Amint az I. részből kiderülhetett, nem
oly egyszerű a dolgunk a szakrális és a profán művészet szétválasztásánál, mint
azoknak, akik szakrális alatt egyházi, profán alatt pedig világi művészetet
értenek. Sőt, indokolt lehetne az itt vázolódó szemlélet művészeti argumentációjának
tisztázása végett egy másik művészettörténetet megírni. Azonban, ha egy ilyen
vállalkozás nem is lenne hiábavaló, semmiképp sem olyan fontos, mint a jelen
kultúra számára, mely adminisztrációjában él. Mi nem foglalkozunk kultúrával az
életen kívül, számunkra csak az élet van, és azon belül jelenhet meg, jelenik
meg a művészet, ha rítus, vagy mágia. Ebből következően a mi nézőpontunkból
tökéletesen érdektelen a fejlődési koncepciójú művészettörténet, különösen a
XX. sz. elejétől kibontakozó akadémizmus kontra modernizmus vita, melyen belül
nem mintha az akadémizmust nagyra tartanánk, de az akadémizmus tagadásában
fontoskodást is legalább olyan szűklátókörűnek. Általában érdektelenek az önjelölt
művészek, önjelölt zsenik, önjelölt okoskodók, akik elismerésre vágyva saját
igazukat vagy rögeszméjüket akarják érvényesíteni, elfogadtatni, népszerűsíteni
a sokaság között. Ezzel szemben művésznek azt tekintjük, aki tudatos mágiát űz (táltos)
vagy elhívásnak engedelmeskedik (sámán) [ld. Táltosok, sámánok és kuruzslók],
tehát egyik esetben sem tetszeleg, hanem mindentől független öntörvényűséggel a
dolgát végzi.
Eligazító ereje lehet a kérdésben egy
Balczó András szájából még a 70-es években elhangzó rövid mondatnak, amit ő a
róla készült filmmel járva az országot, zártkörű előadásokat tartva a Bibliából
idézni gondolt. (Léteznek ugyan a Bibliában ezzel a metafizikai tisztaságú
mondattal rokonítható mondatok [pl. Jer 17:5], csak épp – nem véletlenül – ez a
letisztultság nem jelenik meg ott.)
Átkozott, aki emberben
hisz.
– Tessék vigyázni, nem átkozódásról van
szó, hanem egy definitív megállapításról. Akinek az életét mozgató hite
emberhez vagy emberekhez kötődik, az menthetetlenül eltévedt. Akinek célt
jelenthet emberi közösségben elért siker, az bezáródott.
Nem kívánunk negatív példákat sorolni,
annál is inkább, mert sokszor egy személyen belül is keverednek a motívumok. A
megfelelő konkrétság és tiszta fogalomalkotás végett azonban figyelembe
ajánljuk Csontváry Kosztka Tivadart, a nagy sámánt, akinek élete az elhívás, a
megalkuvás nélküli következetesség, az aszketikus áldozatvállalás, a teljes
érdeknélküliség és a semmihez sem igazodó öntörvényűség ellentmondásmentes megvalósulása.
Megjegyezzük még, hogy a szakrális
művészet öntörvényűségével együtt sem romboló, határozott de nem elutasító,
mozgatója pedig a szeretet.
Igazolványkép: a tekintet mélysége
Ernest Hemingway (1899 – 1961) olyasvalaki,
akit talán keveseknek jutna eszébe szakralitással gyanúsítani, s feltehetően
neki sem voltak önmagáról ilyen jelleggel megfogalmazható képzetei. Olyan
korban élt, amikor a világ meghatározó fele, különösen Amerika a végsőkig
kiüresedett és formálissá vált vallásosságával átcsúszott a teljes
elvilágiasodásba, olyan színpadot teremtve az életnek, ahol a gépek végső
uralomra jutása előtt még hihető volt a természet természetessége, a küzdelem,
a hősiesség, a jóakarat, a cselekvés átláthatóságának valóságossága még akkor
is, ha az utókor már egyértelműen felfedezi mindebben a berendezett színpadot.
Ezen a közegen sem emberként, sem
íróként nem látott át, viszont kitöltötte, méghozzá olyan nagyszabásúan,
ahogyan egyáltalán lehetett, átélte és a szó legszorosabb értelmében gyakorolta
legszélsőségesebb formáit, életével és irodalmával teremtve meg azt a mítoszt,
ami még utoljára nem életidegen, utoljára ad lehetőséget a valóság megragadható
vetületeivel azonosulni. Szerelemről, helytállásról, néma hősiességről ír mindig
az „erő” jegyében, amint egy férfihoz illik. Éppen ezért művei ma idejétmúltak.
