Az alábbi idézet egy 2013. március
23-án publikált blogból származik. A kipontozások részben a szempontjaink
szerint fölösleges, részben a stílusuk miatt itt fel nem vállalható
szövegrészeket takarnak. (Forrás: http://www.antalffy-tibor.hu/?p=528)
Bemelegítésnek rövid kiemelés az egyik olvasói
reflexióból:
„Az
élet feltette a halálnak a kérdést: Halál!?Az emberek mért szeretnek engem, de
téged pedig nem?!
A
halál így felelt: Azért ,mert te egy gyönyörű hazugság vagy, én pedig egy
szörnyű igazság.”
Ezzel a sokak számára talán látványos,
de nagyon is felszíni rétegeken szántó néhány mondattal szeretnénk támogatni a
megfelelő hangolódást. De következnek itt ennél veszélyesebb dolgok is (Karády
Katalin undorgrund életrajz):
„Karády
esete jól példázza, hogy a legenda és a valóság még köszönő viszonyban sincs
egymással. [...] Mivel szexuális nevelésem kifejezetten egészségesnek volt
mondható, Karády 42-es lába, csontos ló pofája és mély-alt fekvésű búgása nem
dobogtatta meg a szívemet. Anyám szerint, akinek volt szerencséje személyesen
ismerni, egy tehetségtelen trampli kurva volt. Az első jelző valóságtartalmát
akkor nem, csak később, filmmúzeumi látogatásaim alkalmából érezhettem saját
bőrömön és nemigen értettem, miért tartják mások kimagasló művésznek.
Karádynál
egy évvel idősebb apám róla alkotott véleménye nem volt ilyen tömör. Tizenéves
korukban közel laktak egymáshoz és szombat esténként egy helyre jártak
szórakozni, a Törekvésbe, ahol anyámat is megismerte. Kanczler Katót, mert hogy
ez volt Karády eredeti neve, némi ellenszolgáltatás fejében bárki meg[…] a
kőbányai szürkületben állva, a palánknak döntve, vagy a gázgyári tartályok
tövében. Anyja egyedül, apa nélkül nevelte három felnőtt, és négy kisebb
gyermekét egy, a Százados út és a Hős utca sarkán álló, faépületben. Kató
mindkét bátyja meleg volt, ő maga mindössze biszexuális. A mama lányától hamar
megszabadult, feleségül adta egy Varga nevű géplakatoshoz, aki a Ruggyanta
gyárban dolgozott, de házasságuk tiszavirág életűnek bizonyult. Ezek azok az
adatok, amik Karády CV-jéből totálisan hiányoznak, és a volt Tinódi moziban
rendezett Karády kiállítás se utalt semmi ilyesmire.
[…]
A
szerencse akkor kezdett rámosolyogni, amikor az előkelő pesti meleg körökbe
bejáratos testvérei bemutatták húgukat Egyed Zoltánnak, aki, nem tudni miért,
nagy művészi lehetőséget látott benne. A többi már, ahogy mondani szokás,
történelem, és mint ilyen teli van vele a sajtó.[…] Karády egészen egyszerűen
nem volt se színésznő, se kém, de még kalapos sem. Karády egész életében az
volt, amire tizenéves korában szocializálódott, kurva.
[…]
Én
ismereteimet apámtól és anyámtól részben hallottam, részben kihallgattam.
Ugyanis apám anyámat a Törekvésben ismerte meg, ahol volt apámnak egy kisebb
galerija. Tíz-tizenöt évvel később is összejártak. […] A Törekvés és ezen belül
Kanczler Kató szorosan hozzátartozott ifjúkorukhoz, közös élmény volt, természetesen
foglalkoztak vele, én pedig mindent szívtam magamba, mint a szivacs. A 96.
évében elhunyt apámmal az utolsó éveiben másról nem is beszélgettünk, mint a
múltról, mert az öreg emberek köztudottan a múltjukban élnek. Így 50 évvel
később újra végighallgathattam a Kanczler ügyet hetente minimum egyszer,
természetesen sok más dologgal együtt.”
