V/1. Rész és egész a kereszténység előtti mítoszban
A
következők érdemi kezeléséhez elengedhetetlen az „érthetetlen” fogalmának
értése és értelemszerű alkalmazása, valamint a „titok” fogalom megfelelően
széles perspektívába helyezése. Azért elengedhetetlen ez, mert szemben a
jelenkor mítoszával, mely a gondolkozni nem szerető sokaság kultúrájának
forrása, s melynek egyik önfeledt és megkérdőjelezetlen alapköve a III.
fejezetben rögzített alapvetés („Annak a
hite, hogy az ember – méghozzá akármelyik ember – rációval az igazságot látja,
és amit rációval lát, az bizonyosan az igazság, méghozzá a teljes igazság.”),
az IGAZSÁG-nak végtelen sok szintje van, és a végtelen sok szintből mindenki
csak annyit lát, csak annyit ért, amilyen szintű fogalomalkotási erőfeszítésre
vállalkozik. Ami pedig értelmének fogalomalkotási szintjén kívül esik, az
számára érthetetlen.
Vannak
a földi létezés elemi szintjeihez kötött fogalmak, melyek nélkül az életben
maradás lehetetlen. Következésképpen mindenki, aki él, ezeket a fogalmakat
érti, kezeli, méghozzá tartalmuk valóságának megfelelően, mivel egyrészt
tartalmuk valósága számára éppen ennek a valóságnak a megélésében tárult fel,
másrészt pedig a téves értelmezés az életébe kerülne. Ha például valaki a víz
természetét semmilyen szinten nem ismerve beleveti magát egy gyors sodrású
folyóba, kevés valószínűséggel fogja túlélni.
Az
IGAZSÁG legelemibb szintjei az életfunkciókkal függnek össze: ami nekem jó,
amitől jól érzem magam, amit életem fenntartásához támogatónak érzékelek, az a
JÓ, és a JÓ-t védve nekem IGAZ-am van. Aki nem az általam ismert JÓ-t védi, az
pedig gonosz. A gondolkozni nem szerető sokaság általában nem megy túl a
fogalomalkotásnak ezen a szintjén. Nagyobb közönségsikerre számot tartó könyv
vagy film ezért nem szólhat másról, mint jók és gonoszak harcáról. Az ellenség
soha nem jól ismert, mindig
démonizált, mindig rosszat akar. A szimpatikus amerikai katonák lényeges
érzelmi felszabadulást hozó korlátlansággal gyilkolják halomra a gonosz,
fasiszta németeket. Körültekintőbb fogalmi rendben persze feltárulnának egyéb
igazságok, például, hogy a német katona is ember, sőt nem is feltétlen rosszabb
ember, mint az amerikai katona. Azonban a fogalomalkotás ilyen tágítása a
személy önértelmezésének abszolutizálása szempontjából ténylegesen veszélyes, s
megengedhetné annak az elméletben is megengedhetetlen lehetőségnek a
bekövetkeztét, hogy esetleg az ellenség igazsága magasabb rendű, következésképp
az ellenség életben maradása indokoltabb.
Voltak
persze kísérletek a történelemben az IGAZSÁG perspektívájának legalább kis
mértékű tágítására. Például Jézus mondott ilyesmiket, mint: szeresd
felebarátodat, mint önmagadat. Vagy: ha megdobnak kővel, dobd vissza kenyérrel.
Azután a buddhista szerzetesek is a „másik lény” igazságának megsértésétől
tartózkodva próbálják a legegyszerűbb élet kioltását is elkerülni. Azonban az
ilyen elvek ebben a rohamléptekben „fejlődő” emberiségben a történelmi
emlékezettel jól követhető utóbbi 2000 év során minimális mértékben sem
kerültek alkalmazásra, azokban a közösségekben sem, melyek egyébként ezen elvek
hirdetői. Sőt, ma pontosan ugyanúgy, mint 2000 évvel ezelőtt, a médiumképzés
alapja az ellenség démonizálása a tömegkommunikációban. És félreértés ne essék,
ez nem a tömegkommunikációra vet rossz fényt. A tömegkommunikáció olyan
eszközöket használ, amelyek egyáltalán használhatók. A célokkal lehet
egyetérteni és lehet nem egyetérteni, de más eszköz nem áll rendelkezésre. Ez a
tény pedig elsődlegesen a gondolkozni nem szerető sokaság fogalomalkotási
szintjét minősíti. Ami pedig a sokaság fogalomalkotási szintjén kívül esik, az
a sokaság számára nem létezik.
Amennyiben
alaposabban szemügyre vesszük az így kapott összképet, jelentős különbséget
fogunk érzékelni az IGAZSÁG-nak a tudomány mítoszán belüli értelmezhetőségével
szemben. A tudomány mítoszában az IGAZSÁG lineárisan megközelíthetőként jelenik
meg. Az ember feláll születésekor egy egyenes (félegyenes) kiinduló pontjára
(zéró pont), azután elindul az egyenesen, és eljut valameddig. Ha valamivel
több munkát fektet be (elvégez egy középiskolát is), akkor valamivel tovább
jut, ha kevesebb munkát fektet be, akkor kevésbé messze jut. Azonban mindez
csak elhatározás, és a megfelelő mennyiségű munka rászánásának kérdése.
