Nem üres öncélból idézzük fel Demjén
Ferenc régi, örökbecsű dalszövegének ide vágó részletét, amit az idősebb
korosztály némi nosztalgiával bizonyosan bármikor előkotor az emlékezetéből:
„A
léggömb könnyű gázzal van tele
Úgy, mint néha egyik másikunk feje
Legjobb példa tán az én fejem lenne
Mikor szállok felfele…”
Úgy, mint néha egyik másikunk feje
Legjobb példa tán az én fejem lenne
Mikor szállok felfele…”
Különös látvány a gázzal telt léggömb. Nem
véletlenül ragadja meg olyan intenzitással a gyermekek fantáziáját. Megfordítja
azt a viszonylatot, amit az ember gondolatvilágában számtalan átélt mozzanat a
megváltozhatatlanság erejével rögzített a nehézkedés irányáról: mindent lefelé
húz a jó öreg Föld. Olyan súllyal nyomja ez a tény a tudatot, hogy kiszorul
belőle minden ennek ellentmondó lehetőség. Éppen ezért, ha mégis belefut valaki
valamilyen gravitációnak fittyet hányó jelenségbe, az a képtelenség
megvalósulásaként mosolyt, felszabadult nevetést csal az arcára, a lehetetlen
lehetségességének minden ráción túli szabadság-ígéretével.
Mindezt az ember tudati működésének
érzékeltetése végett emeljük ki. Azon belül is a lényeg a közgondolkodásban
jelenlévő szemléleti megrögzöttség, mely a világ működését változatlannak és
változhatatlannak tekintett klisékben gondolja el.
Minden
megrögzöttségnek oka van, többnyire számtalanszor ismétlődő megtapasztalás, ami
bizonyos élethelyzetekben nagy haszonnal indít meg átgondolást nem igénylő
automatizmusokat, azonban szemléletként kiszorítja a világ más átgondolásának
lehetőségeit. A tudatban pedig minden kizárólagos mozzanat egyben öntudatlan
is, hisz mivel nincs mitől megkülönböztetnie magát, csak van, azaz öntudatlan.
Ezt az állapotot hívjuk öntudatlan
önabszolutizálásnak.
– Nos, ha bármi értelme lehet a
publicisztika blognak nevezett e furcsa műfajában valamit megfogalmaznunk, úgy
csakis olyan értelmi impulzusok szolgáltatása, melyek az ilyen rögzültségekre
rávilágíthatnak, lehetővé téve a rögzültség tényének tudatosodását. – Mert
bizony van léggömb, és ne tessék kételkedni, a világ minden jelenleg kőbevésettnek
tartott törvénye mentén fejre állítható. Mégpedig nem feltétlenül negatív
értelemben. Bármit el lehet rontani, de önmagában a fejre állítás nem magától
értetődően rossz. A világban lényegében egyetlen dolog nincs, ez pedig az
állandóság. Minden változik, csak a változás üteme nem feltétlen összemérhető
az emberi élet hosszával. Ebből következően bármilyen radikális változás vagy
változtatás ténye semmiképpen sem minősít. Minősítésre kizárólag az eredmény,
illetve az eredmény működőképessége alkalmas.
Például a Krisztus utáni európai
történelem eddigi kétezer évéből legalább 1500 év a kereszténység
kizárólagosságának tudatában telt el, amihez képest a mai tudat rendkívül
radikális változáson ment át. És semmilyen olyan érvet nem tudnánk felhozni,
ami miatt jobbnak tarthatnánk, ha bárkinek a máglyahalál rémével kellene szembenézni,
ha kereszténységen kívüli.
Változás tehát van, sőt csak változás
van, és aki a változástól idegenkedik, a világ lényegétől idegenkedik.
Szemünket végighordozván ezen a szép
megállapításon azonban elégedettségünk egyelőre nem maradéktalan, s
megkísérlünk még magasabb absztrakciós szintre lépni, amennyiben az ember változásokhoz
való viszonyulását is vizsgálat tárgyává tesszük. Hosszabb megfontolást
követően, itt lejjebb kétféle viszonyulást különböztetünk meg, melyek közül
sorrendben a második lehetségességének feltételezésére legalább logikai alapon
érdemes mindazoknak is vállalkozni, akik számára az elsőhöz tartozásuk e
pillanatig sem tudatosodhatott, hasonló öntudatlan önabszolutizáló mozzanat
végett, mint amit már kifejtettük. – Nos, a két viszonyulás:
1. Követő magatartás.
2. Tudatosan előidéző magatartás.
– Tessék bátran koncentrálni a másodikra.
