A legutóbbi „A metafizika” és az azt
megelőző „A legitimitás” c. bejegyzéseket követően megkerülhetetlenné válik
legalább néhány szó erejéig a napjaink közgondolkodásában meghatározó szerepet
betöltő tudomány felé fordulni. Ugyanakkor
e két bejegyzés felvetései és következtetései megfelelő kiindulópontok a tudomány koordinálásához a közvetíteni
kívánt szemléleti renden belül, és a tudomány
materiális szemléletétől való elhatárolódáshoz. Mindazonáltal itt szeretnénk
felhívni a figyelmet arra, hogy a tudomány a saját ellenfeleként szinte
kizárólag valamilyen vallásos, többnyire keresztény szemléletet nevez meg, ami
egyrészt a szokásos trükkök közé tartozik, amennyiben valaki csakis olyan
primitív ellenfeléről hajlandó tudomást venni, aki ellen védekeznie
gyermekjáték, másrészt pedig mi véletlenül sem vagyunk gyanúsíthatók sem
kereszténységgel, sem általánosságban semmiféle vallásossággal, az érveinket
pedig legalább annyira bárki által ellenőrizhető és ismételhető
megtapasztalásokból merítjük, mint amikre általában a tudomány is hivatkozik.
Különösen ajánljuk a figyelem fókuszába
a legitimitás és a metafizika azonos koncepcióját, ami
szerint egy adott ember saját életének előbbi ill. későbbi pillanataiban valamit
egészen másként értelmezhet. Méghozzá a két értelmezés egymáshoz való viszonyát
tekintve a későbbi mindig teljesebb szokott lenni a korábbihoz képest, továbbá a
későbbiből jól látható és érthető a korábbi, amit lényegében magába foglal,
viszont a korábbiból semmiképp – még valamiféle ígéret szintjén sem – látszik a
későbbi, mely bár átfogóbb, sokszor lényegesen egyszerűbb. (Például a gyermek,
ha túléli a balul sikerült csónakázást, felnőttként egészen más véleményt alkot
a csatangolásról, mint amire gyermekként volt képes.)
A megértés különböző, egymást
tartalmazó fázisainak érzékeltetésére a gyermek-felnőtt viszony megfelelően
alkalmas, azonban nem akarnánk ennél leragadni, mivel a jelenség sokkal
általánosabb, s nemcsak egy adott ember korábbi és későbbi életpillanatait
jellemzi. Amennyiben két vagy több emberre koncentrálunk, azok életpályája
nyilvánvalóan teljesen különböző lesz, más tulajdonságokkal, más
tapasztalatokkal, s ha ezek ugyanarra a tárgyra irányulva (pl. a haza fogalma)
véleményt alkotnak, úgy a sok ember véleményei egymáshoz képest ugyanúgy
egymást tartalmazó sorrendbe állíthatók annak függvényében, hogy az adott
tárgyat milyen teljességgel képesek értelmezni, mint egyetlen ember életkori
sorozatánál. Különböző embereknél persze az életkor csak nagyon esetleges szerepet
játszik, mert kiszámíthatatlan gyakorisággal előfordulhat fiatalabbak esetében
összehasonlíthatatlanul komplexebb véleményalkotási képesség, mely átláthatja
és magába foglalhatja éppenséggel idősebbek aktuális értelmezési lehetőségeit
is.
Nagyon lényeges itt az egymást
tartalmazó értési szintekről „A metafizika” c. bejegyzés megállapítása: „Ezeknek a szinteknek a megkülönböztetésére
az ember nem jól motivált, lévén egy adott szintről lefelé nézni érdektelen,
fölfelé viszont lehetetlen. ”
– Miért annyira lényeges ez?
