A „méltóság” szó a jelenkori kultúrából lényegében kiveszett. Csak lefokozott értelmű használatára mondhatni példát, mint „emberi méltóság”, mely összefüggésben azonban nem emelkedett dologra utal, hanem valami minimálisra, ami minden lény járandósága, amennyiben az emberek közé soroltatik. Első pillantásra mintha a „női méltóság” is efféle használatban lenne, de egy könnyebb pillantás is áthatolhat e látszaton, s a buzgó álkultúra felszíne alatt feldereng a fedett valóság mélysége: női méltóság van – még mindig van –, s nem is lehet neki más jelentést tulajdonítani, mint az a nőiség lényegéből az idők végtelenjében ered.
A nőiség lényegéről persze nem könnyű
beszélni egy szélsőségesen álférfias, mindenesetre ugyanilyen szélsőségesen
nőellenes, egyre hermafroditább kultúrában, aminek folyamatos karaktervesztése
miatti frusztrációja már csak sokkoló durvaságban vezethető le.
A női méltóság háttérben meghúzódó
jelenvalóságára éppen a teljes hiányával találkozás viszonylag ritka esetei
hívják fel a figyelmet. Ha valaki ennek laboratóriumi tisztaságú változatát
kívánja tanulmányozni, s elegendő mentális erővel rendelkezik a látvány elviseléséhez,
ajánlhatók azok a magányos, hajléktalan nők, akik rövidebb időre besodródnak
hajléktalan férfiak kisebb-nagyobb csoportjába. A besodródás, és ebből
következően a tanulmányozhatóság rövid idejének oka már eleve nem más, mint
ebben a helyzetben a nőiséghez tartozó méltóság teljes elvesztése, ami a
viszonylat fenntarthatóságát ellehetetleníti. A férfi funkcióik hiányában
vegetálásra berendezkedett lények között a nő eszközségének tényét elfogadó
eszközzé válik, s ez az őt használók számára is taszító, mivel ellehetetleníti
a hozzá társítani vágyott összes illúziót.
– És hát mi is az az „illúzió”, mi az az idea, mely nélkül a nőiség elveszti
jelentését még ezek között a férfiatlan férfiak között is, s végül a holnapi
nap átélhetőségéhez fűzött hitüknek útjában lévő üres testet kivetik maguk
közül?
Szívesen elhelyeztünk volna itt néhány
képet 11-12 éves kislányokról, akikben a nőiség kezd ébredezni. Ilyen képek
azonban az internet nyilvánossága számára nem érdekesek. Nem hordozzák a nő
piacosítható értékeit, s esetleg családi albumok eldugott szegleteiben
fedezhetők fel. Kénytelen az olvasó saját emlékeire hagyatkozni, vagy
ellátogatni iskolák ajtajaihoz, ahol a gyermeklányok a tanítás végén tódulnak
kifelé. Többnyire kisebb csoportokat alkotnak, megállnak, összedugják
fejecskéiket, súgnak-búgnak, egyikük-másikuk jelentőségteljes pillantást vet
egy a körükön kívüli kisfiúra, kisleányra, vagy távozó tanárra. Pillantásukban csöndes, de megingathatatlan
belső fölény, ami a kisfiúkat, sőt a felnőtteket is gyakran zavarja, vagy
zavarba ejti. Aztán szétválnak, mindegyikük megy a maga útján, arcukon továbbra
is ott ül egy belső mosoly, az önmagukban hordozott titkos csoda tudata, amit
egyelőre ők sem értenek, amit talán nem is kell érteni, s aminek a közelébe
kerülni egyszer valakinek bizonyosan felfoghatatlanul nagy gyönyörűség lesz. És
ezek a kislányok érinthetetlenek. Afféle szentek. Őrzőangyalok lengik körül
őket, míg növekedvén titkuk manifesztálódik testükön, s akaratuk hatáskörébe
vonva, méltósággá lényegítik azt.