Első ízlelésre valószínűleg nem tűnik abszurdnak, idegennek, lehetetlennek, de jelentkezhetnek
bizonyos izgalmak, ha figyelembe vesszük az egyes magatartások univerzumainak
egymáshoz képest elfoglalható helyzetét. Az érzékelés által az öntudatlanságból
kibillenve mód van ugyanis egymás melletti, azaz egymáson kívüli magatartásokat
felfedezni, azonban előfordulhat ettől lényegesen rejtélyesebb viszony is,
mégpedig amikor az egyik magatartás bővebb, tágabb univerzumot jelent, mint a
másik, s teljes egészében tartalmazza a szűkebbet. Az ilyen viszony olyannyira
különös, hogy a jelenlegi nyilvános kultúra nem is tud, sőt nem is akar tudni
róla. Ebben a viszonyban a tágabb univerzum látja a szűkebbet, mint saját
alrendszerét, a szűkebb viszont semmit nem lát a bővebb univerzumnak azokból a
tartományaiból, melyek a saját határain kívülre nyúlnak. A szűkebb univerzum
tehát öntudatlan önabszolutizáló marad, miközben a bővebb nemcsak tudatos,
hanem számára a szűkebb tökéletesen átlátható.
Például az őzek viszonyulása a
változáshoz követő, amikor az
áradások elől magaslatokra húzódnak. Az ember magatartása tudatosan változást előidéző, amikor házat épít. Ha a felépített
ház egy erdőben az állatok vonulási ösvényére esik, az arra bóklászó őz ki
fogja kerülni a házat, vagyis viszonyulása a változáshoz követő. Az őz „gondolatvilágán” a ház megjelenése nem változtat
semmit. Nem tudja, miért készült, csak lett ott valami, ami addig nem volt, és
amit ezután ugyanúgy ki kell kerülnie, mint egy fát. Az ember viszont nagyon is
konkrét céllal építette a házat, tudatosan,
és pontosan látja, hogy az őz a céljaiból, a ház rendeltetéséből, semmit nem ért,
viszont kénytelen követően
viszonyulni ahhoz, ami megvalósult. Az ember magatartási univerzuma tartalmazza
az őz magatartási univerzumát. Az ember az őz univerzumára rálát, az őz viszont
semmit nem lát abból, amiben az ember magatartási univerzuma meghaladja az
övét.
A magatartások ilyen
alá-fölérendeltségi viszonya nyilván a képességek jelentős eltérésének
következménye. Ember és állat esetében ez feltehetően nem kíván különösebb
magyarázatot. Ember és ember esetében hasonló viszonylatot viszont már nagyon
kevesen tudnak elképzelni. Pedig már önmagában az elképzelhetetlenség ténye rendkívülien
sokatmondó, mert nem a viszonylat hiányát igazolja. Ugyanis az őz számára is
elképzelhetetlen az ember, jóllehet a viszonylat ténye az ember oldaláról
kétségbevonhatatlanul látható. Tehát tisztán logikailag nézve, ha valaki nem
tudja elképzelni azt, hogy valamely változás, aminek egyrészt értelmét nem
látja, de másrészt amihez kénytelen igazodni, bárki értelmes lényhez kötődne, nem
feltétlen a változás tudatos céljának ill. a cél konkrét birtokosának hiányát
jelenti, hanem jelentheti a változást kiváltó magatartási univerzumnak az
igazodó univerzumból való elérhetetlenségét, megragadhatatlanságát, láthatatlanságát,
lévén utóbbi esetleg csak csekély része az előbbinek.
Mindez akár csupán egy érdekes
elméletnek tűnhet, azonban a kemény realitás megragadása végett átlépünk a
konkrétumok világába, lévén a jelen írásmű létrejöttét is egy konkrét híradás inspirálta.
Még mielőtt erre rátérnénk, szeretnénk ráirányítani a figyelmet a „követő”
magatartás, illetve az ebből következő élethelyzet, életérzés
jellegzetességeire, az olvasó saját magatartási univerzumának tudatos
beazonosíthatósága végett.
