IV/3. Rész és egész a keresztény mítoszban
Amint rátérünk a keresztény mítosz
konkrét jellemzőire, a tudomány mítoszának médiuma (tehát Ön, aki ezt a
szöveget olvassa), több helyen is hajlamos tapsikolni örömében, a „képtelen
borzalmak” láttán, aminek a tudomány mítoszából nézve a meghatározó keresztény
motívumok látszanak. Ez az öröm főként a „tudományos felvilágosultság”
fölényérzetéből, a „sötétség elleni harc” jelenlegi győzelmi mámorából fakad.
Mindezt pedig alapvetően hangolja a kereszténység manipulált láttatása a
„győztes tudomány” által. (Mert a győztesek azután mindent szándékuk szerint
pozícionálnak.)
Sajnálatos módon az Ön örömében mi
nem osztozhatunk. És nemcsak azért, mert ha a tudomány mítosza valamiben is
fejlettebb a keresztény mítosznál, az kizárólag a degeneráció, hanem azért is,
mert pontosan látjuk, hogy egyszer, egy következő mítoszból nézve a tudomány
mítosza éppoly lesajnált lesz, mint a tudomány mítoszából nézve a
kereszténység. Ráadásul ez akkor sem (mint ahogy most sem) a tudomány fejlődési
rögeszméjéből fog következni. Egyszerűen csak egy másik mítosz lesz érvényben,
miután a jelenlegi mítosz médiumképző energiája kimerül.
A nyilvánvaló illúziókkal szemben
még azt a megállapítást is megengedjük magunknak, hogy a gondolkozni nem
szerető sokaság szempontjából nézve a különböző mítoszokhoz tartozó korszakok
lényegében egyenértékűek. Egyikben sem jobb vagy rosszabb élni. A lényeget nem
érintő formai különbségektől eltekintve ugyanaz a médiumlét a sokaság
osztályrésze. A kereszténység két évezrede alatt sem volt több bigott idióta,
mint amennyi pártkomisszár nyüzsög ma keleten s nyugaton. A túlnyomó többséget
pedig éppen annyira érdekelte a megváltási eszme, mint amennyire ma el kíván
mélyedni egy szenvedélyes mozilátogató a relativitáselméletben. A sokaság csak
élni próbál, életben maradni, szemét a mítoszra függesztve, s bizonytalanul
lépkedve a gondolkozni szeretők által részükre definiált szabályok között.
A keresztény mítosz értékelemei:
– Kettős osztatú világkép:
égi világ – földi világ. (A
pokol az égi világról levált, de annak alárendelve maradt tartozéka.)
– Az égi világ szakrális,
tiszta, tökéletes és végtelen, a földi világ deszakrális, véges és romlott.
– Az égi világnak teljes hatalma van
a földi világ fölött.
– Az égi világ egyben segíti is a
földi világot, de ez a segítség többnyire rejtélyes és
kiszámíthatatlan a földről nézve, a
romlottság miatt.
– A romlott földi élettérben nem
létezik az ember számára valós, értelmes cél.
– Az egyetlen értelmes cél a földi
élet alárendelése az égi világba bejutásnak, amit
azonban a romlottság akadályoz.
– A reménytelen helyzetben
a végtelen égi világ megnyilvánul a végesben, és a Krisztusként megtestesült
Jézusban áldozatot mutat be az emberért.
– A tiszta isteni áldozat
üzenetének egyetlen autentikus hordozója a Jézus közvetlen tanítványi
láncolatáról önmagát származtató Egyház, mely az égi világba kerülés
intézménye.
Az értékpreferenciák által vonzott
szemléleti és működési jellegek:
– Poláris szemlélet, a végtelen,
tökéletes, mindenható szembeállítása a végessel,
romlottal és tehetetlennel, mely
viszonylatban a véges egyben értéktelen.
– A Földről nézve Isten elérhetetlen
messzeségbe, a végtelenbe kerül, vagyis az ember elidegeníti magától Istent.
– Minden, ami szakrális, kiszorul a
földi létezésből, felűzetik a Mennybe, illetve elkülöníttetik a Mennybe jutás
intézményébe.
– A születés és halál, mint végpontok
közé eső teljes emberi élet alárendelődik egyfajta halálkultusznak (a halál a
Mennybe átlépés kapuja).
– A születés csak relatív tisztasága
(még csak az eredendő bűnnel terhelt) miatt érték, s erénnyé válik ezt a
tisztaságot (szüzesség) halálig őrizni.
– A kényszerűen megélt nemi szerepeket
zavaros bűntudat veszi körül. (Nem véletlenül.)
– Az üdvösségre irányuló gondolatnak
kizárólag az Egyházon belüli intézményes formája legális.
– Mivel a gondolat semmiképp sem
korlátozódhat az Egyházon belülre (kivéve a papi rendet), természetessé válik a
bűn jelenléte, vagyis a bűnnel szemben tehetetlen emberben indirekte a bűn is
legalizálódik.
Ez a mítosz láthatóan éppen
ellenkezőleg láttatja a RÉSZ ÉS EGÉSZ viszonyát, mint a tudomány mítosza: az
EGÉSZ-et abszolutizálja a RÉSZ-szel szemben. Isten a teljesség, Ő az
EGÉSZ, az ember pedig a RÉSZ. A RÉSZ-állapot azonban romlott, egyetlen dolgunk
vele az elhagyása, s a felemelkedés az értelemmel követhetetlen messzeségben
lévő EGÉSZ-hez. A RÉSZ-állapot tehát megtagadtatik, realitása ebben a
szemléletben csak az EGÉSZ-nek van.
Fontos lehet itt felhívni a
figyelmet az időbeli sorrendre, mivel mi a kifejtésben retardálunk. Tehát előbb
volt a keresztény mítosz, mely tudott az EGÉSZ valóságáról, és később lett a
tudomány mítosza, mely ilyenről már egyáltalán nem tud. Ennek a ténynek a
jelentősége a harmadik (időben első) mítosz tárgyalását követően válik
egyértelművé.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.