Kavarog itt néhány dolog, mivel egy
blogba bizonyos pontokon szükségszerűen beléphet maga a blog. Azért persze,
mert a műfajnak szoros tartozéka az olvasói visszajelzés, aminek a tetejében
alapvetően örülni kell, akkor is, ha negatív, mert legalább egy dolgot
bizonyosan jelez, hogy ugyanis a röptében közzétett szöveget olvassák. Aztán el
lehet veszni a visszajelzések visszajelzésében, ahonnan a tematika öntörvényűvé
válik, a blog pedig az érdeklődés izgalmi állapotának öncélú fenntartójává, de
ez e helyt kizárt. Mikor azonban több irányból hasonló impulzusok érkeznek, s
érzékelhetővé válik egy olyan látens frontvonal, mely a maga természetességével
keletkezik, méghozzá éppen azért, mert oly jól működik az a technológia, amit
korábbi bejegyzésünkben az „agymosás” kifejezéssel illettünk, s egyáltalán,
aminek ellenében kezdtük fogalmazásunk fonalának gombolyítását, önazonosságunk
egyértelműségének fenntartása végett egy lélegzetvételre készek vagyunk az
impulzusok mentén kavargó gondolatok fölött egy szempillantást időzni.
Itt van például a tömegkultúra
értékképzési logikája, aztán a történelmi spanyolviasz, de mindjárt a
társadalmi fejlődés is, meg a kali yuga. Mindezek édes emlőjén pedig ott lóg az emberiség tudatváltása, mint
legújabbkori mítosz.
Erről a bizonyos tudatváltásról az
ezotéria bennfentesei, a jól értesültek nagyon pontos információkkal
rendelkeznek: az erőszakkultuszt
felváltja a szeretet alapú rendszer. – Ők ezt tudják. Az okokról keringenek
aztán különböző, bár egymással szoros vérrokonságban lévő verziók, mint a kali
yuga vége, a halak korszak vége, az emberiség másik kozmikus erőtérbe kerülése
– és hasonlók –, mindenesetre a változás lényegét tekintve hatalmas az
egyetértés a boldog, szeretetalapú, együttműködő és nem egymással versengő
közösségi lét beköszöntében.
A tuti biztos információk birtokosainak
száma mára tömeges, és nem okozna nehézséget belőlük új vallást alapítani. Mi
azonban sem a vallásalapítók, sem a vallásgyakorlók közé nem kívánunk beállni,
sőt, késztetést érzünk elrebegni néhány óvó szentenciát ezen újabb
tömegpszichózissal szemben.
Elsőként mindjárt a „tömeg” szó szépen
fejlett vonatkozásrendszerére kívánunk utalni. A tömegkultúra belső működési
logikájának rugója az az egyszerű és a tömegesített ember tudatát spontán uraló
késztetés, miszerint az a valami, ami sok embernek tetszik: bizonyosan szép; az
a valami, ami sok embernek jó: bizonyosan jó; az a valami, ami sok ember
szerint igaz: bizonyosan igaz.
Sajnos nekünk nem áll módunkban elménk
szerkezetét erre a rugóra járatni. Szerintünk mindaz, ami tömeges
elfogadottsággal bír, szinte bizonyosan hamis, ugyanis a mi egyik legelemibb
tapasztalatunk szerint amiből sok van, az általában értéktelen, amiben sokan
hisznek, az általában naiv, s amit sokan tartanak igaznak, az általában
lényegtelen. Ennél fogva a szeretet korszakának eljövetelével szemben eleve
különös előítélettel viseltetünk. Előítéletünk nem kizárólagos alapja ugyan, de
azért megvilágító erővel rendelkező összetevőjeként említhető egy régi-régi
közmondás: Éhes disznó makkal álmodik.
Az emberi, nagyon is emberi tudattalan
működésnek arra a motívumára szeretnénk itt utalni, hogy bizony nagyon könnyen
elcsábulunk attól, amire egyébként is vágyunk. Ha például egy úr egy közepesen
rondácska hölgynek (van ilyen?) azt találja mondani, hogy „magácska milyen
gyönyörű”, hát szinte biztos sikerre számíthat. A mélypszichológiai összetevők
megfejtése nélkül is talán kézenfekvő ugyanezen elv működése egy
individualizált, örökös versenyhelyzetbe és az ezzel járó stresszbe, valamint
állandó intézményi nyomás alá kényszerített (lakbér, villanyszámla, benzinár,
hitelek…) társadalom esetén. A vágyak között törvényszerűen és általánosan
jelenik meg a nyugalom, a béke, a szeretet, a harmónia, az elengedettség, s ha
valamely ügyeletes próféta bármiféle „isteni” okra visszavezetve ezek
eljövetelét jósolja meg, hát bizonyosan megváltói rangra emelkedik, és hívők
serege fogja utolsó reménységében reá emelni tekintetét.