Ha Ön „követő”, akkor bár vannak
valóban önmagából fakadó késztetései, mint egy másik nembéli társ utáni vágy,
vagy biztonság utáni vágy, vagy kellemes ételek utáni vágy…, de tudatossága
elsődlegesen a vágyai spontán kielégítése elé gördülő akadályok leküzdésében,
vagy a vágyak elérését segíthető körülmények használatba vételében merül ki,
miközben ezeknek az akadályoknak vagy segítő körülményeknek a létezését
kikerülhetetlen evidenciaként veszi tudomásul. Amennyiben egy hegy magasodik Ön
és vágyainak tárgya között, úgy a hegyet kikerüli; amennyiben autóba szállva
rövidítheti le útjának idejét, úgy él a lehetőséggel és autózni fog. Soha nem
fogja megkérdezni, hogy miért van éppen ott az a hegy, és miért éppen most
tudott autót szerezni, de különösképpen nem kérdez olyasmit, hogy miért van
egyáltalán hegy, és miért van egyáltalán autó?
– Nos, talán Ön így él, és talán így él
az Ön környezetében mindenki más is, a takarító nő is, a gyárigazgató is, a bankár
is és a miniszterelnök is. Mégis jobb, ha gondolatainak nagyobb szabadságot
nyitva, megenged magának olyan feltételezést, miszerint esetleg mégsem mindenki
így él, és esetleg létezhet olyan személy, akit nem spontán vágyai vezérlik,
nagyon is tudatos, netán tudatosan juttatta az Ön körülményeit, vagy az Önéhez
hasonlók körülményeit egy konkrét személyautó megszerezhetőségéig, sőt, esetleg
konkrét céllal hozott létre valamit, akár egy elvet, aminek később a
megvalósulásban „személyautó” lett a neve, sőt, esetleg nagyon is tudatos
céllal hozta létre azt az addig soha nem volt dolgot, amit ma „hegynek” nevezünk,
és amit mi, mint evidensen létező akadályt kerülünk ki a vágyott tárgy
eléréséhez.
Az egyik legismertebb hírportálon a
következő címmel jelent meg egy cikk: Megalázták
a fürdőben csókolózó férfipárt [2013.06.04. 15:36]. (Forrás: http://m.index.hu/belfold/2013/06/04/megalaztak_a_furdoben_csokolozo_ferfipart/)
Összefoglaló:
„Az Egyenlő Bánásmód
Hatóság szerint hibázott az a budai fürdő, amelyikben megalázó helyzetbe hoztak
egy meleg párt, akik más, heteroszexuális párokhoz hasonlóan megcsókolták
egymást a medencében. A házirendben nincs csóktilalom, és hiába próbáltak a
közerkölcsre hivatkozni. Az ügyet bíróság elé viszi az elmarasztalt
szolgáltató, szerintük az EBH döntése a viselkedési normák fellazulását
okozza.”
Ha ehhez a cikkhez veszünk a Bibliából
egy idézetet (I. Mózes 1:27):
„Teremté
tehát az Isten az embert az ő képére, Isten képére teremté őt:férfiúvá és
asszonynyá teremté őket.”
Valamint visszaemlékezünk saját feljebb
leírt sorainkra: „…a világ minden
jelenleg kőbevésettnek tartott törvénye mentén fejre állítható” –, Napnál
világosabb, hogy a Biblia állásfoglalásához képest a fürdőben csókolózó
férfipár körüli hercehurca a világ fejre állását/állítását jelenti. Az eddigi
fejtegetés értelmében pedig igazából azt lenne nagyon érdekes elbírálni, hogy
ennek a fejre állásnak a hátterében miféle okok húzódnak meg. Megjelölünk itt a
teljesség igénye nélkül három egymástól markánsan különböző, lehetségesnek
elgondolható motívumot, majd sorra vesszük mintegy 100 éves távlatban a
detektálhatóan adott irányba mutató jelenségek címszavait, aztán mindenki
kialakíthatja a belátása szerinti véleményét.
1. A világ folyamatosan változik, s
ahogyan időnként éveken át tartó szárazabb, majd csapadékosabb időjárási
periódusok válthatják egymást, most bizonyos egyéb körülmények éppen fennálló
befolyása miatt növekedőben van a homoszexuálisok száma. (Volt már ilyen, pl. a
Római Birodalom idején.) Ezért a demokratikus körülmények között nagyobb
képviselethez és több joghoz jutnak. Mindez nem jelent semmit a jövőre
vonatkozóan, melynek meghatározó körülményeit egyelőre nem ismerhetjük.