Félreértés ne essék, sem vitatkozni nem
akarunk a cikk állításaival, sem a szerzőjét nem gondolnánk minősíteni. Sokkal érdekesebb
és fontosabb maga a jelenség. Ez a rövid írásmű – mondhatni a szerző akaratán
kívül – egy univerzumot rajzol meg: XX. sz. eleje, Kőbánya, proletár nyomor,
kikapaszkodási vágy és útkeresés, galeri (erőszak), kiszolgáltatottság,
eszköztelenség, a kikapaszkodási kísérletben minden sorstárs vadul lenézett
ellenség. A történetben két szál indul ugyanabból a közegből, mindkettő a saját
legpőrébb adottságai szerint, csakis a zsigereiben családi munícióként örökölt
tulajdonságokból gazdálkodhatván, egyebekben nincstelenként. Ezért a helyzet
kiélezettsége, minden lépésben, minden mozdulatban a végső bukás és a
reménylett beteljesülés lehetősége. A szereplők egymásra vonatkozóan a
legdurvább ítéleteket fogalmazzák meg – lévén ez a mozzanat is a harc része –,
a kívülálló azonban csak lehajtott fejjel, néma tisztelettel állhat a létezés
ilyen peremvidékei előtt.
Az egyik szál alulról építkezik, maga
alá szervezi a nálánál is nyomorultabbakat, és az ebből keletkező erőn
igyekszik felfelé kapaszkodni, a másik szál eleve fölfelé szintez, s a semmiből
önbizalmat merítve próbálja igazolni létjogosultságát a kiváltságosok között. A
módszerek különbözősége miatt az eredetileg egységes univerzumuk ketté hasad, és
innen kezdve megszűnik az értékbázisok legcsekélyebb közössége is. Sőt, a saját
univerzum nehezen kiküzdött fennmaradásának védelmében csakis annak önigazoló
koordinációjában megengedhető elhelyezni az egyre idegenebb másik felet. A
helyzetet nem oldja, hanem súlyosbítja az egyik univerzum aránytalan
sikeressége. És, az aránytalanság éppen abban válik végképp kifejezetté, amikor
a Karádyvá avanzsált Kanczler lány látószögéből minden tekintetben kikerülő
néhai sorstársak elfelejthetővé válnak, ő viszont szitoktárgyként rendszeres
téma marad az alsó pályán maradó univerzumban. Tragikusan eleven mindkét univerzum
igazsága, akkor is, ha ez a két igazság össze nem egyeztethető. Egy galeri
vezér saját értelmi horizontjába illeszkedően mi mással kísérelhetné meg
magyarázni Kanczler Kató magasra ívelő pályáját, mint azzal a fogalomrendszerrel,
ami a horizontján belül még keze ügyébe esik? És éppen ezért csúszik ki egy
Karády Katalin valósága ebből a fogalomrendből és válik teljesen
elérhetetlenné. Mert ennek a fogalomrendnek képességek és valós tapasztalatok
hiányában éppen arról a többletről lehetetlen fogalmat alkotnia, ami Kanczler
Katót Karády Katalinná tette. A felfoghatatlanság, a tehetetlenség a
dinasztikus utódra is átöröklődik, akinek következetes és minden realitáson
túli oppozíciója lényegében átkozódássá válik a fenti szösszenetben. Holott
Karády a rejtélyes magánéletétől függetlenül bizonyosan nem az volt, mint
aminek ő beállítja. Idollá válni nem olyan egyszerű, mint ahogy az egy galeri
szintjéről kinéz. Nemcsak jókor kell lenni jó helyen, nemcsak a megfelelő ágyba
kell befeküdni, mert ha mindez megtörténhet is, utána következik az igazi
próba. Az idol szerepet ugyanis bírni kell. Bírni kell a rajongók hitének
forrása maradni. Ez az, ami szíve választottját egy galerifőnökben meglelő
mégoly bájos nő fantáziájából már kiszorul. Ez az, ami Kanczler Kató
párválasztásaiban az esetleges gátlástalanságokkal együtt is eleve meghatározta
a két univerzum viszonylatának lehetséges pályáját, s az egyiket a másikhoz
képest olyan magasra emelte, ahová az csak átkai útján remélhetett elérni.
A sors persze különös. Az átkok mintha
fogtak volna valamelyest, mert a háború vége teljesen átrajzolta a
lehetőségeket. Karády Amerikába kényszerült, a cikk írója előtt pedig karrier
lehetősége nyílt meg. Azonban mindez az elért minőségeken nem változtatott és
nem is változtathat. Mindkét univerzum igazsága önmagában teljes, egymáshoz
képest viszont relatív. Relatív viszonyuk azonban korántsem szimmetrikus. Az
egyikből a másik jól látható, a másikból az egyik viszont csak annyira, amennyi
része még éppen beértelmezhető saját korlátai közé. Így tűnik el a teljesség a
relatív igazságok horizontján, így tűnik el Isten is az ember szeme elől.
Vannak
akik kitörnek. (– Ki milyen magasra.)
Mások
bezáródnak, és korlátaikat átörökítve hetedíziglen bezárják utódaikat is. Számukra az élet gyönyörűsége hazugság marad,
igazságuk pedig a szörnyű halálban lészen eljövendő.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.