Mellesleg, az „isteni” okoknak széles a
skálája. Az újhullámos vallási alakulatok távol-keletről importált önhipnózisos
módszertanainak túltermelési válsága ma már ontja a megvilágosodottakat,
látókat, más dimenziók szellemlényeivel társalkodókat. Nem jelent zavaró
tényezőt, hogy a nagy odaadással művelt csalhatatlan meditációs módszerek az
exportáló beavatottak számára sem nyújtottak semmiféle védelmet az olyan
ármánykodó dzsinnekkel szemben, mint egy Bill Gates, vagy a Rockefeller
dinasztia. Azért nálunk töretlen a hit és a bizalom irántuk, s ma már nincs az
az ember, aki az ismeretségi körében max. két kapcsolódási láncolással ne
találna valakit, aki legalábbis Szent Mihály arkangyallal ne szokott volna ebéd
utáni ejtőzése közben kvaterkázni, s tőle magától ne lenne informálva az
emberiség tudatállapotának megváltozásáról, a tudatosság szintjének
növekedéséről, a gyűlölet helyett a szeretet korszakának eljöveteléről. Mindez
a „negatív erők” tehetetlen dühétől kísérve, minden gonosz ember legnagyobb
bosszúságára – hogy a guta ütné meg őket (a szeretet nevében), ahányan csak vannak.
Ilyen ez a kali yuga kérem – egyszer
csak véget ér. Mi még ugyan abban születtünk, kissé tompán, kissé bután, kissé
sötéten, na de azért annyi eszünk már csak van, hogy mint egy helységből kifelé
autózva, jobb kéz felől a táblát pirossal áthúzva észre vegyük:
– Lehet-e az emberiségnek a történelmi
emlékezetből tanulni?
Válasz: Amint a mellékelt ábra mutatja:
NEM. Íme, a történelmi spanyolviasz,
ami változékony formában, ugyanazzal a lényeggel, ugyanazzal az eredménnyel
legalább évszázadonként feltűnik, és a tömegek mindig ugyanúgy megeszik. Sőt,
valószínű igénylik is. Szükségük van rá, s ha nem küldik nekik, mint égi mannát
a „fölső erők”, hát kitalálják maguknak. – Mily édes az illúzió! Látnokok,
jövendőmondók, istenekkel parolázók, ördöngősök, vajákosok, ügyeletes szentek
végtelen sorát őrzi az utolsó kétezer év írásos emlékezete, s furcsa módon
mindegyikük áldozata végső soron ugyanannak a hatalomnak rákos burjánzását
növesztette töretlen, öntudatlan lelkesedéssel. Már a kereszténység által
megalkotott képlet, az összetört szívek egybeterelt szelíd nyája meghozta a
hatalomnak a paradicsomi állapotot.
– Kell-e ennél kezelhetőbb,
kormányozhatóbb társaság?
Nem feltétlen kell, de ha a régi
szoftver lecserélhető egy kissé tovább fejlesztettre, alacsony költségvetéssel,
még célorientáltabb kivitelben, nagy butaság lenne elszalasztani a kínálkozó
alkalmat. S lehet-e elképzelni ma ettől jobb megoldást?
A tömegnek nem kell (tehát nem fog)
tenni semmit, hisz az új kor mindenképp beköszön. Mindent elintéz a csillagok
konstellációja, a kali yuga vége vagy a kozmikus erőtér megváltozása, az ember
pedig csak mosolyogva szétnéz, s konstatálja a szeretet uralmát: a bárányok
pofácskáját oroszlánok nyaldossák szelíden.
– Azért, ha mi kutatnánk e gyönyörű
eszme gyökerét, nem mennénk el egészen Szent Mihály arkangyalig. Nagyon
közönséges és nagyon profán érdekek mutatják az eredetet, s sajnos Szent
Mihálynál is biztosabb forrásból tudjuk, hogy miként a világvége, egyelőre a
szeretet korszakváltása is elmarad.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.