Azzal kell kezdenünk, hogy ez az
illusztráció több oknál fogva inkább csak a kép korábbi megtekintésének
élményét megidézni, vagy az érdeklődést felkelteni alkalmas. Aki azonban érdemi
benyomást akar szerezni, annak legalább az eredeti méretben (162 x 117 cm) kell
szemlélnie, nem beszélve olyan szempontokról, mint a színhűség, vagy az
ecsetkezelés, mely utóbbi a legközvetlenebb kapcsolódás az alkotóhoz, a művet
életre hívó szenvedélyhez. Annak, aki teheti, mindenképp figyelmébe ajánljuk
Bécsben, a Kunsthistorisches Museumban az eredeti művet.
Egyébként nehéz erről a képről bármit
is mondani, pediglen azért, mert bár bőven találni rajta kielemezhető részleteket,
azonban az, amitől hat, sokkal több és mélyebb, mint ami vizuális elemeiről
vagy azok összhatásáról fogalmilag megragadható, és bármilyen szöveges kifejtésnek
több esélye van az olvasót eltávolítani, mintsem közelíteni a lényeghez. Ha
most mégis kísérletet teszünk néhány benyomás megfogalmazására, ezeket kéretik
szigorúan szubjektívnek tekinteni, s bátran elfelejteni, mert ha van némi
érvényük, úgyis a tudattalan tartományokban fogják kifejteni hatásukat. Az
egyetlen, ami hiteles, az maga a kép, és az a hatás, amit a konkrét szemlélőre
kifejt.
A művészettörténet ezt az alkotást
realistának sorolja, ami számunkra felettébb különös. Persze, szerintünk a
„realizmus” kategória önmagában is különös, mivel vagy minden műalkotást nagyon
is realistának látunk, vagy egyiket sem. Például Picasso művei a saját
mondanivalójához képest nagyon is realisták, jóllehet abban a látványvilágban,
amit körülnézvén tapasztalhatunk, neki nemigen volt mondanivalója. Másrészről,
ha szemügyre veszünk egy ún. hiperrealista alkotást, vagy akár egy fényképet,
akkor annak vajon mennyi köze van a tapasztalati látványvilághoz? Sőt, vajon
két ember tapasztalati látványvilágának mennyi köze van egymáshoz? Vajon, ha
két ember ránéz ugyanarra a dobozra, ugyanolyan látvány képződik az elméjükben?
– Mi lenne hát a realizmus kritériuma?
Egyfajta fényképszerűség? – Mert akkor Brueghel alkotása bizonyosan nem
realista. Tessék csak figyelni a vadászokat. Nemcsak nem reálisak, de pusztán
anatómiailag hibásak is. (Már amennyiben egy festményben az anatómiai realitás
lenne a lényeg a vízióval szemben.) Ugyanez elmondható a kutyákról is. De ha a
kép térszerkezetét kezdjük vizsgálni, szintén érnek bennünket meglepetések.
Mintha nagy látószögű objektívvel lenne elénk görbítve a táj, meglehetős pontossággal
a képátlók metszésébe helyezett fókusszal. Azután pedig mit keresnek a
hamisítatlan németalföldi házak társaságában az Alpokból idecsempészett
hegyormok?
– Nesze neked realizmus!
Tehát itt egy vízióról van szó, belső
vízióról, melynek részletei talán kötődnek emlékfoszlányokhoz, de az egész
valami ezektől mást, többet közvetít, a festő által éppen így és csak így
kifejezhető látvány által.
–
Ti vagytok a Föld sója!
– mondá a Mester, midőn ránk emelé tekintetét.
Tél van, hó és nyugalom. Mégis, ott
lappang valami drámai feszültség. A vadászok, akik éppen megérkeztek:
kimerültek, eredménytelenek, szinte reménytelenek. A kutyafalka csak halványan
hordozza a falkaságnak azt az elevenségét, ami egyik-másik tagjának
rendszertelen meg-megálló tétovaságában szokott volt megjelenni. Ezzel szemben
inkább összerendezett, s rendezettségében elgyötört. Oldalt viszont tűz ég – az
egyetlen hely, ahol hangsúlyosan áradnak a meleg színek –, disznópörzsöléshez
készülődnek, vagyis eredményesek abban, amiért a vadászok hiába fáradoztak, bár
eredményességükben nincs hősiesség. Lent a völgyben pedig a befagyott, mesterséges
geometriájú tavakon felnőttek és gyermekek játszadoznak önfeledten. A malom
jégbe dermedve. Csak csöndje van és mozdulatlansága, s a beláthatatlanul
kitágult pillanatban törölve minden működés. A szerkezet kívül került a
létezésen, a korcsolyázók kacagásával az élet mégis a tájba hatol. És van aki
gondos, nem csupán önfeledt. A malom hídján egy öregasszony rőzsét cipel, lent
a fákkal szegélyezett úton megrakott lovaskocsi halad.
Álmodunk tán…(?)
Szinte mi is a vadászok között érkezünk
meg, érezzük a hideget, tagjaink elgémberedve, de ím itt a falu, itthon
vagyunk. Közöttünk a fák – bár rejtőznek mélyen önmagukban – azért jelen
vannak, s vezetik figyelmünket ültetésük geometriáján kicsiny messzi falvak
templomtornyaiig – ott is otthonok – meg fölfelé, koronájuk vékony ágaival
átszőve az eget, helyet adva e magasabb dimenzióban az ott lakó fekete madaraknak.
S ím e bennünket föntről csöndben figyelő lelkek egyike ellibben társaitól,
hozzájuk és a fákhoz viszonyított helyét a tudatunk számára pontosan határozva
meg, berendezi a teljes térszerkezetet, amint ebben az örökkévaló pillanatban
ölelőn görbül mindannyiunkra. Itt vagyunk a képben, mégis kívül. Úgy vagyunk,
mint Isten, aki szeret és vágyva vágy közénk.
– Bár érkeznénk velük vadászként
reménytelenül, bajlódnánk minden gondjaikkal, taposnánk a havat, fáznánk
helyettük! Át- meg átjárjuk lelküket, de arcuk nem fordul felénk, és érinthetetlenek.
–
Ti vagytok a Föld sója!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.