Azért, mert a motiváltság hiánya miatt
az egymást tartalmazó értelmezési szintek valósága kevés eséllyel tudatosodik,
úgyszólván rendkívül ritka jelenség, s kiszorulhat, miképpen ki is szorult a
jelenlegi közgondolkodásból. Mégpedig ez a tény az alapja az öntudatlan abszolutizálásként már
többször emlegetett és társadalmi általánosságra szert tett jelenségnek. Az
öntudatlan abszolutizálás ugyanis nem egyéb, mint az az állapot, amikor az
egyén bármiről véleményt alkotván, nem feltételezi, hogy véleménye
meghaladható, holott egy teljesebb keretrendszerben esetlegessé, sőt
lényegtelenné is degradálódhat, teljes irrealitásba fullasztva a nagy energia
és lelkesedés által megidézett és végsőként kezelt igazságot. Ilyen öntudatlan
abszolutizálásra végtelen sok példát lehet felhozni. A gyermek-szülő viszonyban
a szülő nem ritkán detektálja is, és kellő empátia esetén megértően mosolyog
rajta. Felnőtt-felnőtt viszonyban azonban korántsem ilyen mosolyogni való a
jelenség, mert felnőttként általában
mindenki véglegesnek, érettnek, befejezettnek és meghaladhatatlannak gondolja
magát véleménynyilvánításakor. Tipikus eset egyébként a kommunikáció, a nyelv
abszolutizálása, a szavak abszolút értésébe
vetett hit, holott ha van valami, ami nem abszolút, akkor az egy jel – lévén
egy szó semmi egyéb, mint egy jel – ami alatt mindenki csupán annyit érthet,
amit az ő megtapasztalásában a jel mögé módjában áll elgondolni. (Messzire ne
menjünk, a tudomány szó alatt vajon
mit tud elgondolni egy parasztember, egy színi kritikus egy atomfizikus, vagy
egy nyelvész?)
Mindezek után megfogalmazható a
tudománnyal szembeni fenntartásunk lényege: A tudomány nem tud az értelmezések egymást tartalmazó
viszonyrendszerének valóságáról.
Ezzel az állítással szemben bizonyosan
sok érv tűnik felhozhatónak, különösen, ha valaki elkötelezettje az intézményes
tudományoknak. Hivatkozni lehet a pszichológia fejlődéslélektani kutatásaira,
vagy a szemiotikára, vagy akár a Thomas Kuhn által megalkotott tudományos paradigma fogalomra. Azonban
ezek saját tárgyukra fókuszálva partikulárisak maradnak, még Thomas Kuhn is,
akinek munkája pedig a filozófiáig (persze a filozófia is tudományon belüli)
hatóan is képes volt hullámokat verni. Ami azonban lényegi és minden
tekintetben meghatározó hiányosság maradt, az, amit a tudomány önmagáról gondol
el, illetve nem gondol el. (A tudomány ilyképp megszemélyesítve nyilván azon a
módon képes önmagáról valamit elgondolni, amennyiben a tudományt elgondoló
ember értelmezi a tudományt.) A tudomány viszont egyrészt önmagát nemigen
értelmezi, de ha mégis (ld. filozófia), akkor is önmaga fölött, önmagát
befoglalni képes tudatformát nem képzel el, vagyis önmagával kapcsolatban öntudatlan
abszolutizáló. Ez a tény azért rendkívülien súlyos, mert csupán közvetlen
szemlélettel és elemi logikával belátható, hogy van valami, ami a tudományt
teljes egészében magába foglalja, vagyis olyan általánosabb és teljesebb
lényegiség, aminek a tudomány csak része, sőt elhanyagolható része, ez a valami
pedig nem más, mint az emberi élet.
Lehet persze ezen a ponton is
ellenvetéseket felhozni, mondván, a tudomány éppen az a tudatforma, amit az
emberi élet önnön értelmezésére alkotott, és feltehetően az emberiségnek voltak
is olyan időszakai, amire ez a felvetés őszintén és maradéktalanul áll. Azonban
a Krisztus utáni korban az élet és a tudomány viszonya fokozatosan megfordult,
s különösen a felvilágosodást követően terjedő materiális szemlélet a
gyakorlatban is a tudomány szolgájává
degradálta az életet, méghozzá az ásványét, növényét, állatét és emberét
egyaránt. Mindebben persze nincs semmi meglepő, a materiális szemlélet
sajátosságait figyelembe véve éppen így törvényszerű, hiszen a szerinte véletleneken
cél nélkül felépült életnek nyilván egy természetes gesztussal rendelődik fölé
az a tudomány, amelyik legalább az élet létezésének tudatára ébredése
pillanatától elkezdheti uralni és tervezni azt. Ilyen módon aztán nem csoda, ha
napjainkra már nem merülnek fel kérdések a tudomány értelmével kapcsolatban,
sőt, a tudomány minden dolgok értelmének szerepébe helyezkedhetett, s
körülbelül az elmeháborodottság bélyegével kellene megküzdeni annak, aki
elkezdené feszegetni az élet szempontjából a villanymotor, vagy a mobiltelefon,
vagy az űrkutatás, vagy a genetika értelmét. Ilyesmi immár fel sem vethető, az
ún. tudományos kutatás halad a maga öntörvényű útján, s eredményei kételyek
megfogalmazása nélkül alakítják és programozzák át azt, amibe egyébként beágyazott,
vagyis az életet.
