– Tudatos-e az ember?
Erre a kérdésre a tudománynak gyors
„igen” a válasza, és a gyorsaság is, meg az általában felhozott érv is jól
mutatja azt a nyomasztó igénytelenséget és felületességet, ami ennek a
tudatformának (mármint a tudománynak) az érvényét mindjárt helyére is teszi.
„Az ember tudatos lény, mert képes
tudatos cselekvésre.” – mondja a tudomány. És ezzel az állítással lényegében
rendkívül elégedett.
Az ember lát egy szép érett almát egy
fán, szívesen megenné, mert amúgy rendesen korog a gyomra, de az alma kissé
magasan van, és nem éri el. Lenéz a földre, ott hever egy bot, felkapja, leveri
vele az almát, és jóízűen elmajszolja. Tehát volt célja, a cél eléréséhez
tudatos megfontolás útján kiválasztotta a megfelelő eszközt, majd annak
segítségével elérte a kitűzött célt. Vagyis cselekvése tudatos volt, azaz az
ember tudatos. (Fantasztikus.)
Tegyük fel az eredeti kérdést kicsit
másképp!
– Tudatos-e a gyermek?
Van egy hatéves forma gyermek.
Szabadjára engedve sétálgat, s kissé elbarangolva otthonától egy vízpartra ér.
Lemenő nap, lágy szellő, szelíden csillogó víztükör. Kissé arrább egy csónak
kikötve, benne evező, a környéken sehol senki. A gyermek ült már apjával
csónakban, látta miként evez, s megörülve a lehetőségnek, beugrik a csónakba,
elköti, és az evezővel megpróbál úgy tenni, mint a nagyok. (Tudatos, nemde?)
Kissé elsodródik a parttól, de itt már nem olyan nyugodt a víz, magával ragadja
a csónakot… (Befejezés a fantáziára bízva.)
Még egyszer: – Tudatos-e a gyermek?
Bizonyos mozzanatokban természetesen
tudatos. Azonban, ha kissé jobban szemügyre vesszük a cselekménysort, láthatóvá
válik, hogy bizonyos szakaszai hierarchikus szerkezetbe sorolhatók. A csónak
elkötése és az evezés hierarchikusan azonos szinten van, viszont mindkettő azt
szolgálja, hogy a csónakázás létrejöhessen, vagyis hierarchikus fölöttesük a
csónakázás. A csónakázást pedig tartalmazza a csatangolás.
Tudatosnak az olyan cselekvés
nevezhető, ami az ember szándéka szerint megvalósuló célhoz vezet. Ebben az
értelemben a csónak elkötése és az evezés tudatosnak tekinthető, mert a
szükséges mozzanatokat átlátva, és jól alkalmazva elérte célját, a csónakázást.
A csónakázás azonban olyan eredményre vezetett, ami mindenképpen kívül esett a
szándékon, tehát nem volt tudatos. A csónakázást magába foglaló csatangolás tudatossága
ettől szintén összeomlik.
Ebből az egyszerű modellből két
tanulságot tudunk levonni. Alulról fölfelé nézve, bármely alsóbb hierarchiájú
mozzanat tudatosságának hiányában az összes fölsőbb hierarchiájú mozzanat
tudatossága megdől. Fölülről lefelé nézve pedig, a legfölsőbb hierarchiájú
mozzanat tudatosságához az összes alsóbb hierarchiájú mozzanat tudatosságára
szükség van.
Amikor általánosságban az ember
tudatosságáról beszélünk, ennek minősítésekor nem vehetünk mást alapul, mint cselekvésmozzanatai
hierarchiájának legmagasabb ismerhető szintjét, ez pedig maga az emberi élet.
Az emberi élet tudatosságának viszont a fentiek alapján két jól megragadható
kritériuma van:
1. Az embernek az életével önmaga számára
ismert célja legyen.
2. Az élet alsóbb hierarchiájú
mozzanatai lényegében mind a legfelsőbb hierarchiájú cél tudatos
megvalósítóinak bizonyuljanak.
Kissé elmélyedve ebben a két
feltételben, azonnal szembetűnik, hogy rendkívül szigorúak ahhoz képest, mint
amilyen életeket látunk magunk körül. És ha a legtermészetesebb módon engedünk
is a logika szigorából, ezt elsősorban a második kritérium mentén tehetjük meg,
hiszen lehetnek egy életben elhaló, hibás hierarchikus ágak, vagy bizonyos ágak
hibáját eliminálhatják más ágak. Azonban az első feltétel éppen közvetlen
egyszerűségében legtöbbünk esetében rendkívül problémás. – Mert kicsoda az
közülünk, akinek az életével konkrét célja van? – És akkor még nem is
feszegettük azt a kérdést, hogy esetleg van az életet is magába foglaló
teljesség.(?) Ha pedig van, akkor csak az ottani konkrét létezési célt szolgáló
alsóbb mozzanathierarchia nevezhető tudatosnak, hisz mit érnek az alsóbb
résztudatosságok, ha nem támogatják, vagy egyenesen meghiúsítják a felsőbb
értelmet?
Teljességbe foglalva
Ezen a ponton azután a jelenleg
közhasználatban lévő szemléletek értelmében kettéválnak a lehetséges válaszok.
A materialista álláspont nem ismer
életet magába foglaló teljességet, éppen ezért számára az „élet értelme” fel
sem vethető. Sőt, feltehetően szemlélete a cselekvésmozzanatok hierarchiáját
sem nagyon tűri, éppen ezért az élet tudatos céljának felvetését sem tartja relevánsnak.
