Először is arra kérjük az esetleg
véletlenül ide tévedt olyan olvasót, aki nem kifejezetten törekszik általában a
világ dolgaival – így a Bibliával kapcsolatban sem – önálló véleményalkotásra,
hanem bármi okból, pl. családi hagyomány miatt, vagy kritikus életszakaszának
mély érzelmi érintettsége miatt, vagy egyszerűen egy kulturális örökség
tisztelete miatt e műhöz az evidens elfogadás a viszonya, hogy ezt az írást ne
olvassa el!
– Mitől lesz egy könyv szent? Vagy
egyenesen Szentírás?
Erre a kérdésre nem feltétlen könnyű a
válasz, lévén korábbi bejegyzésekben némileg már a „szent” fogalmának történeti
metamorfózisát érintve, nehéz biztonságos gondolati építmény emelésére alkalmas
szilárd alapokig leásni. Éppen ezért nemigen megúszható néhány célirányos,
drasztikus kérdés megfogalmazása, a rájuk adható válasszal egyetemben.
– Voltaképpen ki írta a Bibliát: Isten,
vagy ember?
A válasz természetesen: ember. Nem
tudunk, és semmilyen forrás sem tud olyasmiről, mintha valamikor, akár a távoli
ősidőkben egyszer csak az égből lepottyant volna a Bibliának akármilyen kis
töredéke a Mindenható keze írásával. Persze a „vallás” szerint a Bibliát isteni
ihletésre próféták jegyezték le, és ezt az állásfoglalást illik a nagyérdeműnek
olybá venni, mintha egyenesen Isten mondotta volt volna tollba nekik. Csakhogy
ebben az értelemben is legfeljebb az illetékes próféták nyilatkoztak, akik
szintén emberek. Tehát az isteni ihletést sem Isten állítja, hanem emberek.
– Nota bene, Mózessel az égő
csipkebokorból maga Isten társalkodott. – Na de kicsoda állítja ezt: Isten,
vagy ember? – Hát bizony Mózes, aki ember.
Ezek szerint Istennek közvetlen emberi
szóval értelmezhető megnyilvánulása nem ismert, hanem csak olyan emberi
megnyilatkozások ismertek, melyekben a nyilatkozó ember Istenre hivatkozik.
Mindezek után viszont mintha egészen konkrét választ lehetne adni az eredetileg
feltett kérdésre: Isten mintha nem könyvek szentté nyilvánításával szokta volna
elütni unalmas óráit, hanem kizárólag emberek foglalkoznak ilyesmivel. Emberek
írják a könyveket, és emberek teszik szentté, ha valamely okból úgy látják
jónak.
Nem gondoljuk azonban ezzel a
gondolatmenettel a Biblia fontosságát bármilyen mértékben csökkenteni. A Biblia
kultúrtörténeti szerepe nehezen túlértékelhető, jóllehet más szempontok
szerint, mint amit a vallás számba vesz. És ez nem véletlen. Mert a vallás (itt
keresztény vallás) önmagát a Bibliával együtt Isten történelembe beléptetett
alkotásának tekinti, a kultúrtörténetben azonban mindez szélesebb keretbe
ágyazódik, és innen nézve a Biblia jelentősége éppen a vallás. A Bibliával jelenik meg ugyanis egy nagy találmány: az emberi igék isteniként interpretálása, s
az ezáltal gerjeszthető hatalmas centrális erőtér. Addig nagy
bizonytalanság honolt Isten természetét illetően. Nevesített archetípusokban,
mítoszokban próbálkoztak a lényegét közelíteni, rítusokban és áldozatokban
megszólítani, az égbolton, hamuban vagy csirkebelekben található jelekből a
szándékát kiolvasni. Távolról tisztelték, és nem merészkedtek úgy beállítani,
mintha bizony komaságba keveredtek volna vele, s bizalmas beszélgetésekből
tudnák tőle a tutit. Új éra kezdete ez. Nincs többé kétely, nincs találgatás, a
válaszok válasza megérkezett, hiszen írásba rögzítve hozzáférhetővé vált minden
elv és tudás, ami egyáltalán lényeges. Értelmezni sem kell, sőt, gyanú tárgya,
ha emberi gondolkozás környékezi meg az isteni értelem e tükrét.
