Az „ártatlanság” szó kapcsán – ami
olyankor szokott felmerülni, amikor valaki bűnt, vétket, de legalábbis hibát
követ el – nem indokolatlan felmerülnie egy másik szónak is, ez pedig a
tudatosság. Méghozzá azért indokolt a „tudatosságra” gondolnunk a bűnnel,
vétekkel, hibával, valamint az ártatlansággal összefüggésben, mert előbbieket
meghatározóan minősíti a tudatosság fennállása, olyannyira, hogy a tudatosság
teljes hiánya igazságérzetünk szerint maga után vonja az egyébként indokolt negatív
ítélet feladását és az ártatlanság jóváhagyását. – Hogy mindjárt említsünk erre
a mai ünnep körébe tartozó példát, Lukács evangélista szerint Jézus Krisztus a
keresztfán eképpen szólt: „Atyám! bocsásd meg nékik; mert nem tudják mit
cselekesznek.” (Luk. 23:34)
– Persze, nem kell mindjárt Jézus
Krisztusig rohannunk szemléletes példáért. Mert ha látunk egy három éves
gyermeket, aki módszeresen áll neki agyontaposni a körülötte érdekesen
futkározó bogarakat, mindjárt megadjuk neki a felmentést, akkor is, ha
egyébként mindenféle élet elvételét akár a legszigorúbb buddhista elveknek
megfelelően helytelenítjük.
Nem másért kell feszegetnünk ezt a
kérdést, mint azon egyre kínzóbbá váló dilemma miatt, hogy ugyanis a mostani
válság közepette – mely nem egyszerű gazdasági, hanem a teljes emberi kultúrára
kiterjedő morális, eszmei és értékválság – mennyiben tekinthetjük önmagunkat
ártatlannak? Méghozzá nemcsak úgy, mint cinkos tétlenségű elszenvedői, hanem
úgy is mint előidézői? Mert nincs-e véletlenül a cinkos tétlenség, a mélyebb
összefüggések tekintetében megmutatkozó értelmi restség mögött valami rejtett,
vagy nem is annyira rejthető, de annál közönségesebb érdekeltség?
Vegyük például René Guénon következő
mondatát A modern világ válsága c. művéből (1927): „Talán senki sem vonja
kétségbe ma már egy, a szó legáltalánosabb értelmében vett világválság
lehetőségét, ami önmagában is figyelemreméltó szemléletmódbeli változást jelöl…”
– És a művet ismerve pontosan tudható, hogy Guénon itt nem a két év
múlva bekövetkező gazdasági világválságra gondol, hanem teljes általánosságban
az emberi létezés és a gazdaság viszonyának arra a végletes fordulatára, aminek
során megszűnt a gazdaság az emberi életért lenni, sőt, az emberi élet vált a
mindent átható, öntörvényű gazdaság puszta eszközévé.
– Mitől látta ezt a súlyos torzulást,
annak elkerülhetetlen következményeivel együtt Guénon már 1927-ben, és miért
nem látják sem a politikai és gazdasági vezetők, sem ennek a torzulásnak
állítólagos elszenvedői – ma sem? Vajon annyira különleges szellemi
teljesítményt igényelne az ok-okozati láncolatok végiggondolása? Vagy egyszer
csak egy gyermek fog megszólalni közöttünk, hogy hiszen a király meztelen?
Mindenesetre, vegyük csak kissé
szemügyre azt a fogalmat, amit nemre, fajra, hitre való tekintet nélkül minden
politikus és minden közgazdász mantráz nekünk a tömegkommunikáció összes
lehetséges eszközéből. Ez a fogalom a gazdasági
növekedés.
Mi ezt az emberiség létezési mítoszában
tárgyból alannyá előléptetett fogalmat nemcsak azért méregetjük gyanakodva, mert
egyszerű matematikai értelemben a Föld nevű bolygó kapcsán értelmezhető zárt
élettérben egy korláttalanként felfogott növekedés emlegetése minimum paradox, s
ha nem is az első, hanem csak második megközelítésben elmebeteg; nemcsak azért,
mert az összes eddig volt vagy eddig képzelt istenség helyébe léptetve azért
nem tűnik annyira kívánatosnak életünket és vérünket neki ajánlani, de
egyáltalán, csupán kissé rajtafelejtve tekintetünket, nemigen kínál semmi
olyant, amit mégoly fontosnak tarthatnánk.