2. Valószínűleg arányaiban mindig
ugyanennyi homoszexuális hajlamú ember élt, de az emberiség fejlődésével a
kisebbségi jogok növekvő elismertségével ma nagyobb teret kapnak, s jobban
látszanak. Ha a jogaikért folytatott harc teljesen befejeződik, elcsöndesednek
körülöttük a hírverések, s valós súlyuknak megfelelő természetes jelenségei lesznek
a mindennapi életnek.
3. A Biblia állásfoglalása legfeljebb
szimbolikusan tekinthető érdeminek, egyébként a világ minden tekintetben, így a
nemi szerepek vonatkozásában is szabadon alakítható. A tömegek ismeretein
mindenkor kívül lévő hatalmi célkitűzések megvalósításához a több-ezer évvel
ezelőtti zárt elitnek a poláris nemi identitásra hangoltsággal együtt járó
aktivitásra és agresszivitásra volt szüksége. Ezért a társadalmi tudatban
felépítették a nemi identitást erősítő mítoszokat. A mai hatalmi célkitűzések
egyrészt mások, másrészt a már átalakított közegben folyik a megvalósításuk. A
régi poláris nemi identitás akadállyá vált, mint ahogy akadály a tömegek
túlzott aktivitása és agresszivitása is. Ezért kb. 100 éve folyik az alsóbb
néprétegek tudatos átprogramozása.
Nem akarván végig elemezni az utóbbi
100 évben az életkörülmények változását, illetve a hatalom nagyon egyszerű
lehetőségeit az életkörülmények bizonyos célokkal jól összhangban lévő
változtatására, többé-kevésbé időrendi sorrendben csupán néhány lényeges
mozzanatra szeretnénk felhívni a figyelmet: tudományok fejlődése; technikai
haladás; az emberi munkaerő egyre nagyobb mértékű kiváltódása gépi
megoldásokkal; a szabadidő növekedése; a természetes környezetből való
kiszakadás felgyorsulása; mesterséges és virtuális terekbe átkerülés; a munkát
végző ember és az elvégzett munka céljának egymástól való elszakadása; a
szórakoztató ipar fejlődése; „szórakozás” az élet egyre nagyobb hányadában; a
tömegkommunikáció megjelenése; a tömegkommunikációban megjelenő motívumoknak az
értékképzésben meghatározóvá válása; a homoszexualitásnak (HSZ) a zárt
szeméremterekből a tömegkommunikációba kikerülése és a közgondolkodásban
legalizálódása; a HSZ emberjogi aktivisták zászlójára kerülése; HSZ klubok és
szervezetek létrejötte; a HSZ sikerfilmekben való témává válása; a HSZ
legmagasabb állami és magándíjazási gyakorlata; a HSZ védelmének törvényi
szabályozása; a HSZ házasság törvényi támogatása.
Mindez persze értelmezhető az emberi
fejlődés spontán velejárójaként, értelmezhető a szabadságjogok és a tolerancia
dicséretes fejlődéseként. Azonban legalábbis nagyon elgondolkoztató a fent már
idézett cikk néhány mondata: „Az EBH a döntésekor korábbi
alkotmánybírósági határozatokra hivatkozott, valamint nemzetközi emberi jogi
egyezményekre, irányelvekre és ajánlásokra. Kitért arra, hogy az európai
jogfejlődésnek köszönhetően a melegek diszkriminációjáról szóló ügyekben a
közvéleményben élő erkölcsi megítélés egyre kevésbé játszik szerepet. A
közerkölcs fogalmának pontos meghatározatása a jogalkalmazó feladatata. A
közerkölcsöt a jogalkalmazás ma már máshogy definiálja, mint a közvélemény, a
kisebbség jogait védik a többség értékítéletével, előítéleteivel szemben.”
Külön hangsúlyt érdemel ebből a
következő két részlet:
„…az
európai jogfejlődésnek köszönhetően a melegek diszkriminációjáról szóló
ügyekben a közvéleményben élő erkölcsi megítélés egyre kevésbé játszik
szerepet. [….]A közerkölcsöt a jogalkalmazás ma már
máshogy definiálja, mint a közvélemény, a kisebbség jogait védik a többség
értékítéletével, előítéleteivel szemben.”