Van aztán ennek az új dimenziónak egy
figyelemre méltó olvasata, bár ez csak akkor tűnhet föl, ha nem azzal a
linearitással közelítünk hozzá, mint amit alkotói szántak nekünk, hanem
legalább kissé kiemelkedünk a jelenségi síkból. Ha ugyanis komolyan vesszük
saját logikai eredményünket, s az Írást nem Istennek tulajdonítjuk, hanem
kizárólag embereknek, akkor azért világossá kell válnia egy rendkívüli súlyú
lényeget tartalmazó viszonylatnak. Pediglen, ezek szerint egy nagyon szűk
csoport, néhány írástudó képes volt olyan feladványt megfogalmazni a Biblia
lapjain, mely mintegy kétezer éven keresztül szinte teljesen lekötötte az
európai gyökerű kultúra tömegeinek szellemi energiáit. Ez a tény pedig csakis azon
szűk kör és az európai gyökerű tömegek szellemi szintje közötti nehezen
megfogalmazható minőségi különbségként fogható fel. Gondoljunk csak bele,
legalább 1500 éven át Európában a kereszténység megkérdőjelezésének lehetősége
sem vetődött fel, és az egyes szektás megközelítések is jószerével csak elhanyagolható
értelmezési különbségek demonstrációit jelentették! A katolicizmus és a
protestantizmus között is elsődlegesen csak hatalmi-módszertani, de nem elvi
ellentét volt. Hány lelkes pap, önjelölt próféta, szektás prédikátor szánta rá
magát fanatikus keresztény misszióra?! És lehet-e közöttük legalább egyetlenről
tudni, aki legalább fontolóra vette volna a szövegek evilági eredetét az isteni
kinyilatkoztatással szemben?
– Nincs itt valami elképesztő
furcsaság?
– Hát azért az az elme, amelyik képes a
többi elme által ennyire megkérdőjelezhetetlen konstrukciót az asztalra tenni,
mégiscsak tud valamit! Tud valami olyant, amit a többi elmének akár saját
magáról, akár bárki emberfiáról feltételezni sem lehetséges. Mindenesetre, ha
így közelítünk a kérdéshez, rendkívül figyelemre méltó képet kapunk egy
társadalom működtetőinek és elszenvedőinek akár létszámbeli, akár értelmi
viszonyáról. Amint látható, egy egészen csekély lélekszámú réteg, összesen
talán néhány száz fő (egyáltalán nem a látható kiváltságosokról van szó)
szellemében magasan fölötte áll a tömegeknek, és gyakorlatilag évezredekre
képes annak hitét és célját meghatározni, ha tetszik az orránál fogva vezetni,
ha tetszik a médiumává tenni. Soha nem látott erejű centrális erőtér jött így
létre, világot átformáló mágia, aminek ez az egyszerű szó a neve: vallás.
Ma Európa népei mintegy 2000 éve élnek
ebben az erőtérben, s számukra a „vallás” a legáltalánosabban beazonosítódott
azoknak a tudatformáknak az összességével, melyek a materiális
értelmezhetőségen túlra irányulnak. Másképpen fogalmazva, ez az erőtér
intenzitásánál fogva beszippantott minden transzcendens tudatformát,
kizárólagossá vált, s azt a benyomást eredményezte, mintha transzcendens
tudatformával nem is lehetne másképpen foglalkozni, csak a vallás jelenleg
értelmezett keretei között, illetőleg valaha is és mindig is a transzcendens
tudatformák olyasmivel foglalkoztak, mint amivel a vallás foglalkozik. Ennek
megfelelően beszélnek például görög vallásról, egyiptomi vallásról, sumér
vallásról, vagy akár magyar vallásról. Az ilyen szóhasználat azonban teljesen
helytelen, mivel az említett nemzetek kultikus megnyilvánulásainak sem célja,
sem tartalma, sem eredménye nem vethető össze a mai értelembe vett vallás céljával,
tartalmával és eredményével, jóllehet formai vonatkozásokban fedezhetők fel
párhuzamok. Mindössze annyi állapítható meg, hogy a vallás előtti korokban a
társadalom legalacsonyabb szellemi minőségre képes, ennélfogva legszélesebb
rétegében élhettek összevethetően alacsony minőségű transzcendens képzetek
azzal, mint amire a magát oly sokra tartó mai vallás követőinek módot ad.
Biblia és vallás tehát két szorosan
összetartozó fogalom. Azt, ami a Biblia és a vallás előtt volt, sűrű homály
fedi. Azonban minden homály eloszlik, minden rejtélyre fény derül azoknak, akiknek
nem a tudományos vagy vallásos jelszavak mögé bújtatott önigazolás a fontos,
hanem csakis az egyetlen és örök valóság.
Légi felvétel, Nagy-Britannia: Fehér ló (Kr.e. 1000)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.