Dancing
in the moonlight, singing in the rain
Oh,
it’s good to be back home again
Látszólag összekeverednek itt a dolgok,
pedig nem. Mert menekülés, sokszor menekülés ki az életből, de azért is tánc,
tánc a holdfényben, mámor, mámorító pörgés, csukott szemmel, és igen, az
ébredésben újra itthon. Még ritmusra lüktet a szív, de íme drága arcok, kik
mindig várnak: újra itthon.
– Bátorság! Ne féljetek élni! Boldogan
ölel majd minden kedves, mikor hazatérsz!
Különös, hogy a nyugati és a keleti
kultúra egyaránt kitermelte magából azokat a végsőkig finomított elveket,
melyekkel lehetséges társadalmilag elismert, sőt nagyra értékelt módon
kimenekülni az életből, abból az egyetlen és csodálatos gazdagságból, amire
születtünk.
A nyugatiként elkülöníthető kultúra
kezdetére vonatkozóan elkerülhetetlen tennünk egy distinkciót, amennyiben szét
kell választanunk egymástól két erőszakosan összetársított fogalomkört,
méghozzá azt, ami Jézus Krisztus személyével, és azt, ami a kereszténységgel
asszociálható. Jézus Krisztus az életről beszél, méghozzá mindig, amikor csak
engedik szóhoz jutni, a kereszténység pedig alapvetően az élettől megrettentek
vigasza. Ezért aztán – bár sokaknak
talán bántó, mégis – következetesen csak így fogalmazható: a kereszténység
Jézus Krisztussal szemben létrehozta az életből kimenekülés kultúráját.
Az élet terhe nagy. Végtelenül nagy: a
semmibe való behatolás. Ott, a semmi közepén kell megteremtenünk húsunkkal,
vérünkkel, elménkkel, szemünk sugarával azt, ami még sohasem volt, azt, ami
van. Minden pillanatban újra kell teremtenünk a valóságot. Nekünk embereknek
kell újrateremtenünk, összefogva az őzekkel és az oroszlánokkal, a fákkal és a
virágokkal, a kövekkel, a mohákkal, az áldott földdel és a boldog madarakkal.
(Istenem, csak ki ne maradjon senki!)
– Nagyon nehéz! Nagyon nehéz hinni,
hogy vagyunk. Ezért nem lehet csak szeretni mindenkit, aki van. Akkor is, ha
menekül.
Jönnek aztán hozzánk a keleti
menekülők, nagy guruk, kínálgatják a saját nagyra becsült menekülő útjaikat.
Megszülettünk, kaptunk kezeket, lábakat, elmét, teret, amit bemozogva
kitölthetnénk, végrehajthatnánk a világ arcát megváltoztató tetteket, szerintük
mégis a legdicséretesebb, ha gyakoroljuk a meditációt. „Akkor Isten nekünk adja az Ő végtelen békéjét, végtelen fényét és
végtelen üdvösségét és mi belenövünk ebbe a végtelen békébe, fénybe és
üdvösségbe.” (http://hu.srichinmoycentre.org)
– Tessék, lehet menekülni az életből
Isten végtelen békéjébe! Drága portéka, gazdag kínálat.
Félreértés ne essék, nem mintha nem
tartanánk fontosnak a megismerés elvontabb útjait, vagy ne gondolnánk el a
cselekvés tisztán szellemi formáit. És azokat az embereket, akik a menekülés
ilyen módját választják, ugyanúgy szeretjük, mint a keresztényeket. Azonban azt
az Istent, aki nekünk embereknek kezeket, lábakat teremtett, meg Földet, ahol
szaladgálhatunk, aztán meg legmagasztosabb alternatívaként saját békéjét
kínálgatja – hát azt az Istent nem áll módunkban felettébb nagyra becsülni. –
Azért bizony kár volt embert álmodni, hogy aztán az ember nagy üggyel-bajjal
visszaálmodhassa magát Istenbe.
De amint a Mester mondotta volt: Ti
vagytok a Föld sója…
– Bátorság! Bátorság Barátaim! Sziklák
omoljanak és sírjanak a kövek, mikor ennek a Földnek, otthonunknak végleg
búcsút intetek – úgy éljetek!
Dancing
in the moonlight, singing in the rain
Oh,
it’s good to be back home again
(Blackmore’s Night)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.