Azok számára, akik figyelemmel kísérik
ezt a blogot, talán lassan felrajzolódik egy olyan világszemlélet lehetősége,
mely kívül van minden vallásként felfogható tudati képződményen, ilyen módon az
„isteni” anyag vallásán is, következésképp nem – vagy szinte egyáltalán nem –
rendelkezik abszolútnak gondolható kapaszkodókkal, nem kínálja, nem kínálhatja
a mindentudás érzetét, viszont benne ring az örök valóságban. Nem birtokolja
Isten definitív üzeneteit, hisz látván látja, hogy fölülről lefelé üzenni Isten
és ember egyaránt képtelen, és nem a szándék hiánya miatt, hanem az alul lévő
felfogóképességének hiánya miatt, amin áttörni sem embernek, sem Istennek nem
lehet. Ebben a világszemléletben a kereszténység kétpólusú elképzelésével
szemben – melynek egyik pólusán a matériába zárt, végtelenül korlátolt ember,
másik pólusán a végtelenül cselekvőképes
Szellem – matéria nem értelmezhető, hanem csak egymást burkoló
cselekvőképességű szellemek/istenek/emberek végtelenje, akiknek legkülső,
abszolútnak tekintett absztrakciója Isten,
de akit nem megnyilvánultan, viszont teljességében tartalmaz a legbelső Mag is. Mi, akik embernek nevezzük
magunkat, ennek a végtelen rendnek köztes helyén keringünk egy minket tápláló
ismeretlen fényességű Nap körül, s keringetjük magunk körül szeretett
„gyermekeink”, kik vágyva-vágynak minket. Mindenkinek van alul, ami ismert, és
mindenkinek van felül, ami ismeretlen, ami titok, de amibe ágyazottan létezik.
Ez a titok, amiben egyetlen közös, hogy mindenkinek följebb van – mert egyébként mindenkinek más – hagyja magát
megismerni, hagyja magát megérinteni annak, aki rányílni akar, s mindenki rajta
fölfelé lépdelve tart, ahol éppen tart. Ez a titok a Szentség, amin mint vékony pókfonálon, pókfonálnál vékonyabb
fénysugáron létezésünk függ.
A létezés egymást burkoló gömbjeinek
rendjében a bármely köztes szinten tartózkodó ember kifejezi, működteti,
megformálja lefelé és fölfelé irányuló aktivitását egyaránt. Fölfelé
irányulásának neve rítus, lefelé
irányulásának neve mágia (mágia az,
aminek ő a magja). Mindkettő szakrális
tevékenység. Mindkettő művészet.
Mindkettő művi, tehát önmagától nem jelenlévő, hanem csak akarattal megidézhető
kifejezés, melynek célja a szakrális rend tudatba emelése, illetve művelése,
vagyis szakrális mű-vészet.
A szakrális művészet nem egyszintű,
mint az a kereszténységben eltorzulva értelmeződik. Mintha csak az lenne
szakrális művészet, ami a pólusokra kikényszerített Isten és ember közötti
viszonnyal foglalkozik. Nem is beszélve az anyagba zárt ember eszméjének
hatásáról, mely miatt az Isten-ember viszony is képes materiális szintre
profanizálódni, különös tekintettel a nyugati kereszténység művészetére.
Szakrális művészet a szakrális rend bármelyik szintjén létrejöhet, amennyiben
képes az adott szintről való felfelé vagy lefelé irányulást ténylegesen
artikulálnia. Az a felfogás, amelyik az artikulációk e végtelen birodalmából
bármit kizárni kíván, vagy egyetlent, vagy csupán néhányat akar
kivételezettként pozícionálni, ezzel a mágiájával önmagát a szakrális rendből
kizáró démont szabadít el.
Fentiekből következően, ebben a rendben
tudatos, értelmes cselekvés csakis szakrális művelet lehet, s az ilyen
cselekvés mindenkor az adott szintről fölfelé vagy lefelé irányuló, azaz
vertikális megnyilvánulást jelent, jóllehet korlátlan mód van valamely szinten
belül maradó cselekvésekre is, bár ezek tudatossága mindenkor korlátozott,
mindenkor kérdéses a vertikumban értelmezhetőségük, még akkor is, ha végső
soron bármely horizontális motívum magában hordozza a vertikális irány
tudatosodásának-, vagy legalább létezése megsejtésének lehetőségét, mely
esetekben nem kérdéses az egyébként horizontálisnak indult cselekvés vertikumba
tagozódása.