– Tessék
csak ezt kérem a maga mélységében értelmezni!
Valaha, amikor arra volt szükség,
bennünket „demokráciával” ámítottak. Ez annak idején valami olyasmit jelentett,
hogy semmilyen érdekcsoport sem ragadhatja magához a hatalmat, hanem azt a nép,
a szavazó polgárok saját képviseletükre alkalmas küldötteik által gyakorolják.
Ezek a küldöttek, képviselők nyilván csakis a megbízóik véleményét
képviselhetik a parlamentben, különben elvesztik a mandátumukat. Vagyis
mindenkor biztosított a demokráciában a többség akaratának érvényesülése.
Mindezt tovább erősíti a népszavazás intézménye, ami módot ad a nép akaratának
közvetlen érvényesítésére. Ezzel szemben a fenti idézetben fehéren-feketén
vagyon leírva, hogy létezik olyan ügy, melyben a jog egyre kevésbé (s ha ezt
megteheti, végül is előbb-utóbb egyáltalán nem) engedi a közvélemény erkölcsi
megítélést szerephez jutni. Magyarul, a jognak lehetősége van a közvéleménnyel
szemben, ad abszurdum például egy nagyon pontosan tudható, éppen ezért
szándékosan nem abszolvált népszavazási eredménnyel szemben álló akaratot a
teljes társadalomra ráerőszakolni.
Kérdés: Vajon ki hozta létre a jogrendben ezt a
lehetőséget?
Válasz: Egy dolog száz százalékosan bizonyos. Nem a
nép. A népet lehet lenézni, de annyira nyilván nem hülye, hogy ha egyszer is,
valaha is lett volna a kezében valós hatalomgyakorlási lehetőség, akkor ezt
önként és dalolva adta volna át valamiféle olyan erőnek vagy csoportosulásnak,
amelyik akarata a saját közerkölcsével összeegyeztethetetlen. Ebből következően
pedig sem bármikor korábban, sem jelenleg nincs a „népben”, a tömegekben
semmiféle önérdek érvényesítő hatalmi potenciál, s a szavazásoknak – beleértve
a népszavazást – még közvetett hatása sincs a törvényhozási, azaz a mindennapi
életet szabályozó gyakorlatra. Aki pedig azt a valós hatalmi tényezőt szeretné
beazonosítani, mely a törvényhozás jogforrásaként működik, keresse azokban a
szűk és kívülről nemigen látható körökben, ahonnan az „ítélet és előítélet”
tárgykörébe eső fogalomalkotás szuggesztiói erednek, ahol eldöntik mert
eldönthetik, hogy miféle kisebbségnek van joga érvényesülni a többség akarata
ellenében. Mindenesetre bárki, aki ezt az írást olvassa, teljes bizonyossággal
tudhatja, hogy a saját véleménye a homoszexualitás legalizálásában,
törvényesítésében, sőt népszerűsítésében tökéletesen érdektelen, lényegtelen és
semmiféle befolyással nem bír. Az az erő, amelyik képes volt a haladó európai jogrendben a többség
akaratával szemben a saját megítélése szerinti fontosságú kisebbséget pozitívan
diszkriminálni, bizonyosan le fogja nyomni az összes európai ország torkán szép
egymás utáni sorrendben a homoszexualitás gondolatát.
– Vajon
egy ilyen társadalomátformáló akarat mögött ne lenne nagyon is mélyre ható
tudatosság? Vajon csak az ember spontán fejlődésének tanúi lennénk, midőn érzékeljük
ezt a folyamatot? Vagy ha a játék mai kimenetében ilyen nyilvánvaló a szándék
és a tervezettség meghatározó jelenléte, akkor nem érdemes lépésről-lépésre
visszafelé haladva is feltételezni a folyamatos tudati kontrollt, a nagy
testvért, aki – akár akarjuk, akár nem – mindenkor vigyáz ránk?
„A
léggömb könnyű gázzal van tele
Úgy, mint néha egyik másikunk feje
Legjobb példa tán az én fejem lenne
Mikor szállok felfele…”
Úgy, mint néha egyik másikunk feje
Legjobb példa tán az én fejem lenne
Mikor szállok felfele…”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.