Különös dolog, amikor összeomlik egy
kultúra. Nem csupán látványos, nem csupán megrendítő, de bizony áldozatokkal
jár, felmérhetetlenül nagy véráldozattal, amit mindig azok fizetnek meg,
akiknek minden más áldozatot is meg kell fizetni: az ártatlanok.
Most éppen omlik össze egy kultúra. – S
mi mindent fog maga alá temetni ez az összeomlás!
Az áldozatok szemszögéből mindig egy
természeti csapás kiszámíthatatlanságával és befolyásolhatatlanságával
történnek az események. Azonban nem feltétlen kell minden kultúra-összeomlást
ellenőrizetlen külső körülmények számlájára írni, bármennyire is így élik meg
azok, akiket maga alá temet. Előfordulhatnak persze vulkánkitörések, melyek szálló
hamujának árnyékában felborul az ökológiai egyensúly, vagy olyan meteor
becsapódás ami eltöröl minden addigi függelmi viszonyt és hiteket, mítoszokat
megkérdőjelezve átstrukturálja az érintett társadalmakat. De végbemehet nagyon
is irányítottan, minden rezdülésében a hatalom vigyázó szemétől kísérve, és nem
másért, mert az a bizonyos hatalom időszerűnek találja leváltani, és céljainak
megfelelőbbre cserélni.
Most
éppen ilyen mesterséges kultúra-összeomlást élünk át.
– Ne tessék összeesküvés-elméleteket
fabrikálni! Bármennyire nem képes átlátni az összefüggéseket valaki,
bármennyire kiszolgáltatottnak érzi magát, nem lenne sem szép, sem logikus
megkövetelnie mindenkitől saját tehetetlenségét, és mindjárt rosszindulatot
feltételezni arról, aki esetleg átlát, sőt tervez vagy irányít egy kultúraváltó
folyamatot. A sokak értetlenségéért és tehetetlenségéért ugyanis nem ő felel.
Ráadásul – mit tagadjuk – ez a kultúra
bizony megérett a pusztulásra. Elöregedett. Nem visz már sehová, leginkább
egyhelyben áll, hacsak nem hátrál, és ez a társadalmi mozgásokban
megengedhetetlen. A megmerevedés maga a pusztulás. Az élet egyáltalán csakis
kiteljesedésként értelmezhető, valami csoda elérésének reményeként, s mindazok,
akik képesek társadalmi méretű mozgásokban gondolkozni, pontosan látják a
telítődés baljós jeleit. Furcsa módon egy kultúra elöregedésének sóbálvánnyá
vált mérföldkövei azok a fogalmak, melyek evidensként jelennek meg benne. Méghozzá
akár azért, mert egy közfelfogásban természeti képződménynek tekintve senkinek
nem jut eszébe gondolkozni rajtuk, akár azért, mert könyvtárnyi fejtegetések
juttatták megkérdőjelezhetetlen pozícióba.
Az újvilág építőmesterei egyelőre
csekély mértékben törekednek az emberi tudat barátkoztatására eddig nem volt
értékekkel, de annál szorgosabban bontják le a régi evidenciákat. Példának
okáért a kereszténység felszámolásáról döntöttek. Ugyanazok, akik egykor oly előkelő helyre
pozicionálták, alája toltak pénzt, paripát, fegyvert, a tudat megformálása
által használták hatalomgyakorlásra, most szívfájdalom nélkül szabadulnak tőle,
s apróra zsugorított koponyaként kívánják elhelyezni a történelemnek nevezett
panoptikumban.
Ennek a trónfosztásnak jól
programozott, komoly célja van. Előbb a kereszténység kizárólagos hatókörébe
utaltak bizonyos kulcsfontosságú fogalmakat, mint pl. „Isten”, „bűn”,
„megváltás”, „üdvösség”, „áldozat”, „szentség” – s a kereszténység
összedöntésétől remélik ugyanezen fogalmak örök eltemetődését a grandiózus
romok alatt.
Várakozásuk logikája igen egyszerű. Ha
a kereszténység vindikálta magának „Isten” kizárólagos hitelességű földi
képviseletét, méghozzá megbízatását közvetlen a Mindenhatótól származtatva, úgy
bukásában a „mindenhatóság” válik hiteltelenné, s buktatja magával Isten
képzetét.
