III. Rész és egész a kereszténység utáni mítoszban
Logikus lenne a mítoszokat időrendi
sorrendben tárgyalni, de ez – mint majd látható lesz – a kifejtés szempontjából
okozna nehézségeket és aránytalanságokat. Ezért az időben retardálást választottuk.
Ilyen módon a jelenkorból indulunk ki, tehát a kereszténység utáni mítoszból.
Egy mítosz nem feltétlen
manifesztálódik valamilyen egységes, összerendezett műben, s általában és
inkább több mű vagy szájhagyomány lényeges vagy ismétlődő fordulataiból,
állásfoglalásaiból, értékpontjaiból rajzolódik fel az az esszenciális lényeg,
amiben egy kor emberi sokasága önmagát elgondolja. Legkevésbé jelenik meg
rendezett műben a jelenkor mítosza. Egyszerűen és főként azért, mert nincs rá
szükség. Olyan erőssé vált a tömegkommunikáció, hogy megszámlálhatatlanul
sokféle megjelenési formában, a legkülönbözőbb intellektuális tulajdonságokhoz
igazítva, éjjel és nappal sulykolja valamely részletét színdarab, TV-játék,
hírek, tudományos előadás, közösségi játék, tanárnő az iskolai órán, újságcikk,
film stb. stb. Széttagolt állapota ellenére azonban jól körülhatárolható, és
jól megragadhatók a lényegi motívumai. Nevet is adhatunk neki, mely nagy
biztonsággal találó lesz: ez a „Tudomány
Mítosza”. Megjelenését pedig a „Felvilágosodás”-ban lappangás időszakát
követően az ún. Nagy Francia Forradalomhoz (1789) lehet kötni. Azóta is
kényszerűen együtt él a keresztény mítosszal, bár fokozatosan mossa ki a
tudatokból, s mára jószerével a magukat kereszténynek tartók is – öntudatlan
ellentmondásban önmagukkal – a tudomány mítoszában értelmezik saját létezésük.
A tudomány mítoszának értékelemei:
– Az igazság közvetlen racionális
hozzáférhetőségébe vetett hit.
– Annak a hite, hogy az ember –
méghozzá akármelyik ember – rációval az
igazságot látja, és amit rációval lát,
az bizonyosan az igazság, méghozzá a teljes
igazság.
– Az ember létproblematikájának redukálhatósági
hite az ember és környezetének
problematikájára. (E tekintetben magára
az emberi szervezetre is, mint környezeti
problematikára tekint.)
– A környezet tárgyiasult
értelmezhetőségének hite.
– A környezet feltárásának haladását az
ember kiteljesedéseként, általános
fejlődéseként való értelmezhetőség hite.
– Az ember időbeli fejlődésébe vetett
hit, aminek következtében az időtengelyen
minden megelőző időponthoz
fejletlenebb, minden következőhöz fejlettebb
állapot tartozik, és mindig a jelen
állapot a valaha volt legfejlettebb.
– Általános evolúciós hit, mely szerint
az önálló lényegiségként tételezett anyag
elemi részekből szerveződő struktúrákon
át az ember fejlődésében éri el –
egyébként nem konkretizálható –
kiteljesedését.
Az értékpreferenciák által vonzott
szemléleti és működési jellegek:
– Az életet a tárgyi értelemben
felfogott anyag jelenségi szintjeként értelmezi.
– Szétválasztott objektumról és
szubjektumról beszél, ahol az objektum a tárgyi
értelemben felfogott anyag kizárólag
egyféleképpen elgondolható valóságaként, a
szubjektum pedig az anyagnak a
jelenségi élet saját fenntartási kényszeréből
következő bonyolult befolyásoltsági
rendszerén való tükrözőjeként értelmezett.
– Objektivitásról beszél, mint egyszerű
racionalitással elérhető végső igazságról,
amihez a szubjektum befolyásoltsági
motívumainak feltárásával és ily módon
hatástalanításával képzel eljutni.
– A szubjektum befolyásoltságaitól
megfosztott anyagra – mint a szubjektum
környezetére – irányulást „tudománynak”
nevezi.
– A tudomány leválik a saját logikája
szerint csakis szubjektumként értelmezhető
emberről, és önállósult folyamatába
teljes környezetét – tehát az objektív tárgyként
értelmezett anyagot, annak
jelenségeként felfogott életet és az embert, mint
szubjektumot – mintegy objektíve, korlátok
és gátlások nélkül behasználja.
– A tudomány minden egyes
továbblépését, mely lényegileg a „szubjektum”
tárgyiasítását jelenti, győzelemként
ünnepli.
– A mítosz lényege a folyamatos csúcson
levés önünneplése.
Mindezek után nem okoz gondot a
mítosznak a „RÉSZ ÉS EGÉSZ”-hez való viszonyát meghatározni: Ez a
mítosz a RÉSZ abszolutizálásának mítosza. Lényegében csak a RÉSZ-t
ismeri. Szemléletében a RÉSZ – mint elemi anyagrész, objektum – változatos
struktúrákban, akár életjelenségeket mutató struktúrákban, struktúrák
struktúráiban épít fel mindig valami önmagánál többet, s ennek az építkezésnek
nincs határa. Nem jelenik meg benne az EGÉSZ, hanem csak a RÉSZ burjánzása.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.