A jelenkori globális kultúra lezárta a
létezés spirituális tereit, és azoknál a népeknél, melyek még nem kerültek
időben elegendően távol saját spirituális hagyományaiktól a teljes amnéziához,
szükségszerűen jelennek meg a megmaradt, bár többnyire tartalmukat vesztett
fogalmakon való visszakapaszkodási kísérletek. Az eredmény persze többnyire
szomorú, és kétséges, hacsak nem mindjárt kétségbeejtő. Elárvult gyermekek
szívszorító történetéhez lehet hasonlítani, akik emlékezetében azokból az
időkből megmaradt néhány emlék, amikor még képtelenek voltak ezeknek az
emlékeknek az értelmezésére, aztán némileg felnőve ráébredtek, hogy ezek az
értelmezetlenül maradt töredékek milyen fontos tényezői voltak a néhai boldog,
vagy boldognak vélt létezésnek, s most tartalmi és mélységi ismeretek
hiányában, próbálják mozaikszerűen összerakni azt, ami valaha szerves
univerzumként működött. Napnál világosabb az esélytelenség, a formálissá
silányult részletekben való eltévedés elkerülhetetlensége. Egy teljesen más
létezési bázison állva, olyan fogalomrendszerben szocializálódva, melyen a
hagyomány nem is értelmezhető, lehetetlen díszletekből rekonstruálni valamit,
aminek a szervessé válása valaha sok-sok ember élete árán évszázadok, évezredek
alatt jött létre, funkcionális szereplőinek kiterjedt és egymást kölcsönösen
feltételező hálójában. Néhány szempontot ajánlunk itt mindazok figyelmébe, akik
nem divatból, nem hóbortból, nem unaloműzésből, hanem valós áldozatot vállalva
vágnak bele időutazó kísérletekbe.
1. A valóság egy, egyetlenegy és időtlen.
Bármely ősi kultúra vagy nép sem tett soha mást, mint a valóságot akarta
megismerni. Kétségtelenül léteztek olyan kultúrák, amelyek a valóság
megismerését összehasonlíthatatlanul jobban támogatták, mint a jelen kultúra.
(A jelen kultúra a „tudományt” jelölte ki a valóság megismerésére, de a
tudomány nem a valóságot tanulmányozza, hanem azt, amit valóságnak tart.) A
valóság időtlen lényegére való bölcseleti irányulást a ma forgalomban lévő
fogalmak közül leginkább a „metafizika” fedi. Mindazonáltal ez nem egy jó szó. Megjelenése és története éppen az
ember valóságból kiszorulásának nyomvonalát jelzi. Azonban, ha valaki a
megértés igényével akar visszanézni a kereszténység előtti korra, csak ezen a nyomvonalon
haladva teheti, mert csak ez kísérletez a valóság olyan időfüggetlen artikulációjával,
ami módot adhat a fennmaradt korabeli megnyilvánulások értelmének felfejtésére.
Mindez csupán megfelelően elmélyült intellektuális erőfeszítés mellett
képzelhető el. Ennek hiányában csak képzelgésről lehet beszélni.
2. Van egy fogalom, aminek a mélységi
értése a kereszténység előtti kultúrák valóságának érzékeléséhez
elengedhetetlen. Ez a beavatás.
Ezzel a fogalommal azonban itt
lényegileg foglalkozni nem áll módunkban, mivelhogy a beavatás értése szintén
csakis beavatásban lehetséges. Röviden kitérnünk azonban arra, hogy a
fogalomhoz kapcsolódó népszerű téveszmékkel szemben mi nem beavatás.
2.1 A „beavatás” szó helyes, és jól fedi a
mögöttes valós tartalmat, azonban megfelelő értés hiányában félrevezető lehet.
Olyan feltételezést engedhet, mintha a „beavatás” az emberen elvégzett külső
aktus lehetne. Ilyesmire engednek következtetni a bizonyos népeknél még mindig
fellelhető, életkorhoz kötött beavatási szertartások. Azonban egyrészt az
életkorhoz kötődő beavatás a beavatásoknak csak egy speciális fajtája, másrészt
a szertartás itt is csak egy pecsét, és a valós beavatás nem ekkor történik.
A félreértelmezések elkerülése végett
helyesebb a „beavatás” szó helyett a „beavatódás” szót használni.
2.2 A beavatódás soha nem egy külső
beavatkozás eredménye, hanem mindig az emberben belül történik, és az ember
legbelsőbb ügye, aminek kommunikációja is csak rendkívül korlátozottan
lehetséges. Ennél fogva semmiképpen sem lehet beavatódás pl. olyasmi, hogy
valaki valakivel bizalmas titkokat közöl, vagy valamilyen „varázslással”
bizonyos képességeket ébreszt benne stb.