Marad neki egy-egy mozzanat célt érő tudatossága, jóllehet a mozzanatok
összessége ilyen módon semmiféle cél felé nem tart, illetve nem merül fel ilyen
cél létének koncepciója. A tudatosság itt csak a többi lénytől eltérő
tulajdonságot jelöl, mint például a zebra esetében a testén végigfutó fekete-fehér
csíkok.
Mithras
Az idealistáknak ettől sokkal nehezebb
a helyzetük, mert bizony ők számon tartják az életet magába foglaló
teljességet, aminek szempontjából szükségszerűen vetődik fel az „élet
értelmének” ismereti igénye. Az élet értelmes, ha az azt magába foglaló teljességben meglévő célját eléri
(tessék figyelni: teljesíti). Minden
más esetben az élet értelmetlen. Ebből következően viszont az idealista élete
tudatosságának minimális feltétele az élet értelmének ismerete. – Mert miképp
lehetne egy élet tudatos, ha még a célja sem ismert? – Na de kicsoda ismeri az
élet célját?
Az erre a kérdésre adható könnyen
számbavehető válaszoknál sokkal érdekesebb egy belőle közvetlenül felvetődő
további kérdés: – Vajon hol van az átlátható életnek, és az azt magába foglaló teljességnek
a határa? Másképpen: Hol van a határa az evilágnak és a túlvilágnak, vagy hol
van a határa az immanensnek és a transzcendensnek? Létezik-e egyáltalán
rögzíthető, mindenki számára ugyanott lévő határ?
Szeplőtelen fogantatás
A csecsemő számára minden, ami az anya
érintésén és az anyatejen túl van, az túlvilág: láthatatlan, értelmezhetetlen,
holott tartalmazza őt. Növekedvén ez a határ rátolódik a felnőttek
átláthatatlan világára, még tovább növekedvén, „felnőttként” pedig kinek-kinek
a saját értelmi horizontján áll meg. Van akinek a kertje végéig tart, van aki
az egeket ostromolja. Mégis, az egyéni túlvilágok semmilyen módon közös
nevezőre nem hozható határainak van egy burkoló felülete, ami egy összefüggő
társadalmi alakulat kultúrájaként ragadható meg, a nyilvános kommunikációban
fejeződik ki, és mint kifejezést a társadalom túlnyomó többsége érteni véli.
Ami ezen a határon belül van, az a társadalom tagjai számára lényegében
érthető, megragadható, konkrét, ami ezen túl van, az kizárólag megfoghatatlan
absztrakció, és csak nagyon bizonytalan tárgya a kommunikációnak. Természetesen
sok ember lehet, akik a kultúra evilágában sem képesek jól tájékozódni, lényegesen
kevesebben képesek a kultúra aktuális határait konkrétumként kezelni, és nagyon
kevesen látnak túl a határon, jóllehet adódhatnak olyanok, akik jelentősen
meghaladhatják. Utóbbiak elért szellemi szintjükből a társadalmi mozgásokra
visszanézve ítélhetik meg egy kultúra mozgásainak értelmét, s ha bármi oknál
fogva a társadalmi alakulat számára hitelesnek számítanak, véleményüket, mint
az evilágon túli rend ismeretére támaszkodó véleményt, a társadalmi alakulat
„egésze” önmaga fölé rendelve, saját akarata mozgósításánál figyelembe veheti. Nem
foglalkozunk itt egy ilyen viszonylat rendkívülien kényes problémáival,
mindenesetre tény, hogy valaha léteztek társadalmak (Krisztus előtti szakrális
társadalmak), melyek vállalták saját tudatosságuk hiányának tudatát, s ennyiben
messze tudatosabbak és szabadabbak voltak, mint a mai ember, aki vagy minden ok
nélkül tudatosnak gondolja magát, vagy meg sem formálódik benne a tudatossági
igény. És a tudottan saját kultúrhatárain túl látni képtelen tömegek, akik
tehát nyilvánvalóan nem rendelkezhettek a kultúrájukat tartalmazó teljességből
származó olyan koncepcióval, melyből megragadhatták volna a kultúrájuk
értelmét, rábízták magukat azokra a személyekre, vagy arra az egyetlen
személyre, akik/aki hitelesen a kultúra határain túlról származó, tehát nem
evilági ismeretei alapján tudhatta/tudta megítélni a kultúra értelmét, vagy
meghatározni a kultúra mozgásának értelmes irányát. Az ilyen személy volt a
legitim uralkodó. Csakis az ilyen személyt fogadták el legitim uralkodónak.
Tömören fogalmazva, az uralkodó legitimitásának feltétele kizárólag a nem
evilági eredet volt.
Emese álma
A legitimitás társadalmi kommunikációja
a viszonylat belső logikájából adódóan csak szimbólumokkal volt lehetséges, s a
gyakorlatban többnyire „istenfiúságot” jelentett. Ez a motívum ugyanúgy
fellelhető az egyiptomi beavatási misztériumokban, ugyanúgy Jézus Krisztus vagy
Mithras esetében, ugyanúgy Emese álmában, és az ismert emberi történelemben
utoljára Japánban, ahol az amerikai megszállók Hirohito császárt fosztották meg
ettől a címtől. Ekkor vége van valaminek, ami eddig volt, és elkezdődik valami,
ami addig soha nem volt.
Ez a tudatosság átértelmeződésének
jelenig húzható íve.
Hirohito: a viszonylat
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.