IV/2. Rész és egész a keresztény mítoszban
Mindenek előtt foglalkoznunk kell
röviden a keresztény mítosz nagy találmányával, a bűn fogalmával. (A bűn
itt természetesen nem jogi, hanem metafizikai kategória.) Nem mintha a bűn
fogalma egyébként irreális lenne, nem fedne nagyon is valós tartalmat,
illetőleg ne lennének olyan valós tartalmak, amelyeket lehetséges is és
célszerű is ezzel a fogalommal illetni, méghozzá sok tekintetben éppen a
keresztény felvetésnek megfelelően. A keresztény mítosz nagy találmánya – ha
úgy tetszik trükkje – nem ebben áll, hanem abban, hogy kommunikálni kezdi
olyanoknak, akik létpozíciójában a fogalom tartalma szükségképp öntudatlan. És
ebben a vonatkozásban a „létpozíció” kifejezés, minden statikusságával együtt
hangsúlyos. Mert a „bűn” a gondolkozni nem szerető sokaság tudati korlátján
kívül esik.
Logikus módon azok a személyek, akik
gondolkozni nem szeretvén, csak egy létezési szint fenntartásához szükséges
mértékben élnek a fogalomalkotás lehetőségével, ugyanakkor egy végtelen valóságon
belül realizálják életüket, végtelenül sokszor ütköznek a valóság
fogalomalkotásukon kívül eső tartományaival, mely ütközésekről
(érintkezésekről) fogalmak hiányában nem tudhatnak. Keletkeznek, keletkezhetnek
ugyan rossz érzések, sőt nyomasztóak, melyek akár egy életen át kísérhetnek
valakit, de ezek feldolgozása a tudatban nem lehetséges.
– Ki ne látott volna már hároméves
gyermeket, aki önfeledten tapos össze bogarakat?
– Bűn ez? – kérdezheti valaki.
– Tessék megkérdezni a bogarakat!
Mégis, vajon mi értelme lenne egy
hároméves gyermeket azzal traktálni, hogy bűnös? – Na mármost, a gondolkozni
nem szeretés létpozíciójában evidencia a bűnről való fogalomalkotási
képtelenség. Mivel egy zárt körön túl nem állnak rendelkezésre fogalmak a
világról (amint a gyermeknek sincs fogalma a bogárvilágról, és neki a bogár
csak egy furcsán működő szerkezet), nem tudhatja, hogy amit tesz, miért bűn.
Következésképpen, ha valaki ténylegesen öntudatlan bűnt követ el, és másvalaki
odamenve hozzá ráförmed, hogy „bűnös vagy”, azzal egy nagyon bonyolult és
kezelhetetlen helyzetet teremt. Egyrészt lehetnek az elkövetőben rossz érzések,
és ezek a rossz érzések összecsenghetnek a váddal, ami miatt a vádat képtelen
hárítani, másrészről viszont számára maga a vád tökéletesen irracionális. Mivel
pedig az „ismeretlennel” való érintkezése során (ld. gyermek és a bogarak)
jutott ebbe a feloldhatatlan ellentmondásba, a továbbiakban óvakodni fog az
ISMERETLEN-től. Lemond a tág világba való behatolásról. Szellemi börtönbe
kerül, melynek lényege a cselekvésképtelenség.
Mindezzel nem azt akarjuk mondani,
mintha a legcsekélyebb mértékben is támogatnánk a bűn – akár az öntudatlan bűn – szabadságát. Azonban a
bűnnel szemben kizárólag a tudatosság emelése eredményes. Olyan szintre emelése,
ahonnan értelemmel világosan átláthatóvá válik. Minden más mód – vezérelje azt
a legtisztább naiv szándék – további öntudatlan bűnök elkövetésére vezet. Főképpen
az emberi cselekvés irracionális börtönbe zárására, ami az egyik legnagyobb
bűn.
Hihetnénk talán a bűn kapcsán a
kereszténység ártatlanságában, mivel egyébként a fogalom tartalmát tekintve
sokszor reális motívumrendszereket vonultat fel. S esetleg csak a naiv buzgalomnak
tudnánk be a tragikus torzulást a kommunikációban. Azonban kételyt nem hagyva
fedi fel a tudatos szándékot ugyanezen fogalom tökéletességig csiszolt
változata, az „eredendő bűn”. Nem akarván itt bonyolult fejtegetésbe kezdeni az
Ószövetség első bűnről való alapvetéséről, sem annak a zsidó vallásban
betöltött szerepéről, azután a Jézus korabeli okos gnosztikusok kettős
teremtésről szóló elméleteiről sem és az ebben megjelenő világirtózatról sem,
és kerüljük a keresztény teológiában a fogalom értelmezési változatainak
elemzését is. Nemcsak azért, mert mindez csak teljesen fölöslegesen lenne
megtehető, hiszen az ószövetségi alapvetést kivéve, mely tisztán szimbolika és
tág értelmezési keretet hagy, az összes többi pedig – metafizikai látás
hiányában –, értelmi megfontolások nélkül, azaz irracionálisan, a bűnösség
megkérdőjelezetlen tényéből indul ki. Hanem azért is, mert az eredendő bűn
fogalmának történetében a saját tudás hiányát rejtő tekintélyi hivatkozások
labirintusában mégiscsak van egy nagyon biztos pont, mégpedig Pál
állásfoglalása az első emberpár bűnének és Jézus megváltói szerepének
összefüggéséről. Valahogyan túl szép és túl tökéletes az a logikai ív, ami
azután a keresztény mítosz pillérévé válik, s az első emberpár bűnétől az
istenfiúi áldozatban történő megváltásig húzódik. Ez a logika nagyon zárt,
nagyon kerekre csiszolt, nagyon egy bizonyos szemléleti rend sajátja, és
egyébként rendkívülien életidegen, és a saját maga által teremtett belső
világon kívül tökéletesen értelmetlen. Tehát mítosz. Azonban az időben megelőző
mítoszokhoz képest van egy jellegzetes sajátja. Azok ugyanis, akik ily nagy
műgonddal, ilyen feszes logikával csiszolták össze az ószövetségi üzenetet az
Evangéliummal, vagyis a mítoszalkotók, szükségképpen a mítosz belső világán
kívüliek. Hiszen éppen a logika miatt ordít a didaktikus szándék: a Tórát követő
zsidóságot meggyőzni az Evangéliumnak a zsidó hagyományhoz való szerves
kapcsolódásáról. Következésképp a gondolkozni nem szerető sokaság számára a
mítosz világán belül tartogatott bűntudattól érintetlenek a mítoszalkotók, akik
mesterien megszerkesztették azt a motívumrendszert, ami a zsidóságnak a
megváltási eszme alá felsorakozásra – a bűntől való menekülés késztetése által
– utat mutatott. Ez pedig új találmány. A korábbi mítoszok alkotói maguk is a
mítosz világán belül éltek, a mítoszban saját legmagasabb tudásukat képezték le
egy fogalomrendszerbe, és a mítosz belső szabályrendszere ugyanúgy rájuk is
vonatkozott, akkor is, ha tisztában voltak vele, sőt nyilvánvalóan használták
hierarchikus mítoszalkotói pozíciójukat. Az Evangéliumok írói, illetve Pál,
valamint a személyének hátterében érzékelhető szorgos ideológusok ezt a tiszta
állapotot megtörték, s az egységes emberi világot két világra osztották, a
mítoszalkotókéra és a mítosz médiumaiéra. A mítoszalkotók a bűn mágiájába
vonták a mítosz médiumait, míg ők ezen a mágián kívüliek.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.