I. A
mítosz
Mítosz az, amiben az emberi sokaság egy
korszakon belül el tudja gondolni önmagát.
Ez a kereknek látszó megfogalmazás
persze bizonyos pontokon hagy maga után űrt, és kérdéseket is felvet, jóllehet
úgy tűnhet, mintha ezekre a kérdésekre lenne egyszerű válasz. Azonban kényszerű
lesz az elmélyedés.
– Először is ki az az emberi sokaság,
aki egyes szám harmadik személyben, mítoszban gondolja el magát? Ez lenne a
sokat emlegetett társadalom, aki/ami mintegy szuperlény önálló gondolattal bír?
– Azután miért kell, miért akarja az
emberi sokaság egyáltalán elgondolni önmagát?
– És végül, a legfontosabb: honnan van,
honnan kerül elő egyszer csak az a mítosz, amiben az emberi sokaság
elgondolhatja magát?
Az első kérdésre valóban, viszonylag
egyszerű a válasz. Mivel itt éppen nem mítoszt akarunk alkotni, nem tételezhető
és nem is tételezünk az emberi sokaság alatt valamiféle mitikus szuperlényt,
mely önmagában vett egységként képes lenne elgondolni valamit. Az emberi
sokaság önálló személyek sokaságát jelenti, és csak annyiban egység, amennyiben
a személyek rendelkeznek egy közös tulajdonsággal. Ennek a közös tulajdonságnak
létezhet sokféle megfogalmazása – tapintatos, lényegre törő, leíró, együttérző
– mi itt egy enyhén provokatív formát választunk: azok, akik nem szeretnek
gondolkozni.
Bár egy ilyen megkülönböztetés
szükségképpen kissé leegyszerűsítő, de azért a továbbiakra nézve remélhetőleg
termékeny. Annyit mindenesetre eleve sugall, hogy nem tartozik bele a teljes
társadalom, mivel azért feltételezhetően léteznek személyek minden korban, akik
szeretnek gondolkozni. S ha így áll, a használhatóság érdekében lényeges
tisztázni a gondolkozás „szeretetének” kritériumait.
– Az szeret gondolkozni, aki
egyetlen gondolatot sem vesz át mástól, hanem minden gondolatot önmaga gondol
el.
Persze, a mai kor mítoszában ez a
gondolat eretnekségnek számít, hiszen szembe megy a „tanulás” misztikumával, az
egymástól eltanulható gondolat hasznosságának misztikumával, a közbeszédben
megkérdőjelezhetetlen rangra emelt tudástárházak és a személyek összeadódható
tudását elgondoló társadalmi tudás koncepciójával. Holott az egymásból építkező
tudásokhoz fűzött elképzelés nyilvánvalóan tarthatatlan. – Mi van, ha egyszer
csak kiderül, hogy a gondosan összerakott tudásépítményben alul, egészen alul,
esetleg már az alapokba hiba csúszott? – Dől az egész építmény.
– Mi van, ha nem is csak úgy
véletlenül csúszott be egy hiba, hanem valaki szándékosan építette be? –
Mondjuk éppen azért, hogy majd egy ponton túl dőljön az egész építmény?
A személy az életéből nem tudja
kispórolni az EGÉSZ-re rálátást. Persze, azért jó lenne. Az egészre rálátni,
rendkívül fáradságos, méghozzá főként azért, mert az ember általában nem szeret
gondolkozni. Mennyivel egyszerűbb gondolati paneleket átvenni olyanoktól, akik
megbízhatók, olyanoktól, akiknek hihetünk? – Na de miképpen dönthetnénk el,
hogy egy adott embernek hihetünk, ha éppen olyan gondolati panelt szándékozunk
átvenni tőle, amit mi magunk nem akarunk végiggondolni, következésképp
fogalmunk sincs róla, hogy az átvett panel igaz-e?
Láthatóan jó ez a felosztás:
gondolkozni az szeret, aki nem kapható mások gondolatainak ellenőrizetlen
átvételére. Ha valaki keresni akarna ilyen embereket, nagyon nehezen találna,
és legkevésbé a ma oly magas piedesztálra emelt tudományokon munkálkodók között
lenne esélye találhatni, hisz a tudomány módszertana eleve a gondolati
építményre apellál. A gondolkozni szerető embereket tehát a mai intellektuális
eliten kívül – ha tetszik fölül – kell keresni, és bizonyosan nagyon kevesen
vannak. Mindenki más pedig az emberi sokaság.