– Lássuk be, ez a logika – legalább egy
jól megragadható pontjáig – nem megkifogásolható, de a hivatkozott pontján túl
is bizonyosan hatékony. Mert ha a kereszténység egyáltalán bukni tud, akkor a
gazdája mitől lehetne „mindenható”, tehát vagy Istent hírbe hozni egy földi
egyház megalapításával nagyon is emberi reklámfogás volt – mondhatni a korabeli
big business zseniális marketingjének része –, vagy Isten természete valami
egészen más ahhoz képest, mint ahogy a kereszténység – hivatkozásában ujjal
mutogatva visszamenőleg az ószövetségi prófétákig – vizionáltatta híveivel.
Mindkét verzió esetében Isten és a kereszténység között semmivel sem lehetséges
több és nyájasabb kapcsolatot feltételezni, mint Isten és egy Barca-Real meccs
között, amit szintén sokan néznek, és egyébként nem szokatlan a játékosok
részéről sűrűn keresztet hányni, különösen 11-es rúgások előtt. Akik pedig
vérző szívüket mutatják fel e szentségtörő sorok olvastán, jó lenne, ha végre
nem másban, végsősoron nem is Istenben keresnék a hibát, amiért oly
szenvtelenül hagyja veszni az ő vérző szívükkel együtt a kereszténységet, hanem
önmagukban, a hajlamaikban – hisz mitől is mindent feledtető öröm vezettetni
egy vágyva-vágyott káprázattól, s része lenni egy tömegpszichózisnak(?).– Bizony
barátom, testvérem használtak benneteket. Felhasználtak. Mint egy darab
rongyot. – Mert úgy egyébként teljesen földi és emberi léptékben a
kereszténység mérlege hallatlan pozitív. Egyszer végig lehetett vele verni a
Krisztus utáni évszázadokban egy teljes kultúraváltást, most pedig a
megsüllyesztésével végig lehet manipulálni a következő kultúraváltást. Ehhez az
eredményességhez persze Te is kellesz, aki ezeket a sorokat olvasod, aki saját
létproblémáidban elveszve miképp feltételezhetnél olyan koncepciót, amelyik nem
a kenyér árával, nem a fűtésköltségekkel bíbelődik, hanem társadalmi mozgásokat
tervezetten gerjeszt egy kis gázáremeléssel, vagy éppen a Vatikán pénzügyi
összedöntésével, esetleg a pápai intézmény lejáratásával, sőt, egészen
absztrakt módon a munka értékarányainak megbontásával, vagy még absztraktabban
bizonyos fogalmak tartalmának átdefiniálásával. (A nagy játék mily apró
csínytevései miféle szemet gyönyörködtető grandiózus mozgásokat tudnak
kiváltani a kis játékosok között!)
Az eszközök végtelen tárházából itt
említett néhánynak a sorrendje nem véletlen. Nem véletlen haladnak a konkréttól
az absztrakt felé. S talán furcsának tűnhet, de minél absztraktabb egy eszköz,
annál hatékonyabb. Ennél fogva a társadalmi tudatosság vetületeinek, a
fogalmaknak rögzítése vagy elmozgatása mindközt a leghatékonyabb. Ezzel a
módszerrel csakúgy, mint a szamár elé belógatott répával, kényelmesen lehet
terelgetni tömegeket erre vagy arra. S ennek a játéknak csak legkezdetlegesebb
szintje „a kis szócsatából nagy háború” pl. síiták és szunniták között.
Feltételes reflexeket lehet működtetni tiszta egyértelműséggel: piros gomb;
zöld gomb; kék gomb. Mert hol marad a tudatosság? Hol marad a fogalmakhoz
kapcsolható tudatossági vetület?
Ezzel pedig visszajutottunk
kiindulópontunkhoz, a fogalmak megmerevedéséhez, a saját evidenciáiba
beleöregedő kultúrához. De mivel egyelőre csak mélyebb levegőt vettünk egy
hosszabb és megfontoltabb mondathoz, a címben jelölt tárgy (A szent) pedig még a
látóhatárig sem jutott, a kilégzésre következőleg kerítünk sort.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.