól való mélységes és áthághatatlan távolságuknak.
Azután valami egyszer csak megváltozik, és a mítosz többé nem hihető. Valami
hitelteleníti. Esetleg valakik (nyilván mítoszon kívüliek) hiteltelenítik. És
akkor jön az új mítosz.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.