A megfelelő komolyan vehetőség végett ezt
a bejegyzést mindenképpen nőnek kellett volna megfogalmazni, azonban a nők nem
fogalmaznak. Van ugyan a köztudatban a nők fejlett kommunikációs készségéről
egy sztereotípia, de ez nem tekinthető másnak, mint a konyhai pletykák szintjén
mozgó felszínes megállapításnak, ami valószínűleg olyan csekély értelmű
férfiaktól származik, akik kritikus helyzetben – például egy apasági perben
alperesként – képtelenek kezelni a nőből tisztán indulati alapon feltörő szóáradatot.
Máskülönben a nők esetenként szívesen
kommunikálnak, főként egymással, de ez inkább csevegés, spontán önkifejezése
egy lelkiállapotnak, aktuális problémáknak, de nemigen ásnak mélyre, nemigen
kísérleteznek a dolgok lényegének feltárásával kommunikációban, s ezzel
feltehetően egyenes összefüggésben lesz közülük oly kevés matematikus, fizikus,
esztéta, vagy épp filozófus.
Egy ilyen mondatra, mint ez az utóbbi,
a feministák persze azonnal felkapják a fejüket, méghozzá teljesen alaptalanul,
sőt, éppenséggel azoknak a reflexeknek engedelmeskedve, melyekre ez a masculin
társadalom idomította őket. S talán számukra meglepő módon nem azért ajánljuk
nekik elhagyni a férfi tulajdonságokban való bizonyítási kényszerképzetet, mintha
uralkodási pozíciónkat féltenénk, hanem azért, mert bár a mélyre ásó
fogalomalkotásnak megvan a maga nem elhanyagolható szerepe a létezésben, a
matematikus, a fizikus, az esztéta vagy épp a filozófus szerepét sem becsüljük többre
egy könnyed délutáni pletykálkodásnál. Ezzel szemben, ha bármit is meg akarunk
érteni abból, ami a nő, éppen arra kell figyelnünk, amiben más. És nagyon más.
Férfiember, ha élethelyzete vagy
foglalkozása miatt hosszabb időre kizárólagos férfitársaságba záródik – teszem
azt katona, hajós, hajótörött… –, s a folyamatos erőkifejtést, lélekjelenlétet,
helytállást, sarkos feladatmegoldást követően hónapokkal meglátja az első nőt,
elámul az élet e különös luxusán, hogy lény, aki a férfivilág nagy dolgainak
véghezviteléhez elengedhetetlen bátorságságot, tettrekészséget erőt és szigort
– mily kifinomult humor – bájra, kellemre gyöngédségre és szépségre cseréli,
mégis képes arra a komoly és nehéz feladatra, amit életnek nevezünk.
Van ebben valami mélységes aszimmetria.
Az egyszerű logikára hajlamos tudat szimmetriát várna – szemet szemért, fogat
fogért; ha én jól járok, jól járhatsz te is; ha jobban jártál, mint én,
legalább a következő életedben meglakolsz; esélyegyenlőség van, mi más lehetne;
mindenkinek joga van a boldogságra, ugyanarra a boldogságra – és nem. A legcsekélyebb szimmetria
sincs. A férfi maga a hiány, de erős (fizikailag), okos, aktív, rombol, épít,
szerez; a nő gyenge (fizikailag), szép, zsigereiben hordja a bölcs létezést,
van, kész és kiszolgáltatott.
Ami a férfinek hiányzik, amire a férfi
vágyik, az egyedül és teljességgel csak a nőben van meg. Szimmetriáról akkor
beszélhetnénk, ha ezzel szemben a nő vágyának tárgya a férfi lenne, de nem így
van. A férfivágy centruma a nő, és a nő pontosan és egyértelműen a lehetséges
vágyak centrumaként érzékeli önmagát. Ha van értelme egyáltalán a férfi
vágyához hasonlóan a nő vágyáról beszélni, úgy semmiképp sem az vetődik fel,
mintha a nő a férfira vágyna, hanem a nő arra vágyik, hogy a férfi vágyjon rá.