A következő tisztázandó kérdés
szintén nem oly bonyolult, hogy ugyanis ez az emberi sokaság miért igényli
elgondolni magát, és ha már igényli, miért épp egy mítoszban kézenfekvő ezt
megtennie?
Mondják, az ember tudatos lény. Egy
ilyen állítással ugyan mi nem értünk egyet, de kétségtelenül van az embernek
valamije, amit tudatnak lehet nevezni, s az ember ezzel, vagy legalább részben
ezzel a valamivel önvezérli magát. Többnyire ez a valami határozza meg, hogy
pl. valahol jobbra forduljon vagy balra, simogasson vagy üssön, kivesse magát a
tízedik emeletről vagy örömmámorban ünnepeljen. És ez a valami a létezés
megtapasztalásában felfejthető ok-okozati összefüggések alapján működik. Tudatos
cselekvésnek pedig általánosságban az nevezhető, amikor valaki egy kívánt
okozat eléréséhez szándékosan képes az okozatot kiváltó okot vagy okokat megalkotni.
A tudat tehát az a valami, amiben előbb van meg az okozat, és abból fog
következni az okozat szolgálatába állítható ok. Másképpen a tudat az, amivel az
ember birtokba kívánja venni a jövőt. Ehhez képest is másképp: mivel egyébként
minden cselekvése önmagára irányul – önmagát akarja ilyen-olyan körülmények
közé juttatni, önmagát akarja ilyenné-olyanná tenni –, a tudat az, amivel az
ember önmagát akarja birtokba venni.
Azonban furcsa egy portéka ez a
tudat, mert bár fokozatosan alakul ki a megtapasztalások bázisán, amire csak
irányulni képessé válik, azt mintegy mohón megkívánja, s tűrhetetlenné válik
számára, ha tárgya fölött az ellenőrzése nem teljes, vagyis nem tart kézben tárgyának
minden jövőbeni okozatához vezető okot. Ez az igénye oly heves és mondhatni
„öntudatlan”, hogy belső nyugalma megőrzése végett képes hitetni magával tárgya
fölötti ellenőrzésének teljességét olyankor is, mikor kisebb körültekintéssel
is szembeötlők ellenőrzésének tátongó rései.
Ugyanígy, mikor a tudat a
pubertásban kezdi felfedezni önmagát, a tudatot birtokló személyt, jóllehet
rendkívüli távolságban van önmaga birtokbavételi lehetőségétől, nem tűrheti az
ellenőrizetlenségeket maga körül. És ha kisebb idődimenziókban képes is átsiklani
nyilvánvaló kilengéseken, mint pl. egy kar elvesztésével bebizonyosodó tudati
inkompetencia, a végcélt, a személy létezésének teljes célját illetően a
legönáltatóbb módon kapaszkodik bele a saját kompetenciájának illúzióját
fenntartani alkalmasnak látszó fogalmakba, fogalomrendekbe. Ezen a ponton pedig
megtörténik a nagy találkozás, mert az emberi sokaság, amelyik nem szeret
gondolkozni, a mítoszban kapja meg azt a fogalmi rendet, melyben lehetővé válik
a tudatnak önmagát az ellenőrzöttség látszatában elgondolnia.
A harmadik kérdés (honnan kerülnek elő
a mítoszok?) tisztázása előtt ide kívánkozik két megjegyzés.
Először is – mondhatni – szerencsés
korban élünk, mert bár visszafelé meglehetősen halványuló módon, de azért
egyszerre három mítoszra van rálátásunk. Ezek a középsőhöz koordinálva: a
kereszténység előtti, a kereszténység és a kereszténység utáni mítosz. Állásfoglalásunk
vonatkozásában itt senkinek ne maradjon kételye – ha ezen mítoszok minőségét,
gondolati mélységét, összetettségét csak felületesen is összevetjük, bizony az
idővel haladva a fokozatos és teljes elhülyülés jeleit fedezzük fel.
Másodszor – és ami miatt egyrészt a
mítoszok hangsúlyos szerepet kapnak a RÉSZ ÉS EGÉSZ tárgyalásakor, valamint ami
miatt bátran nyilatkozhatunk a folyamat elhülyülő jellegéről – mindhárom mítosz
legjellemzőbb vonása a RÉSZ ÉS EGÉSZ problémájához, mint alapproblémához való
viszonya. Ennek megfelelően, a további fejezetek során éppen a különböző
mítoszok viszonyrendszerében tárul fel leginkább a RÉSZ ÉS EGÉSZ kapcsolatáról
alkotott gondolat súlya a létezésben.
