Van valami mélységes tudatzavar a
„nemzeti büszkeség” körül. Tulajdonképpen ez a két szó együtt leírva már eleve
tudatzavarról árulkodik. Ha a „nemzet” szóhoz mindenképpen társítani akarnánk
valamilyen tulajdonságot, az legkevésbé a büszkeség lenne, hanem sokkal inkább
a szerénység. „Nemzeti szerénység” – valahogyan erre titkon akár büszke is
lehetne az ember. Azonban a büszkeséget kizárólag röstellni lehet. Először is,
mi van a többi nemzettel?
– Ők is hasonlóképp büszkék lehetnek,
mint mi?
– Akkor mi értelme van a
büszkeségünknek?
– Avagy nekik nincs okuk hasonló
büszkeségre?
– Akkor talán fölényünket érzékeltetve
kívánjuk megalázni őket? – Hát ez elég szégyenteljes dolog lenne. Olyasmi,
mintha valaki fényes elméjére büszkén odamenne egy értelmi fogyatékoshoz, és
bizonygatni kezdené neki, hogy mily jelentéktelen senki az ő magas képességeihez
képest.
Mindenesetre ezzel a nagy nemzeti
büszkeséggel már az európai történelemben megjelenésétől kezdve vannak bajok.
Leginkább a francia forradalomtól illik datálni, amikor az istenadta nép felnőtté
nyilvánítva önmagát felvétetett a nemzet tagjai közé, holott addig ezt a
tisztességet a nemesség vindikálta magának. Parasztot és polgárt egyaránt fűtve
a nemzetben összetartozás, s a nemzet sorsa fölött való felelősség teljes
átérzése, persze meghozta azt a bizonyos öntudatot. A röghöz kötődés oldódása,
a harmadik rend virágzása, mindezek hátterében pedig a hatalom gazdasági
alapjának áttolódása a földről az iparra azután Európa országaiban
ragályszerűen hívta életre lényegében ugyanazt az eszményt. A nép, a nemzet új
tagjai beültek abba a kultúrába, amit annak előtte évszázadokon vagy
évezredeken keresztül az olyannyira megvetett kiváltságosok hoztak létre, és
borzasztóan büszkék voltak rá. Emellett természetesen általában nagy hangsúlyt
kapott az új tartalommal feltöltődött fogalomnak, a „népnek” a kultúrája, az
ún. népi kultúra, mint különlegesen becses érték. Ez alatt többnyire a jobbágy
vagy paraszt sorban élő falusi lakosság által művelt szubkultúrát kell érteni,
a lehető legszélesebb skálán, a szokásoktól, rigmusoktól, költészetnek
tekinthető megnyilvánulásoktól a zenéig bezárólag mindent. A nagy hangsúly,
persze nem véletlenül társult a kor sajátosságaiból következő meglehetősen
kritikátlan túlértékeléssel. A „nép” éppen elhagyta és fokozatosan felszámolta
azokat az életkörülményeket, melyek között ez a kultúra sok évszázadon át funkcionális
maradhatott, s gyűjtők vitrinjeibe, tudós intézmények irattáraiba utalva, a
nosztalgia párás tekintetén át hozta meg ítéletét, s emelte piedesztálra
múltjának nagyon is heterogén emlékeit.
Léteztek ugyan párhuzamosan kissé
megfontoltabb vélemények is, melyek szerint a népi kultúra mindenkor a magas
kultúra lesüllyedt változata, de különösen kis hazánkban az ilyen véleményeknek
még csak az észlelési ingerküszöböt elérni sem hagyott esélyt a lassú
társadalmi átrendeződésen és modern technika által nyitogatott kapukon át a
kultúrába tóduló és ott eszméletére tért népi öntudat. A magyar népi hagyomány
gazdagsága kétségtelenül kivételes Európában, s bizonyos értelemben érthető,
vagy éppen természetes az az elfogódottság, amivel akár a lelkes amatőrök, akár
az önmagukat illetékesnek gondolók, akár a mesterkéltséget is felvállaló
hivatalosok rátekintenek. És együttes
erővel sikerült is nekik olyan hamis mítoszt teremteniük, ami viszont már
ártalmas. Mert a mai értelemben felfogott „nép” soha nem volt és jelenleg sem
értékteremtő. Ha külső befolyások nem zavarják meg, akkor esetleg értékmegőrző.
Ennek a ténynek napnál világosabbnak kell lennie az elmúlt 150 év ismeretében. Ha
ugyanis a nép értékteremtésre képes lenne, akkor nagyon pontosan tisztában
lenne annak az értéknek a lényegével, amit megteremtett, és húsz körömmel
védené.
Ezzel szemben első hullámban a XX.
sz.-ba fordulván a legnagyobb természetességgel hagyta a kezében lévő
igazgyöngyöket üveggyöngyökkel keverni, midőn a legalacsonyabb városi kultúra
giccs-borzalmát, a magyar nótát a rádió megjelenésével gyorsuló ütemben
befogadta, s valós értékeitől megkülönböztetni képtelenül sajátjaként ajnározta.
Második hullámban azután a nagy népi mítosz alanya olyan gond nélkül lépett ki
az áldozatot is kívánó szerves létezés körülményei közül, s választotta
helyette a városi kényelmet, majd később a fogyasztást, mintha a megelőző
néhány ezredév meg sem történt volna, súlytalanul és következményekre
érdemtelenül lebegne a múltba visszatekintő tudat határán, mint amit végre
valahára lehetséges ezzel a fenemód fejlett fogyasztói kultúrával magunk mögött
hagyni.
Mindezek tudatában talán
reménykedhetünk a „nép” önmagához fűződő romantikus képzeteinek
átértékelődésében, s olyan józanabb véleményalkotásban, mely legalább nem
akadályozza a saját realitásban elmélyedést. Mindenesetre, ha egyszer egy ilyen
állapot bekövetkezne, az első kérdés ami tisztázásra szorulna, nyilván az
lenne, hogy ha nem a néptől, akkor vajon honnan származtak azok a valós értékek,
melyek a népi kultúrában sok évszázadon át megőrződtek. S ha erre a kérdésre az
egyébként egyáltalán nem rejtélyes válaszok is megszületnének, a nemzeti
tudatnak remélhetőleg olyan más dimenziója érvényesülne, amiben legkevésbé a
„büszkeség” lenne felvethető. Nem azért, mintha bármit is szégyellni lenne
okunk, hanem azért, mert az üres mítoszoktól megszabadulva, az őseinktől ránk
hagyományozott valós értékek kultúrájában nincs helye olyasminek, ami a
„büszkeség” szóval illethető. És nemcsak nincs helye, hanem irányát tekintve
azonnal meg is fordul az a viszonylat, amit a „büszkeség” szó a múlttal
kapcsolatban determinál. Aki ugyanis a „múltra”, az őseire, az ősei tetteire
büszke, az a múltban él. Azért él a múltban, mert a jelenben cselekvésképtelen.
Ezzel pedig elárulja azt az ősök láncolatán éledő akaratot, ami őt még éppen
életre hívni volt képes. Az ősök tettei az ő érdemük és nem a miénk. Nincs mód
visszafordulnunk, de ellenkezőleg, bírnunk kell az idő végtelenjéből ránk
szegezett tekintetüket, s a jelen életbe hatolva kell beváltanunk mindazt a
hitet és reményt, mely képes volt annyi megpróbáltatáson át a mai napig bennünk
testet ölteni. Csakis így és csakis általunk maradhatnak ők az örök létezésben.
Vagy velük együtt mi is megszűnünk.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.