Nem olyan vágy ez, mint a férfié, mert a férfi vágy aktivitást kelt, a nő vágya
pedig csupán az, hogy a férfi vágyának centrumaként létezése beteljesedjen.
A férfi a nőben a kínzóan hiányzó
gyönyört keresi, s elérni csak a képzeletét meghaladóan szép nőben remélheti.
Ezért a férfi víziója a megfoghatatlan, megfogalmazhatatlan, de
villámcsapásként ható női szépségről. A nőnek a férfira vonatkozó víziói szinte
elhanyagolhatók. A férfi külseje a nőnél alig játszik szerepet, viszont
elementáris erővel hat a férfi ráción túli, nőre irányuló vágyának megjelenése,
ha evidenssé válik, hogy a férfi belehal, ha nem kapja meg a nőt. Ekkor a nő
felfogja, hogy elérkezett az a férfi, aki egyáltalán képes rezonálni arra a
szépségre, ami benne végtelen, mély megértés támad benne a férfi szenvedése
iránt, amit az ő végtelen szépségének nélkülözése számára jelent, s a saját
szépségéről azonosat gondolás extázisában szerelemre gyúlván megkönyörül, és
minden titkát felfedve, odaadja magát neki.
Mindez persze a princípiumok tiszta
működése, őskód, ősaszimmetria, ami mindannyiunk tudattalanját uralja, de csak
a tudat által a lehetőségekhez csonkolva érvényesül. Mert ugyan melyik férfi
képes az egyetlen és igazi nő után kutatni, s nem elégszik meg az ígéretesként
felfogható lehetőségek kompromisszumával? És melyik nő képes csak a végső, a
halálos vágynak odaadni magát, s nem sürgetni szépségének megtalálását egy
kissé lejjebb gombolt blúzzal, vagy egy alkalmas pillanatban felcsúszó
szoknyával? Az alkuk kinek-kinek gyengesége szerint köttetnek meg. A
princípiumokat pedig a tudat számára egy kor, egy kultúra a mítoszaiban
fogalmazza meg. A mítosz, ha tiszta, ellenállhatatlan vonzerőt jelent a férfi
és női tudatnak egyaránt. Férfiak szokták megfogalmazni, mert önmagában a
fogalomalkotás a férfi princípium aktivitási tárgyköre, s ebből következően a
mítoszok férfi koncepciójúak. Pergetik a cselekményt, ezer veszélyen át
elfoglalnak, menekülnek, kockáztatnak, győznek, aztán mindent feláldoznak az
egyetlenegyért (ez a nő), akit küzdelmes útjuk végén megtalálnak. Csak a
princípiumok tiszta szintjén megszólaló mítoszban lényegtelen a férfi
koncepció. Mert ebben szükségképpen benne rejlik a női koncepció is, látensen,
passzívan, de jelen van, éppen úgy, ahogy a nő önmagát gondolja el, mint
beteljesülés.
Kevés olyan író van, aki a mítoszok
tisztaságának szintjén képes megszólalni. Tudunk például egy bizonyos
Shakespeare Vilmosról, aki Rómeó és Júlia történetét jól hangolt húrokon pengeti
el. Avagy a jelenkori filmművészetben Joe Wright, Jane Austin-ra támaszkodva
alkotott rendkívül figyelemre méltót a Büszkeség és balítéletben. Azonban az
ilyen szintű ritkaságokon kívül a nő a masculin kultúrában idegen. Nem rezonál
a masculin művészetre, nem érinti a masculin tudomány. Próbál hinni a férfinek,
hogy ami miatt az lihegve rohangál le- s föl, annak értelme van. Van értelme az
elemi részecskéket szóra bírni, vasbeton városokat építeni, az űrben
száguldozni, műembert konstruálni, a nőt emancipálni.
– Nők, asszonyok, lányok, anyák,
hölgyek – arra kérünk, ne higgyetek az eszeveszett férfinek. Nem baj, ha minden
elvész, amit a férfi rajtatok kívül keres. Higgyetek a zsigereitekbe írt örök
szépségnek, legyetek bölcsek, hisz a férfi médiumotok, s álmotok az
aszimmetriáról csöndben elűzi a szimmetrikus masculin szörnyeket.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.