Ha megpróbáljuk szemléltetni ezt az
öntudatlanságát teljes önfeledtséggel vállaló folyamatot, amit egyébként
mégiscsak emberek tartanak mozgásban, méghozzá önmagukat tudatosnak gondoló
emberek, s ehhez megfelelő rálátással bíró perspektívát kívánunk mozgósítani,
kézenfekvően megint a gyermek-felnőtt viszonyhoz fordulhatunk.
A felnőtt láthat gyermekeket különböző
hajlamokkal, s a hajlamok mentén megmutatkozó kiemelkedő tehetséggel, bár
ezeknek a tehetségeknek a gyermek fantáziájában egyáltalán jelentkezhető céljai
iránt, éppen a helyzetre való rálátása miatt lehet elnéző szkepszise.
– Mit gondoljunk arról a gyermekről,
aki az édességért rajongva idejekorán megtanul kiváló dobostortát készíteni, s
ehhez a szenvedélyéhez minden segítséget megkapva, gyakran él is vele, munkája
gyümölcsét minden alkalommal teljes egészében felfalván?
– Mit gondoljunk arról a gyermekről,
aki a földigiliszták késsel történő szaporításának alkalmazhatóságát nagy
érdeklődéssel kezdi tanulmányozni minden egyéb állaton, egereken, kutyákon,
macskákon, levelibékákon – amivel csak bír?
Sorolhatnánk a példákat tovább a
végtelenségig. S az ilyen mozzanatoknak a felnőtt szemével látva nem sok értelmük van, legalábbis olyan
felvetésben nem, amilyen értelmet a mozzanatok mögé a gyermek képzelhet el. A
gyermek kíváncsi, próbálkozik, de azzal amit tesz, számára megfogalmazható
célja többnyire nincs, avagy ha mégis fel tud hozni ilyent (mint egy
dobostortával jól teletömött pocak), az a felnőtt perspektívából csak
véletlenszerűen bírhat értelemmel. A gyermeknek persze különleges a helyzete,
mert ott áll fölötte a felnőtt, aki
képes korlátozni vagy meghiúsítani a teljesebb perspektívából értelmetlen vagy
egyenesen önveszélyes műveleteket. Az önmagát felnőttnek gondoló felnőtt mellett azonban nem áll senki,
aki a kíváncsiságnál magasabb szempontok érvényesítésére vállalkozhatna. Ezért
aztán ezek a szeleburdi felnőttek
eljátszadoznak a nehézségi gyorsulással, a fénnyel, a magerőkkel, génekkel,
csillagközi utazások terveivel, s nem koppint az orrukra senki az övékét magába
foglaló értelemmel. De az ilyen értelem feltételezéséig sem jut el ma senki,
vagyis a játszadozó elmékből kipattanó ötletek önfeledtségben, abszolútként
jelennek meg. Mindez tehát a materiális szemléletben logikus és következetes,
metafizikai értelemben viszont az élet tökéletes szabadságának kifejeződése,
mivelhogy az emberi életnek úgy, amivé lett, maradéktalan lehetősége van magát
azzá tenni, amit önmagáról egy saját belső részlete – mint tudomány –
elgondolni képes, s egy „szép” napon – éppen mint víziója – valóban
beágyazatlanná, céltalanná és személytelenné lehet.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.