Visszatérve eredeti kérdésünkre, bizony
a mítoszok nem az égből pottyannak az emberek közé. Tulajdonképpen az eddigiek
alapján létezik egy egyszerű és rövid válasz: a mítoszokat a gondolkozni
szerető emberek alkotják a gondolkozni nem szerető emberek részére.
Azonban bármennyire megnyugtatóan egyszerű logikával lehet eljutni erre a
megállapításra, következményi szintjei nagyon is idegborzolóak lehetnek. Íme
egy egyszerű felvetés:
(Illusztrációként
főként a keresztény mítoszra támaszkodunk, de ez semmiképp sem a kereszténység
lejáratására irányuló törekvésből, vagy valamilyen keresztényellenességből
következik.)
A mítoszok általában nem foglalnak
állást magukról úgy, mintha emberen kívüli, emberen fölüli, adott esetben
egyenesen valamilyen értelemben felfogható istentől származnának. A Bibliában
is alig van ilyen hely. (Ezekkel foglalkozni profán értelemben, persze, az
igazhívők (gondolkozni nem szeretők) számára szentségtörésnek számít.) Ilyen
pl. a Tízparancsolat, amit a Biblia egyenesen isten közvetlen
megnyilatkozásának állít be. A mítosz alkotóinak erre jó okuk volt, és azt a
mélységi ismeretet, amire alapítva működési pályájára állították ezt a
motívumot, az idő minden vonatkozásban visszaigazolta, hiszen mintegy 3500 év
távolából is hat, és meghatározóan befolyásolja emberek millióinak életét. Más
kérdés, hogy amennyiben vizsgálat tárgyává tesszük a motívum tartalmi elemeit
(ma ezzel kapcsolatban viszonylag könnyű dolgunk van), azért nagyon gyorsan lehull
a lepel. ‑ Mert ezek a parancsolatok a legkezdetlegesebb, legelemibb
szabályai egy működőképes emberi társadalomnak. Ilyen szabályokat olyan, korábban
társadalomként nem működő „társasággal” lehet és kell közölni, amelyiket
valamely oknál fogva a jövőben összerendezett társadalomként akar valaki
működtetni. – Na mármost, indokolt lenne egy ilyen legelemibb
szabályrendszernek Istentől elhangoznia, ha működő társadalom eladdigg a Földön
még soha nem lett volna. Hát akkor Isten az, aki nekünk, embereknek, ezt a jó
dolgot kitalálja, és a hozzá szükséges alapszabályokat velünk közli. – No de
elég lett volna kicsit arrább tekinteni, arra az Egyiptomra, ahonnan a zsidók
épp elmenekültek, és rögtön látható lett volna, hogy ott néhány ezer éve már
létezik működő társadalom, vagyis ott ezeket a minimálszabályokat réges-régen
ismerik.
Nem akarunk itt sem kultúrák közötti vitákat élezni, sem valláspolitikai kérdésekbe beletenyerelni, csupán érzékeltetni a mítoszteremtés három rendkívül lényeges aspektusát:
Nem akarunk itt sem kultúrák közötti vitákat élezni, sem valláspolitikai kérdésekbe beletenyerelni, csupán érzékeltetni a mítoszteremtés három rendkívül lényeges aspektusát:
– A mítoszt a gondolkozni szeretők
olyan szellemi távolságban hozzák létre a gondolkozni nem szeretőktől, amire az
utóbbiaknak nincs rálátása.
– A gondolkozni nem szeretők számára a
mítosz olyan meghaladhatatlan szellemi képződmény, amit csakis emberen
kívülinek, vagy akár isteni eredetűnek gondolhatnak el. Továbbá a gondolkozni
nem szerető ember számára a gondolkozni szerető ember valóságos isteni
funkciókban működik, legalábbis abban az értelemben, amennyire egy gondolkozni
nem szerető ember tudata az „isten” fogalomra rátágulni képes.
– A gondolkozni szerető ember nem
csupán szórakozásból alkot mítoszt, hanem azért, mert célja van vele. Célja van
a gondolkozni nem szerető emberek sokaságával. Ez a cél nem feltétlen rossz. De
nem feltétlen jó. Éppen olyan, mint az azt elgondoló ember. Viszont ha jó, ha
rossz, célját keresztül fogja vinni, és ennek a gondolkozni nem szerető ember
kiszolgáltatott. Vagyis, a gondolkozni szerető ember a mítoszon keresztül
vezérli a gondolkozni nem szerető embert.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.