Előző – Dancing in the moonlight c. –
bejegyzésünk után maradhat a tisztelt olvasóban olyan benyomás, mintha a
„felvilágosodás” óta jegyzett tudományos pozitivizmussal egy követ fújván a
kereszténységet önmagában véve és alapvetően életellenesnek tartanánk, s e
véleményünk – hasonlóképpen, mint esetükben – mintegy természetes módon
implikálná a tudománynak általuk tulajdonított szerepet az emberi értelem
felszabadításában, a vallásos megszállottsággal szemben. Egy ilyen megközelítés
ránk azonban nemcsak azért teljesen érvénytelen, mert semmilyen szín alatt nem
óhajtjuk magunkra venni azt a szemléleti kényszerzubbonyt, mely a jelenségeket
általában megpróbálja duális ellentétpárokra rendezni – jelen esetben vallás
kontra tudomány –, s e kettő párharcára koncentrálással a figyelemből kizárni a
körükön kívül eső lényegiség lehetségességét is, hanem főként azért, mert
teljesen más szemléleti alapokon állva, véleményünk sem a kereszténységről, sem
a tudományról nem egyezhet. Talán elég itt csupán arra utalnunk, hogy ők
evolúciót feltételezve a kereszténységet az előző még sötétebb tudatformák
leváltójának tekintik, amit majd aztán a tudomány halad meg, mi viszont éppen
ellenkezőleg, az emberi szellem elsötétedéséről beszélünk, mely folyamatban a kereszténység
még hagyott némi szűk teret a metafizikai gondolkodásra, s aminek teljes
felszámolására aztán a tudomány vállalkozott. Ebből következően nemcsak
lehetségesnek tartunk a vallás és tudomány duális ellentétpárján kívül eső
szemléleti rendet, de ilyent képviselünk, ugyanakkor pedig – a dolog
természetéből adódóan – csakis ilyen szemléleti rendből látjuk esélyét a
valóság közelítésének.
A kérdésben tovább mélyülni egy blog
keretei között nem lehetséges, arra A Paradigmaváltás Iskoláját tartogatjuk. Ellenben
kívánatos a felszínhez közelebb eső néhány impulzust szolgáltatni, melyek
utalhatnak a nyilvánosságot élvező gondolkozási pályák merevségére, és
inspirálhatják az azok elhagyására való törekvést.
A kereszténységet a maga kétezer évének
súlyával nem egyszerű dolog sommás ítéletek alá vonni, éppen ezért ettől itt
eltekintünk. Mindenesetre ez egy nagyon sok rétegű, nagyon sok szálon futó és
nagyon szomorú történet. Nem így a tudomány, a maga hurrá-optimizmusával. Jött,
látott győzött és immár uralja az emberiség által belakott teljes teret.
– Mégis mi a bajunk a tudománnyal azon
kívül, hogy rendkívülien alacsony rendű szellemi formációnak tartjuk?
Leereszkedő álláspontunk okának
megértése eleve igényli egy olyan fogalom beazonosítását, ami manapság kevéssé,
vagy egyáltalán nincs forgalomban. Ez a fogalom a létproblematika.
Minden létezőnek megvan a maga
létproblematikája, az a problematika, ami csupán azáltal szakad a nyakába, hogy
létezik. A létezők a létproblematikájukat nem feltétlen tudatosan oldják meg
(ha megoldják), kivéve az embert, aki ha egyszer cselekvésének akár legkisebb
mozzanatában a tudatosság irányába lépett, létproblematikájában nem menekülhet
a tudatosság kihívásától. Visszafelé fejtve ugyanezt a gondolatot: az az ember,
aki nem tud létproblematikájáról, semmiképpen sem tudatos, továbbá a
létproblematikájáról tudó ember mindenféle aktivitása, amely legalább közvetve
nem a létproblematikájának megoldására irányul, teljességgel fölösleges. Ebből
a szempontból pedig a tudományt részünkről két súlyos kritikai megjegyzés
terheli:
1. A tudomány egyáltalán nem
foglalkozik, és módszertani okoknál fogva nem is alkalmas foglalkoznia az ember
létproblematikájával.
2. Az
amivel és ahogyan a tudomány foglalkozik, csak arra alkalmas, hogy mintegy
mellesleg, létproblematikájával egyetemben megszüntesse magát az embert.
Íme a
létproblematikájával elmélyülten foglalkozó ember
– Nos, persze, mi is az ember
létproblematikája?
Nem mintha a tudománynak nem lenne erre
válasza. Legalább is van olyan válasza, amit kifelé folyamatosan kommunikál.