Ezzel
szemben a feljebb vázolt képben az IGAZSÁG többszintű, és a magasabb
szintjeihez magasabb szintű fogalomalkotással lehetséges eljutni. Itt nem egy
egyenesen bandukolunk azonos szintű, de esetleg több munkával megszerezhető
igazságok felé, hanem egy gömbszerkezetben találjuk magunkat. A személy ül a
gömb közepén, és minél magasabb szintű a fogalomalkotása, annál nagyobb sugarú
gömböt lát át maga körül. Ami pedig az aktuálisan átlátható gömbön kívül van,
az számára láthatatlan. Mindehhez pedig tartozik még egy a tudomány mítoszában
értelmezhetetlen, holott rendkívülien fontos motívum, a létezési önérdek
következményeként: az ember bizonyos fogalomalkotási szintjén megjelenik a további
szintnövelésben való ellenérdekeltség.
Nem
mehetünk túl ezen a ponton néhány trivialitás említése nélkül. Elsődleges
fontosságú figyelemmel lenni arra, hogy a sokaság mindenkor az az embertömeg
volt és ma is az, amelyik a fogalomalkotási szintjét kézenfekvően és
önszántából lekorlátozza ott, ahol létezési önérdekét veszélyeztetve érzi.
Ebből következően a sokaság törvényszerűen az IGAZSÁG egy bizonyos jól
behatárolt szintjébe záródva él. Ez a szint pedig a valóságnak, a létezésnek
elhanyagolhatóan csekély töredéke. Ami tudati börtönének falain kívül esik, az
számára az ÉRTHETETLEN tartománya.
(Illusztrációként:
Szokásos eszmefuttatás Isten tagadására, miszerint ha Isten létezne, nem
lehetne ennyi szenvedés a Földön. Az ilyen vélemény tipikusan és kizárólag a
megszólalót minősíti, akinek ÉRTHETETLEN az a világ, melyben egyszerre lehet
beszélni „jó” Istenről és szenvedésről. Vagyis ő nem ismer az egzisztenciális
„jólét-szenvedés” dialektikájának igazságánál magasabb rendű igazságot. Egyben
implicite azt is feltételezi, hogy ennél az egzisztenciális igazságnál nem is
lehet magasabb rendű igazság, sőt még azt is, hogy adott esetben Isten sem
ismerhet ennél magasabb rendű igazságot, vagyis ő (a megszólaló) maga is a
teljes isteni igazság birtokosa. Ezzel zárja magára a szellemi börtön kapuját.)
Adott
ember számára ÉRTHETETLEN tehát az, ami kívül esik fogalomalkotási
tartományának körén. Ami ugyanis belülre esik, az előbb-utóbb érthetővé válik,
a kívül eső tartományt viszont fogalmak hiányában megértenie nem lehetséges.
Talán
nem a konvencionális nyelvhasználat szerint, de azért nem igazán meglepő módon,
az ÉRTHETETLEN és a TITOK fogalmak összefüggnek.
Titok
jelenléte a köznyelvben általában legalább kétszereplős történetet feltételez,
melyben az egyik szereplő szándékosan eltitkol valamit (információt) a másik
elől. Hozzá tartozik ehhez az értelmezéshez a jelenkori mítosz feljebb már
hivatkozott alapvetésének megfelelően („Annak
a hite, hogy az ember – méghozzá akármelyik ember – rációval az igazságot
látja, és amit rációval lát, az bizonyosan az igazság, méghozzá a teljes
igazság.”) az a par excellence feltételezés, miszerint ha az a személy, aki
elől rejtik az információt, mégis hozzájutna, azt a maga teljességében értené.
Mármost kétségtelenül van ilyen eset. Például bekerül valaki egy labirintusba,
és egy elágazási pontra érve választania kellene két irány közül, akkor az egy
bárki épelméjűnek tartható 5 évnél idősebb ember számára tökéletesen érthető
információként közölhető, hogy éppen balra, vagy jobbra kell fordulnia. Ha
pedig valaki ezzel az információval rendelkezik, át is adhatná a labirintusba
keveredett ember számára, de mégsem teszi, akkor a mai felfogás szerint
titkolózik. Nincs is ezzel semmi baj, viszont az a bizonyos „mai felfogás”,
amiképpen az ember elgondolja önmagát a mai mítoszban, az egész világot, a
valóságot ilyen lineárisan felfejthető titoknak képzeli: Születésemkor felállok
a „tudás-egyenes” zéró pontjára, kicsit arrább ballagok, napnál világosabban
látok mindent, ami ott arrább a szemem elé tárul, aztán megint arrább ballagok,
ott is nyilván mindent érteni fogok. Egész életemben pedig ezen az egyenesen jó
nagy utat megtehetek, a titkok a maguk spontaneitásával fognak feltárulni
előttem, a dolog lényegében csak a szorgalmamon áll.