Logikailag nézve a helyzet nagyon
egyszerű. – Mit kínál a gazdasági növekedés?
– Gazdasági növekedést. Semmi mást.
Tehát azért kell akarnunk a gazdasági növekedést, hogy legyen gazdasági
növekedés.
Persze, vannak azért ebbe a
tautológiába elrejtve máskülönben nagyon is hangsúlyozott, mélységükben azonban
egyáltalán végig nem gondolt ígéretek a folyamat mintegy melléktermékeként
megvalósuló technikai és technológiai fejlődés vonatkozásában. És persze, ki ne
szeretne inkább jól fűtött szobában, lágy zeneszó mellett málnaszörpöt
szürcsölgetni, mint hóviharban puszta kézzel farkasokkal viaskodni? Aztán
amikor az „ártatlan” fül meghallja a város hívó szavát: a csábítóan kikövezett
tiszta utcákat a sárdagasztás helyett? A nagy steril tereket, melyekben
naphosszat barangolhat a jótét lélek csillogóbbnál csillogóbb áruk között? A
szórakozást mindenféle kellemes virtualitásban az orfeumtól a színházon, a
mozgóképen, a delíriumon át egészen az előre gyártott és megvásárolható
szerelemig? Hát ki a fene akar akkor az elemekkel küzdeni, bízni esőben, bízni
napsütésben, hétrét görnyedni terhek alatt, s szó nélkül nézni, amint semmivé
veri az egész évben keze között növekvő életet a jég?
– Na ugye, mégis csak jó az a gazdasági
növekedés? „A gyereknek nem kell már a földet túrnia, tanulni fog a lelkem, s tiszta,
fehér köpenyben sürög-forog majd fontos emberek között.” Azt a nehéz, mocskos,
mocskosul nehéz munkát pedig elvégzik a gépek. Az embernek nem kell már a
megpróbáltatás. Elég volt. Legyen a megpróbáltatás a gépeké. Ők bírják. Az
ember meg végre élvezhesse kicsit az életet!
Egyetlen baj van ezzel az „ártatlan”
vággyal. Az ember, aki gépekre bízza a megpróbáltatásait, önmaga válik géppé.
Tét nélküli fogyasztója lesz mindannak, amit megpróbált gépei teljes
szenvtelenséggel termelnek neki. Kétség nem fér hozzá: a technológiák előtt
nincsenek határok. Az emberi munka, a „szenvedés”, a megpróbáltatás
technológiával teljesen kiváltható. Azonban mire a technológia minden munkát,
minden szenvedést, minden megpróbáltatást kivált, magát az embert váltja ki.
Nagy bölcsesség ennek az átlátásához nemigen szükséges. – De hát akkor kell-e
az embernek egyáltalán a „fejlődés” ilyen módon elképzelt iránya, amibe pedig
teljes lelkesedésével vetette bele magát a „felvilágosodást” követően, s ami
egyébre bizonyosan nem alkalmas, mint kiküszöbölnie önmagát a létezők közül?
Erre a kérdésre nincs egyszerű válasz.
A dolgok mélységi végiggondolását ezen a ponton nem lehet megúszni. Mindenesetre az ártatlanság kora ezennel
véget ért. Ennyi kudarc, ennyi válság, az általunk teremtett steril környezet
okozta mérhetetlen szenvedés figyelmeztető jelei után gyermeki öntudatlanság
ürügyén ártatlanságban tetszelegnünk többé nem lehet. És itt ma már az a
tudatosság is kevés és gyermekded, amivel pedig mintegy száz évvel ezelőtt a
tradicionalista szerzők, akár a hivatkozott René Guénon látták a nyilvánvalóan
bekövetkező összeomlást. Mert abban is volt kifogásolható tudatosságú mozzanat.
Hisz nevezettek hitték, mintegy önfeledten hitték a keserű végzet felé
hömpölygő folyamat spontaneitását. Mintha ez a folyamat evidensen az emberiség
körén kívülről eredne, valamiféle csillagállásból, kali yugából, a tradíció
által látottan de nem befolyásolhatóan, a természeti csapások szenvtelenségével
sodorva el egy tehetetlen kultúrát. Nagy kérdés, hogy részünkre nem azon a
ponton róható-e fel az első vétek, ha hagyunk az emberiség ilyen globális
folyamataiban – akár első érzékelhető megnyilvánulásaik szintjén is – öntudatlanságot
feltételezhetni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.