Szerinte például nagy problémája az emberi létezésnek a természeti erőknek való
kiszolgáltatottság, az ebből következő szenvedés, éhség, fázás, betegség,
erőszaknak való kitettség, végső soron a fizikai halál – vagyis csupa olyan
dolog, ami – mint okság – az emberen kívüli. És mindezek persze a létezéstől
megrettent ember számára jól csengő szempontok: ha majd nem fogunk többé fázni,
ha majd nem leszünk többé betegek, ha majd nem uralkodnak többé fölöttünk
önkényes hatalmasságok, ha majd felderítjük az űr legtávolabb eső rejtett
szegletét is, ha nem kell többé meghalnunk…
Mi azonban az ilyen szempontrendszert
felettébb felszínesnek tartjuk, azokat pedig, akik mindezt komoly célnak, az
ilyesmivel való foglalatosságot magasrendű szellemi tevékenységnek állítják be,
egyszerű schwarzkünstlernek (avagy a családi hagyomány svábosabb formájában:
schwarzkinstlernek).
Ha nem fogalmazunk is meg mindjárt
örökérvényű tételeket, a létproblematikát tekintve nem nehéz kissé mélyebbre
nézni. Vegyünk például egy sikeres hadvezért, aki minden ellenségét legyőzte,
minden kitüntetést, minden elismerést birtokol, szavait szolgák lesik, s egy
szép napon beleszeret egy lányba, egy gyönyörű nőbe, oly eszeveszetten, mint
egy kisdiák. És a nőnek valamiért nem kell. Nem tudni miért, de éppen ez az
ember egyáltalán nem kell.
– Sem erővel, sem hatalommal, fiam! –
emeli fel mutatóujját figyelmeztetésként nagymama, akitől a „schwarzkinstler”
kifejezés is örökül maradt. És igen, van valami ebben a rongyos életben, amin
sem erővel, sem hatalommal, sem sikerrel sem szerencsével túljutni nem lehet.
Hanem mégis, adódhat ingyen. Botrányos: ingyen, vagy sehogy.
Furcsa módon van valami ezzel
rokonítható a halál működésében is. „Sem erővel, sem hatalommal.” – Tessék már
kicsit gondolkozni! Mi következne, ha sikerülne fizikai értelemben legyőzni a
halált: SEMMI. Egészen pontosan a SEMMI jönne el. A teljes súlytalanság, a
teljes értelmetlenség. – Hisz mindennek, ami az emberi létezésben fontossá
válik, a súlyát a halál adja meg. Fizikai halál nélkül a fizikai létezés fölösleges.
Érdektelen. Még csak nem is dög unalom, hanem egyszerűen nincs. – Mit akarsz
majd – Te barátom – akár csak ötezer év múlva a létezéstől, átlagosan száz
évente másik szerelmen túljutva, az űrt rég bebolyongva, rafinált erőlködéssel
kiizzadva feladatokat magadnak, legalább figyelmedet valamiképp lekötni? Vágyva
vágyod majd az üdvözítő halált!
Nagymama tekintete íme, mint az ég
borul ránk, és az okos tudósok alant sorakoznak: sem erővel, sem hatalommal.
– Azonban miképp kerül ide a címben
szereplő „munkahely”?
Oka
van kérem, tudományos oka van. A munkahely, különösen a jó munkahely tökéletesen
reprezentálja azt a csapdát, amibe az ember tudományos felügyelet mellett sétál
bele. – Ki ne vágyna manapság egy jó munkahelyre? Hiszen a jó munkahelyben testesül
mindaz az eredmény, biztonság, kényelem, hozzáférhető élvezet, a környezet és
önnön valónk uralásának víziója, amit a tudomány néhány száz éve, mint értéket
az ember elé vetít.
Ez egy jó
munkahely
A jó munkahelyre nem annyira az
jellemző, amivel ott foglalatoskodni kell, bár nem árt, ha az is közel esik
valami olyasmihez, amivel az ember önmagától is szívesen babrál. Ha az ember
szereti a szép autókat, akkor lehetőleg a munkahelyén autókat kelljen
rendezgetnie. Ha az ember szereti a nőket, akkor lehetőleg a munkahelyén
szebbnél-szebb nőket gardírozhasson. Ha az ember szereti a pénzt, lehetőleg
egész nap pénzt számolgathasson.
Az ilyen vágy azonban a munkahely
jóságának nem erős feltétele. A munka értelméről, vagy a munka értelmének
átláthatóságáról szinte bárki szívesen lemond, ha jól megfizetik. Az ám a
mennyország: a jó fizetés. A jó fizetésen aztán minden megvásárolható. Minden,
amit olyan emberek munkája állít elő, akik munkájuk értelmének átlátásáról a jó
fizetés érdekében eleve lemondtak.
Ez már maga a
mennyország
Valahová persze vezetnek a szálak.
Valahol valakik pontosan tudják, hogy miért csináltatnak azokkal, akik munkájuk
értelmének átlátásáról lemondtak olyasmit, ami szintén minden értelmi átlátás
nélkül vágyuk tárgyává tehető. S ha ezek az emberek tényleg ezekre a dolgokra
vágynak, és ha vágyuk értelmét bölcs előrelátással nem kutatják, a folyamat
teljesen biztonságossá tehető. Íme hát a tudomány nagy eredménye: az ember
öntudatlan munkájának árán bevásárolhatja magát a biztonságba, és
kivásárolhatja magát abból, ami életnek nevezhető.
– Nagymama, csak most az egyszer segíts
még!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.