A mostani fiatal generációk már nem értik. Nemcsak azért, mert már nemigen
vannak „férfiak”, de eltűntek azok az értékek is, amiért még magyarázkodás
nélkül érdemes lenne helytállni, s különösen érdektelen és átélhetetlen egy
oroszlánvadászat a szűkös rezervátumok mostani állapotának ismeretében, vagy
egy kardhal kifogásának próbatétele, mikor a sajtó a halállomány védelméért
folyó kétes értékű demonstrációktól hangos.
Amerikában őrzik még ugyan a kultuszát,
ezt azonban az irodalomtörténészi érdekeltségeken kívül a fiatalokban csak a
szülőktől és nagyszülőktől örökölt nosztalgia élteti. Mind több fanyalgó
kritikai észrevétel hangzik el stílusáról, méghozzá mértékadónak számító
közéleti szintekről is, ami nyilván azért történik meg, mert az egyébként nagy
gonddal megrajzolt mítosz már nem átélhető. A nem csekély munka árán
kikísérletezett minimalista fogalmazás, mely az üzenetét nem abban közvetíti,
amit kimond, egyre kevésbé gyújtja lángra az olvasói fantáziát. Mellesleg, mi
sem azokat a nem túl gyakran megjelenő „bölcsességeit” értékeljük nagyra,
melyekre néhány művét kétségtelenül kihegyezte, s az idők folyamán irodalmi közhellyé
váltak, annál is inkább, mert különösebben bölcs embernek sem tartjuk. Viszont
mély, tiszta és bátor volt az átélése, ami miatt képessé vált a létezés
legegyszerűbb motívumaiig lehatolni, arra a szintre, ahol a konkrétumok egyben
szimbólumok is, önmagukon messze túlmutató, a kimondhatatlan lényeget megidéző
metafizikai szimbólumok, melyek explicite nem nevezhetők meg, mégis az idő
múlásának közegében a történések észrevétlen formálódó viszonyrendszere képes
megidézni.
– Mi a szimbólumértéke az esőnek?
Erre a kérdésre talán kevesen tudnának
válaszolni. Mégis, ha összefüggésbe hozzuk az esőt a sírással, a könnyel, a
könny sós ízét a tenger sós vizével, valami elkezd áthullámozni a Földön, a
világon – élet van, s a kajütablakon befújó keleti szél Isten lehelete.
A szimbólumok elérésének azonban ára
van. Közel kell menni az élethez és közel kell menni a halálhoz. És csak ha
valakiben van bátorság a halál közelségét is megélni, akkor tudhat egyszer
olyan felütéssel elkezdeni egy írásművet, a létezés közepébe belecsapva, amivel
csupán olyant mond, amit bárki megtapasztalhat és általában meg is tapasztal, jóllehet
elmegy mellette, mígnem olvasva, elolvasva megérinti a súly, az élet súlya, az
elmúlás:
Második feleségével
„Azután
egyszer csak beállt a rossz idő. Olyankor szokott beköszönteni, mikor elmúlt az
ősz. Éjszakánként be kellett csuknunk az ablakot, mert bevert az eső, s a hideg
szél leszaggatta a leveleket a Place Contrescarpe fáiról. Csapzott levelek
borították a teret…” (Vándorünnep: Kávéház a St.-Michelen)
Hemingway elment Afrikába oroszlánra
vadászni. Nem félt az oroszlántól, megölte az oroszlánt, de tisztelte. Kifogta
a tengerből a nagy halat, de tisztelte. Pontosan tudta, hogy az oroszlán is és
a nagy hal is annak a létezésnek az útját járja, ami több mint ő, és ami
találkozásukkal egyikük számára nemcsak visszavonhatatlan fordulathoz ér, de a
fordulattal be is teljesedik.
Spanyolországban bikaviadalra járt, és
nem az értelmetlen kínzást, az öldöklést, hanem a bátorságot, a helytállást és
a drámát kereste benne, és tisztelte azt a dramaturgiát, melyben látszatnak nem
volt helye.
Háborúkat járt meg, mert hitt olyan
eszmében, ami nemcsak az életnél, de a halálnál is több, amiért úgy, mint a
szerelemben, bátran oda lehet adni az életet.
Mindenhol és mindenben az önmagán túli
jelentést kereste, azt ami megnevezhetetlen de megkérdőjelezhetetlen, amit mi a
lét szakrális beágyazottságának nevezünk.
Szinte mindegyik képén érzékelni a beállítottságot.
Itt is tudja, hogy
fényképezik, de talán túlságosan fáradt
elvárt pózok mögé rejteni jelenlétének
súlyát.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.