A méltóság olyan valami, ami csakúgy
mint a szeretet, ki nem kényszeríthető. Attól van, hogy megkérdőjelezhetetlen
nyilvánvalóságában mindenki, aki érintkezik vele, önként és fenntartás nélkül
elismeri. A nő, aki önmagát, mint a világ tengelyét alkotó gyönyörűséget
odaadja egy férfinek, kegyet gyakorol. A férfit, akit a nő erre érdemesnek
talál, az egyesülésben saját méltóságára emeli. A férfi méltósága az a nő, aki
érdeme.
Kényes egyensúly. Nem fér hozzá erő. S megvalósulása
a nászban hajszálnál vékonyabb aranyszálon függ. Mert ki ne akarná e kényes
egyensúlyt biztos kezekben tartani? A nő is, akit ha érdem nem ostromol, kit
részesítsen kegyében(?). Maradjon Isten szépről szőtt meddő álma? És a férfi
talán alázattal várja a kegyet, ha egyszer elvehetné azt, ami az ideából
kézzelfogható? Kicsinyes lehetőségei a nemtelen engedménynek, s a méltóság
örökre oda. De a nő árulhatja bár pénzért kincseit, vagy a férfi elkövetheti a
legdurvább erőszakot, mind közt a legrombolóbb az a közönséges alku, amiben
kölcsönösen belátva a másik fél nélkülözhetetlenségét, haladónak, fejlettnek,
kultúráltnak minősül e „bölcs” gondolat jegyében a következmények iránti
felelősség elvszerű kizárásával a hormonháztartás célszerű kezelésére egymást
alkalmilag használni.
– Minek olyan nagy feneket keríteni a
dolognak, ha egyszer mindketten ugyanazt akarják?
Íme az emancipált, felvilágosult nő:
Ő aztán tudja, mit akar. Az alku
tárgyát, a portékát pedig – mint afféle tisztes üzletasszony – közszemlére
kipakolja. Nincs szemérem, nincs méltóság sem. Nem is igényel efféle fölösleges
cifraságot. Nem beteljesülésre vágyik, hanem kielégülést szerez. Itt és most
elveszi az élettől, ami jár neki. – Hol van már a titok, a csoda, amit
gyermekként még magában hordozott?
– Vagy ha még kevesebb méltóságot látni
vágyunk:
Ez az az üresség, amitől a hagyományok
még védtek. Eltűnt a nő, megjelent egy jól működő gépezet, aki/ami nem
férfiálom tárgya többé, hanem esetleg hasonló géppé vált nőivarú egyed
olajozott működését elősegítő szerkezet.
Milyen jelentőségteljes a különbség, ha
csupán néhány száz évet tekintünk vissza. Milyen pontosan adja vissza Hans
Holbein ecsetje a fenti türelmetlen ürességhez képest az arc nyugodt
méltóságában rejlő időtlen gazdagságot:
Öntudat van itt, a belső érték világos
tudata. És a tisztelet a festő részéről, amiért ezt a tisztaságot érzékelheti
és megörökítheti.
De ha nem utazunk ennyit vissza az
időben, csak olyan vidékre tévedünk, ahol még élnek a hagyomány töredékei:
Az egyszerű, anyagában nemes öltözet s
a fejdísz a belső kincs méltóságát hivatott emelni. Azt, amitől rettenthetetlen
férfiak lélegzete elakad.
Nem butácska nőkről van itt szó. Nem
férfivágyak játékszeréről, hanem a szépség mindenek fölötti hatalmáról. Tessék
csak megnézni ezt az arcot:
Nehéz nem látni benne a tiszta
öntudatot. – Melyik férfi merne akarni tőle olyasmit, amit ő nem akar?
Íme, női méltóság még mindig van, hisz
kényre-kedvre nőnek nem eshetünk neki, főként avitt, bomló, évezredes
beidegzések gátjai miatt. De már a kultúra kevéssé támogatván belátás helyett
jogot kínál, holott megalázó jussá tenni azt, amit a szeretet önként nem ad. A
szépség a létezésben gyönge és kiszolgáltatott, hisz hiába védekeznie, ha nem
nyilvánvaló. Csak olyan erőnek bonthatja fátylát, aki érti, s nem elrabolja,
hanem az élet nevű örök játék rendje szerint mennybe emeli.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.