2.3 A beavatódást nem lehet akarni.
Létrejön, és ha létrejön, oka ismeretlen. Azonban sem külső, sem belső
szándékkal, szorgalommal vagy tanulással nem kiváltható.
2.4 Mindezzel együtt a beavatódás a
valóság megismerésének egyetlen útja. Éppen ezért fedett és ismeretlen ma ez az
út.
3. A beavatódás következtében a valóság
egy részlete, mely korábban kaotikusnak, kiismerhetetlennek,
kiszámíthatatlannak tűnt, átláthatóvá, kezelhetővé, érthetővé és az áttekintő
elme számára mindenek előtt egyszerűvé válik.
Hettita mágus
A Krisztus előtti kultúráknak létezik
két meghatározó közszereplője, akiknek a mai nyelvben is fennmaradt megnevezése
a táltos és a sámán. (A „táltos” szó magyarban is meglévő szinonimái a mágus és a
pap.)
A „táltos” és a „sámán” két eltérő
beavatási utat jelöl.
Sámán
A sámán beavatás a tudattalanra
támaszkodik, módszere a hangolódás, amihez használhat kívülről is látható
eszközöket, mint a dob és hallucinogének. Utóbbiak persze nem lényegi elemek,
hanem csak kisegítők, támasztékok, amik önmagukban tökéletesen hatástalanok.
A táltos beavatás a tudatra
támaszkodik, módszere a fogalomalkotás.
Szkíta táltos öltözéke
A két beavatási út módszertani
különbsége miatt más a működésük és más a hatókörük.
A sámán nem igényel összetett
kultúrbázist, de kiterjedt közösséget sem, és tevékenységével nem is hoz
ilyeneket létre. Ebből következően voltak, vannak és lehetnek egymástól
viszonylagos elszigeteltségben lévő kis településeken, ahol a szűk közösség
kultúrája az esetleges földrajzi, éghajlati elzártság következtében befelé
forduló és hosszú időszakokon belül állandó marad. Különösen az ilyen kis
méretű és zárt közösségekben a sámánnak általában semmi, vagy nem sok köze van
hatalmi funkciókhoz, lévén a szerves működésből következő csekély hatalmi
funkciók egyébként is szokásosan a családi hierarchia mentén oszlanak el.
A táltos a megalkotott fogalmak
mágiájával behatol a valóságba, az így kialakuló kommunikációs térbe bevonzza
az alacsonyabb szintű beavatottakat, akikkel együtt, a fraktál jelleggel
megvalósuló közösségi kommunikáció által kultúrát teremt. A táltos működés
feltétele és eredménye egyaránt kultúra. Ilyen módon táltosok elzárt kis
közösségekben nincsenek, hanem csak magas szinten szerveződő, bizonyos létszámot
meghaladó társadalmi alakulatokban, ahol általában birtokolják a hatalmi
funkciókat. A hatalmi funkciók gyakorlása az avatatlan elképzeléssel szemben
soha nem erő alkalmazásával valósul meg, hanem minden esetben tisztán szellemi
megnyilvánulás, és gyökere a kommunikációs térben használatban lévő fogalmi
rend uralása. A jelenlegi hatalmi hierarchia is ilyen jellegű, bár fedett, ami (mármint
a fedettség) egyébként ezt a speciális esetet kivéve nem szükségszerű.
Mind az avatott sámán, mind az avatott
táltos olyan képességekkel rendelkezik, ami az avatatlanok számára semmilyen
módon nem magyarázható, s varázslásként, csodatevésként jelenik meg, amit a
korabeli hagyomány adott szimbólumokkal jelölt, mint a vízen járás, halottak
feltámasztása, ételvarázslás stb. Az ilyen szimbólumokkal jelölt képességeknek
az elérése az avatatlan fantáziát mindig ingerelte, s akkor is, ma is sokan
kísérleteztek/kísérleteznek olyan módszerekkel, melyek lehetővé teszik az adott
képességek megszerzését a beavatási út elkerülésével. A külsőségeket
többé-kevésbé ügyesen utánzók vagy hitetők a kuruzslók, akik előtt szinte végtelen szabad pálya áll, amennyiben
főként azt hitetik magukról, hogy képesek másokat beavatni. Ők az avatatlanok
számára ellenállhatatlan csáberővel bírnak. (Mellesleg ilyen álbeavatási
rendszer nőtte ki magát a mai „tudománnyá”.) Ezzel szemben valós beavatódásnak
csak a beavatási úton és csak a teljesen odaadott életnek van esélye. Sem
sámán, sem táltos nem lesz valaki saját elhatározásából, hanem olyan elhívás által,
mely elől hiába menekül. Egy ponton azután ráébred, hogy azonos azzal, ami
hívja.
Szkíta kultúra
Az út megkezdéséhez nem feltétlen rossz
először visszatekinteni, de ami régi, még nem feltétlen igaz. Haladni pedig
csak előre lehet. Itt és most.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.