Nem könnyű téma. Azért nem könnyű, mert
jóllehet látványos módon kínálják magukat jól körülhatárolható motívumok a
rendkívülien alacsony minősítésre, ami azonban több szempontból is csapda.
Egyrészt csak mélyen meghajolhatunk mindenki választott vagy kényszerű sorsa
előtt, s ezzel semmilyen módon nem fér össze semmilyen leminősítés, másrészt ha
bárkit megsértenénk, azzal csakis olyan indulatokat kavarnánk – akár pro, akár
kontra –, amelyek a jelenségre, a folyamatra éppenséggel gerjesztőleg hatnának,
kezére játszva a nagyon is tudatos eredeti gerjesztőknek. Ilyesmit pedig
legkevésbé sem akarunk.
Első nekibuzdulásunkban persze olyan
címek jutottak eszünkbe, mint: „Van-e még lejjebb…?” – ami bizonyos nézőpontból
nagyon is lényegi, de rövid kijózanodás, majd hosszú keresgélés és fontolgatás
után inkább a fönt olvasható mellett döntöttünk, holott egyébként és nem
mellesleg a felületes pillantáson túl nyilvánvalóan ez semmivel sem különb,
semmivel sem kevésbé megosztó, de még a tetejében álszent farizeusi is. Mégis
alkalmasnak látszik, vagy legalább esélyt adhat alkalmassá tenni tárgyunkat más
– méghozzá egészen más – dimenzióba helyezni, mint az első közelítésben
kézenfekvőnek tűnhet. És számunkra az a másik dimenzió a fontos.
Lukács evangélista
Címünk az ide vágó részlettel
kiegészítve a Bibliában, Lukács evangéliumának 23. részében, a 34. versben
található: „Atyám! bocsásd meg nékik; mert nem tudják mit cselekesznek. ” Jézus szájába adva
hangzik el a keresztfán – micsoda dramaturgia és díszletezés(!) –, midőn még
körülhordozza tekintetét a bámész tömegen és az őt megfeszítő
mellékszereplőkön. A keresztény látóhatárig tekintve a jelenet nyilván megható
és megrendítő, a haldokló Jézusból éppen áradnak kifelé az arany sugarakkal
ragyogó mélyvörös szívek (animgif),
...ám a Mestert nehezen elképzelve ily pozőr
szerepben, s a mondatot inkább a művelt, elmés, bár kissé együgyű fantáziával
megáldott Lukácsnak vagy az ő szerepébe helyezkedő ismeretlen írástudónak
tulajdonítva, s megszabadulva a szakrális elfogódottságtól, felfeslik a kimódolt
dramaturgia didaktikája. Mert ugyan miért kellene a Fiúnak az Atyát
figyelmeztetni a tömeg fel nem róható öntudatlanságára? Azért vajon, mert az
Atyáról ennyi immanens ismeret már nem feltételezhető (a kis buta), vagy azért
mert a „megbocsátásról” szóló üzenet közvetítéséhez így tűnhet hatásosnak a
jelenet(?): gomolygó fellegek; tömeg; katonák; vér; a megfeszített utolsó
leheletével is azokat védi, akiket megváltani a Földre érkezett.
Így bizony már nem annyira divina ez a commedia. És különösen nem, ha a narratíva értelmét is figyelembe
vesszük. Persze a keresztény felfogásban a tömeg öntudatlansága is a földre
szállt üdvterv része, szükségszerű mozzanat a beteljesedéshez, s csak
harmadnapon a feltámadás fénye fog minden apró részletet a gyermeki elme
számára is teljes egyértelműséggel megvilágítani. Számunkra azonban nem
különösebben felemelő egy olyan Isten teremtményének lenni, aki bábfiguraként
használ bennünket a komédiájában.
Itt vagyon kérem egy vízválasztó: mert
ha Isten valóban szereti az embert, miként a Mester állítja, úgy sem
szórakozásból, sem valamely magvas mondanivaló szimbolikájának díszletévé
alázva, nem vonja meg létezése valóságát. Ha viszont tetszik neki így
mindenhatni, akkor vajon hol van benne szeretet?
– Ej, ej – barátom, Lukács – vajon a
Mesterrel vitázunk itt, vagy veled? S ácsorogván a kereszt körül a bámész
tömegben, vajon a Mester lát bennünket oly értelmetlennek, mint akik nem tudják
mit cselekesznek, vagy a te hamis
tükrödbe nézve válunk esélytelenné saját cselekedeteinket érteni? Miféle
mágikus erő bírta kétezer évre homályba pecsételni kérdő tekintetünk?
Íme, a divina commedia ma is ugyanaz. Idő és tér egyetlen örök pontja a
Golgota. A kancsal tükörben kivehetetlen, hogy ki kit feszít meg. Gyermek
krisztusok véreznek el boldogan.
A háttérben Michael képe
– Tessék csak nézni, ott a háttérben a
minta!
– Micsoda kifinomult mágia! Michael
keresztjében kódolva a sors: álszeretet, álörömök, álgazdagság, magány,
depresszió, gyötretés, drog, kínhalál. De a valóságból kiszorult szülők végtelen
sorokban tolongva, boldog mosollyal arcukon hozzák gyermekeiket a népszerűség
feneketlen ürességébe taszítani.
A büszke szülők
„Atyám! bocsásd meg nékik; mert nem tudják
mit cselekesznek. ”
Nincs már más tükör, csak a Lukácsé.
Mindenki ugyanarra a rugóra jár. Micsoda asszisztencia! Íme az ítélő szék.
Ők is hiszik, amivel hitetnek: van kész
megváltás – Lukács után szabadon már itt a Földön is – a siker, pénz, rajongás,
élvezet magas árfolyamú részvényeiben elhelyezve. És ők a mérték. Rájuk függesztve
a hívő gyermekszemek.
Na meg a közönség.
Csupa híresség, akiknek már sikerült.
Így hiteles. Nincsenek kérdések. Káprázatosak az evidenciák. Ez az út egyenesen
a mennybe megy. Michael meg Mick mennyországába, meg Stephen Hawking
mennyországába, akik komoly emberek. Valóságos angyalok. Az ő mennyországuk
mámor, szex, siker, sírig tartó málnaszörp és egy hatalmas fekete lyuk.
A példakép: Mick
– Vajon ez lenne minden, ami a létezés?
Ebben az arcban lenne valami, lenne bármi, ami az emberi élet lényegével
kapcsolatos?
– Nincs itt valami félelmetes
iránytévesztés?
– Lukács, Lukács, te vajon tudtad, hogy
mit cselekszel? Konkréttá tetted a szimbólumot! Konkréttá tetted a Fiút, és a
Fiúban az Atyát. Kitaláltad és színre vitted Isten gondolatát. Lehúztad az emberek
közé. Innen aztán nincs megállás. Akinek gyermekkori játszótársa volt a testet
öltött Ige, mindenképp jónak és gonosznak tudója lesz, s az ég végtelenjére
ráhúzza saját horizontját. Nincs többé akadály a bálványok előtt. Bálványok
jönnek és mennek: a kereszt, a szabadság, a tudomány, a pénz, a gyönyör, a
halál jegyében. Pedig égben és földben csöndesen ott lélegez: ami van.
– Drága gyermekek! Csak még most el ne
higgyétek, hogy megtaláltátok!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.