– Na éppen ebben különbözik
egymástól a lineáris és a gömbszerű világkép. Mert utóbbiban, egy
fogalomalkotási szintbe bezáródva nincs lehetőség tovább haladni. Nem térben
korlátozott az ember, hanem a gondolatában. Természetesen szabadon érintkezhet
(sőt folyamatosan érintkezik is) a valóságnak olyan részleteivel, melyek a
fogalomrendjén kívül helyezkednek el, de ezeknek még létezését sem fogja
érzékelni. Amire nincs fogalma azt nem „látja”. A világnak egy adott
fogalomalkotási szinten kívül eső része nem úgy titok, amint a mai mítoszban
jelenik meg. Nem válik közvetlenül láthatóvá, érzékelhetővé. A tudat csak azt
„látja”, amire fogalma van. A fogalmak pedig nem keletkeznek, nem adódnak
spontán a tudat számára, hanem éppen a tudat az, ami a fogalmakat alkotja.
Vagyis a tudat számára csak az van, amit magának „megcsinál”.
Idáig
érve a gondolatmenetben kissé bonyolulttá válik a helyzet, s felvetődik néhány
nagyon is fontos kérdés, melyeket ennek az írásnak a kereteiben csak
megemlíthetünk, de megválaszolásuk az eredeti tárgytól jelentős eltérést
igényelne:
–
Vajon az ismeretlennel érintkezve mi veszi rá a tudatot egy fogalom
megalkotására?
–
Van-e a valóságnak olyan része, amivel – mint ismeretlennel – a tudat
érintkezik, mégsem alkot róla fogalmat?
–
Van-e a valóságnak olyan része, amivel a tudat nem érintkezik, esetleg esélye
sincs vele érintkezni, vagy nem akar vele érintkezni?
–
Vajon a valóságnak az a része, amivel a tudat az ismert emberi kultúrában
érintkezik, miképpen viszonyul a valóság egészéhez?
Fenti kérdéseket tehát sorsukra
hagyván, csupán ennek a világképnek a gömbszerűségére koncentrálunk. A tudatot
saját fogalomalkotási szintjébe, azaz a saját maga által felépített világba
bezáródva látjuk, mely egy gömb. Ami pedig a gömbön kívül van, azt a tudat elől
nem titkolja senki, mégis titok. Láthatatlan, hozzáférhetetlen, érthetetlen, méghozzá
akkor is, ha a tudat egyébként két lábbal benne tapicskol. (Isten talán épp így
láthatatlan?) A tér szabad és átjárható, a tudat fogoly. A valóság nem
titkolózik, hanem a tudat nem nyílik rá. A tudat számára a valóság a nem
titkolt titok.
Látni kell, hogy ez az összefüggés
nem csupán egy nagyjából standard fogalomalkotói szinthez kötött kultúra (mely
ennélfogva csupán a valóság egyetlen síkjára korlátozódik) és a valóság
viszonylatában igaz, hanem minden egyes ember esetében. Ugyanis minden egyes
ember fogalomalkotó. Csupán látszólag kapja a fogalmakat kívülről, a kultúrából
vagy az anyanyelvből, mivel csak azokat a fogalmakat képes aktívan használni,
amelyeket saját megélt tapasztalatai alapján maga alkotott, vagy amelyeket maga
is megalkotni képes, függetlenül a kultúra sugalmazásaitól. Ilyen módon pedig
az ember- és ember közötti kommunikációban sem feltétlen titkolózás miatt
keletkezik titok. Egy jelentősen magasabb fogalomalkotói szintű világgömbben
lévő ember hiába próbálja kommunikálni a koncentrikusan alacsonyabb
fogalomalkotói szinthez tartozó gömbben tartózkodó ember számára a gömbjén túli
tér fogalmait, azok érzékelhetetlenek, érthetetlenek, láthatatlan titkok
maradnak a legtisztább, legalaposabb közvetítői szándék mellett is. Ez törvény.
Áthághatatlan törvény. Ezért láthatatlanok a mítoszalkotók a mítosz médiumai
számára. Ezért nem is próbálkoznak kommunikálni a mítoszalkotók a mítosz
médiumaival, kizárólag mítoszban. Ezért nem írt le Jézus egyetlen sort sem. A
keresztény mítosz előtti időkből ezért maradtak ránk kizárólag egy mítosz,
illetve a mítosz alatti fogalmi szintről artikulált hagyatékok. Írásos
kultúrája kizárólag egy mítosz médiumainak van. A mítosz alkotói számára írásba
foglalni csak a mítoszt van értelme. Ami fölötte van, lefelé közvetíteni
lehetetlen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.