A „világlátvány” egy érdekes és nagyon
összetett fogalom, amit ebben a rövid írásban csak a felszínén tudunk
megkarcolni. Egy világlátvány egy gondolkodási paradigma következménye, egy
gondolkodási paradigma pedig egy hosszabb korszak (többnyire ezer évek) olyan
társadalmilag általánosnak tekinthető evidenciarendszere, mely többnyire
öntudatlanul abszolutizált formája az adott társadalom világra irányulásának.
Olyan dolgok tartoznak bele, melyek az öntudatlanság miatt nem feltétlen
fogalmilag megragadhatóan, mégis összességében a valóság lényegéről, a létezés céljáról, az értelmes cselekvések
köréről a kommunikáció kiinduló pontjai. Mivel pedig az ember nem a szemével,
hanem az értelmével lát, azt a világlátványt, ami egy adott korban valaki elé
tárul, alapvetően a kor gondolkodási paradigmája határozza meg. A különböző
korokban az emberek pl. ugyanarra a vizuális értelemben változatlan sziklára
nézve, a szó szoros értelmében véve mást látnak. Az egyik korban
felfoghatatlanul nagy fenséget, ami előtt leborulnak, a másikban az autópálya
nyomvonalán lévő akadályt, amit egykedvűen robbantanak szét és takarítanak el
ügyes gépekkel. Fontos megérteni, hogy a két látványtól független,
valamiféleképpen objektívnek tekinthető optikai információ nem létezik, és
egyik látvány sem valóságosabb a másiknál, mivel mindkettő ugyanúgy egy
sajátságos gondolkodási paradigma következménye.
A régészeti és írásos hagyatékkal
valamilyen szinten követhető emberi történelemben három lényegesen eltérő
világlátványról tudunk benyomást szerezni. Ezek:
1. Krisztus előtti kor, a szakrális kor.
2. Krisztus utáni kor, ami a vallás
kora.
3. A vallás korából fokozatosan kinőve
és a felvilágosodástól egyre általánosabbá válóan a materiális kor.
A szakrális
kor világlátványának kulcsa az „egészben
a rész – részben az egész” elv. Ez jelenik meg Hermész Triszmegisztosznál
is, és ez jelenik meg abban az általános szemléletben, ami a legkisebb és
legegyszerűbb létezőben is kereste és megtalálta a Teremtő teljességét. Saját magát is a kozmikus egység olyan részének
látta, aki hordozza a teljességet, és
akinek az élet kizárólagos lehetőségét – avatottsági szintjén megnyilvánulva –
a teljességben való szervülés
jelenti. A szakrális kor embere számára az élet próbatétel, melyben minden
mozzanat, minden megnyilvánulás szintén próbatétel, helytállása, minél magasabb
szintű avatottsága pedig az egységben
való minél magasabb rendű szervülésben realizálódik. Saját valóságát szervülő
cselekvésével teremti meg, mely folyamatban nincsenek határok, s módja van az avatottság
vertikális irányában a potenciálisan birtokolt teljességet megnyilvánulttá tenni. A valóságot nem önmagán kívül
keresi, ő maga a valóság – ha úgy tetszik, Isten modellje.
Az
„egészben a rész – részben az egész” elv a modern matematikában is megjelenik
„fraktál” néven, és viszonylag egyszerű algoritmusokkal vizualizálható
számítógépen. A mellékelt képeken ilyen számítógéppel készített fraktálok
mutatják az univerzum egy szűk metszetében, a geometriai formák világában az önhasonló
rendszerek hierarchikus strutúráját.
A vallás
kora az európai ember számára legjobban a kereszténységben értelmezhető,
jóllehet az univerzális szakralitás más kultúrákban is az európaival analóg
profán pályákon alakult vallássá. A szakrális létezésből kiesve az ember
önmagát a teljességhez képest
végletesen és változhatatlanul töredékként
érzékeli (megtörik az egész-sége), megszűnik számára a részben az egész realitása, és a teljesség leredukálódik az egészben
a rész viszonylatára, ahol immár az EGÉSZ
abszolút.
Már nem Isten modellje, hanem egy
rontott lét részese, s csak úgy és
annyiban képes értelmezni önmagát, amennyiben a teljesség, Isten – a rész
számára felfoghatatlanul – csoda által kiragadja az értelmetlen töredékességből és magához emeli. (Mennyország,
nirvána.) A hangsúly az „immanens” világból való megszabadulásra esik –
többnyire isteni közbenjárással –, és mivel Isten részéről a megszabadulás
támogatása (esetleg a teremtés eredeti értelmeként) feltételezett, a földi
létezés minden szereplőjét az ember az isteni akaratra hivatkozással saját
megszabadulásának rendeli alá.
Ebben a világlátványban az ember még
rendelkezik a teljesség víziójával, s
habár elidegenedik a valóságtól – hisz menekül belőle –, van célja, amit
lényiségének elérendő valóságaként értelmez, azaz legalább önmaga
valóságosságára irányul aktivitása.
A vallás korában az ember használja a teljességnek a szakrális korból
átörökölt absztrakcióját, viszont mivel megszűnt azt önmagában, mint részben érzékelni, a közvetlen megtapasztalásából
kizáródott teljesség eszméje tudata
számára fokozatosan egyre abszurdabbá válik. A folyamatban a tudat egyetlen
következetes lehetősége a teljesség
eszméjétől való megválás, amivel belép a materiális korba. Ennek lényege a rész abszolutizálása. Minden, ami
valamilyen szempontból egészként értelmezhető, egyrészt részekből tevődik össze, másrészt összetevője lehet nagyobb
egésznek, aminek tehát csupán része,
s ez a strukturálódás sem lefelé, sem fölfelé nem indokol korlátokat
vizionálni. Így minden pontján esetleges és semmilyen vonatkozásban nem
értelmezhető rajta többé a teljesség.
Az ember koordinációs pontot többé nem találván, a valóságot saját bizonytalan
lényén kívül kezdi keresni, s létezésének értelmét is önmagán kívül reméli
felépíthetni. Talajtalan és irracionális vízióit megkonstruálva művi rendszereinek
működtető szolgájává degradálódik, mindinkább leválva a körülötte még mindig
fellelhető szerves létezésről.
A fentiek absztrakt foglalata:
Egy megjegyzés tartozik még a három
világlátványhoz. Mindegyik mindig jelen van, és természete szerint nem
korszakokhoz, hanem emberekhez kötődik. Annak a konkrét okát ebben az írásban
nincs mód részletezni, hogy a visszatekintve befogható történelem mégis miért
tagozódott olyan korszakokra, melyekben az adott tulajdonságú emberek váltak
meghatározóvá, s ilyen módon a korszak jellemzőjévé.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.