Ha a rendszerben a szakrális művelet,
avagy szakrális művészet ilyen módon értelmezhető, úgy értelmezhetővé válik a
profán cselekvés, művelet vagy művészet is: Profán az a cselekvés, amelyik nem
rendelkezik vertikálisan értelmezhető összetevővel, vagyis minden
vonatkozásában saját horizontális síkjában marad.
Egy legitim (ld. A legitimitás c.
bejegyzést) vezetésű társadalmi alakulatban kevés esélye van a profán cselekvés
megjelenésének, mert az öntudatlan cselekvések is szakrális médiumként
valósulnak meg, s minden mozzanat, a levegővételtől az utolsó kapavágásig a
rend része, amit rítusok öveznek. (Ld. a népre hagyományozott szokások,
viseletek.) Azonban, ha a társadalmi alakulat elveszti legitim vezetését, tudata
rászűkül saját horizontjára, s profanizálódik. Az ilyen diabolikus zuhanású
kultúrában előbb tömegessé válik a vertikális irány létezésének tagadása, majd a
megtagadott fokozatosan törlődik az emlékezetből.
A profanizálódás útját járó társadalmi
alakulat törvényszerűen ketté hasad. A profán rációban funkciótlanná válik a
szakrális vízió, művelői egyre kevésbé tudják valós tartalommal feltölteni, elveszítik
életteliségüket és formalizmusba süllyednek. Ezzel párhuzamosan kap erőre a
profán művészet, mely szükségképpen üres, de horizontálisan érdekes és lényegre
törő. Mindazonáltal fokozott érzékenységű művészek a vertikális irány
törlődéséből következő kínzó ürességet megélve, belső világuk transzcendens
csendjébe vonulva, vagy fájdalmuk megjelenítésével öntudatlan szakrális
művészetet teremtenek. Ilyen módon az öntudatlanok két egymást megérteni
képtelen részre oszlanak, s megindul a szakrális vízió és az üres ráció
végeláthatatlan összefeszülése.
Létezik egy négysoros remekmű, mely
éppen a szakrális és profán határán helyezkedik el. Azáltal idézi meg a
szakralitást, hogy tudatára ébred a profán értelmetlenségnek.
Élek, s hogy meddig, nem tudom,
meghalok, bár nem akarom,
megyek s egész utam titok:
csoda, hogy jókedvű vagyok.
(Magister Martinus – Szabó Lőrinc)
Az emberi létezés igéi – „élek”,
„meghalok”, „megyek” – immanens tehetetlenségükben hangsúlyozottak, s egy
fanyar mosolyban tudatosul a profánba záródott összkép üres lebegése. A vers,
mint vízválasztó két oldalán kitapinthatóvá válik a szakrális és a profán.
Alább a művészet történeti
átalakulására mutatunk képzőművészeti példákat, a következő bejegyzésekben
pedig konkrét elemzésekkel fogjuk illusztrálni a szakrális művészet öntudatlan
jelenlétét a profán világban.
Szakralitás
Barlangrajz
Barlangrajz
Barlangrajz
Dogon maszk
Maszk - Elefántcsontpart
Afrika
Kiszorulás a szakrális
létezésből
Keresztelő Szent János
Kármelita ikon műhely
Az arc eleven fájdalma hordozza a valós
transzcendens jelentést, amit azonban már szükséges támogatni a kézben tartott
idézettel a Szentírásból.
Munkácsy Mihály: Golgota
Létezésidegen pózok formalitásába
szorult utánérzése a szakralitásnak, profán mestermű. (Golgota)
Viktor Vasarely - a kilúgozott profán
Profánba ágyazott szakrális
Kondor Béla: Így jár minden próféta
Kondor Béla: Szentek bevonulása
Joan Miro: BlueIII
A szín, a folt és a vonal viszonyrendszerének
végső absztrakciójában megjelenik az elemek önmagán túli jelentése.
Joan Miro: Éj
Csontváry: Zarándoklás a cédrushoz
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.