I. Tétel (allegro non
troppo)
Kezdjük mindjárt azzal a tömör
megállapítással, ami egyáltalán bármiféle izgalmat okozhat ebben a
kérdéskörben:
Demokrácia nincs, soha
nem volt, és nem is lehetséges lennie.
– Ugye ilyen vagy hasonló tartalmú
megállapításokkal nemigen találkozhatni a közbeszédben. Nem véletlenül, mert az
íratlan, mégis rendkívüli hatékonyságú kommunikációs kánon önnön szabadságán
őrködő rendszerében, könnyen megkaphatja az „izgatás” vagy más, nyilvánosságból
likvidáló bélyeget. Még mielőtt azonban bárki ebben az értelemben izgalomba
jönne, itt rögtön közöljük, hogy az alábbiakban ne érzelmi kitörésekre,
indulatos jelszavakra számítson, hanem csakis és kizárólag józan logikára. S
bár minden valamire való logikának elsődlegesen kijózanító hatása van, ezzel
nem a fent megfogalmazott állítás élét szeretnénk tompítani, hanem csak némi
gondolkozásra ingerelni az arra egyébként is hajlamosakat.
Továbbá, az óvatlan olvasónak tűnhet
úgy, mintha a fenti kijelentés, s ezzel együtt mi magunk demokráciaellenesek
lennénk. Ez az eshetőség azonban nyilvánvalóan kizárható. Nemcsak azért, mert
semmilyen értelemben sem lázítunk a demokrácia ellen, hisz miképp lehetne
lázítani valami ellen, ami szerintünk nincs. Másfelől viszont éppen a
demokratikus jogokat birtokló tömegeket igyekszünk tájékoztatni az őket érintő
legfontosabb tényről – nevezetesen arról, hogy amit demokratikus jogokként
birtokolnak az nincs –, ami nehezen lenne nem a lehető legdemokratikusabb
tettnek nevezhető. Avagy a tömegeknek éppen erről a tényről ne lenne joguk
tudni?
II. Tétel (tempo guisto)
Nézzük először, mi található a „demokrácia” szó értelméről a Wikipédiában:
„A demokrácia lényege, hogy a közösség minden választójoggal rendelkező tagja részt vehet a közügyek eldöntésében, vagyis az önkormányzásban az adott térségben.”
– Mi ezzel a szép, tömör és általános
értelmű mondattal a baj?
– Nemde olyasmit kommunikál, mintha a
közösséget alkotó bármely személynek a demokratikus jogaival élve lenne lehetősége
hatást kifejteni a közügyekben meghozott döntésekre? Nézzük ezzel szemben a
lehetséges, és egyébként egyszerűen áttekinthető gyakorlatot. Először is annak,
hogy valaki saját, autonóm akaratát érvényesíthesse a közügyekkel kapcsolatos
döntésekben, van egy alapfeltétele: rendelkeznie kell az adott közügy
vonatkozásában saját, autonóm koncepcióval. Ez pedig önmagában véve rendkívül
problematikus követelmény. Vegyünk például két egymástól lényegileg eltérő
ügyet:
1. A város határában, köztulajdonban
lévő, komoly értéket képező, hosszabb idő óta használaton kívüli földterület
kerüljön-e eladásra?
2. Engedélyezhetők-e a város kórházában
génsebészeti eljárások?
A két tárgy mindegyike meghatározó hatással
bír a közösség életére, tehát kétségtelenül indokolt lehet közösségi döntés hatáskörébe
vonni. Azonban a kérdések között (látszólag) lényegi eltérés van a szavazó személyek
döntési kompetenciáját illetően. Az első kérdésben viszonylag egyszerűnek
tűnhet bárki számára olyan releváns véleményt kialakítani, amely legalább a
saját érdekeit érvényesen képviselheti. Létezik-e az illetőnek saját érdeke a
földterület közösségi tulajdonban tartásával kapcsolatban, esetleg ismer-e
olyan közösségi érdeket, ami ezt indokolná, továbbá lát-e egyéni vagy közösségi
érdeket mely a terület értékesítéséből befolyó pénzeszközhöz köthető?
A második kérdés ettől sokkal
bonyolultabb. Ahhoz ugyanis, hogy egy adott személy a génsebészeti eljárásokról
saját koncepciót tudjon kialakítani, speciális, és csak nagy munka árán
beszerezhető ismeretekkel kell rendelkeznie. Ezek hiányában koncepciója csupán esetlegesnek,
befolyásoltnak vagy akár megvásárolhatónak tekinthető, következésképpen
álláspontja nagy valószínűséggel úgy a saját, mint a közösség szempontjából
értéktelen – ne adj’ Isten – káros.
Mindenesetre a döntési kompetenciához
nagy szakértelmet igénylő esetek során felvetődhet a döntési jogosítványoknak kifejezetten egy szakértői
kör számára történő leosztása, ami viszont eleve anullálja a demokratikus
alapelvet, hiszen ennek a szűk körnek a kezébe kerül a továbbiakban az egész
közösség sorsa. De nem segít az sem a helyzeten, ha a szakértők csak
„megfelelő” tájékoztatással látják el a kérdésben érdekelteket, hiszen ki
ellenőrizheti a nyilvánosságra hozott információk hitelességét vagy egyszerű
alkalmasságát egy ismerethiányos állapotban történő döntés meghozásához?
Nyilván ennek megítélésére is csak maguk a szakértők képesek, tehát végül a
tájékoztatás birtoklásán keresztül a kezükben a tényleges döntés.
– Miféle értelemben lehet akkor itt
demokráciáról beszélni?
Térjünk azonban vissza kissé az első
példához. Mert szemben az utóbbi, szofisztikáltabb esettel, annál úgy tűnhetett,
mintha akár a legszerényebb polgár képességeit sem haladhatná meg a benne
kifejeződő érdekviszonyok áttekintése. Azonban a kissé alaposabb
megfontolásoknak mindenképpen ki kell terjednie egy ilyen egyszerű kérdés
információs környezetére is. Egészen mást jelent ugyanis az eladási koncepció,
ha a terület birtoklása a közösségnek fölösleges teher, a befolyó pénzösszegből
pedig egyébként fedezet nélküli költségek válnak fedezhetővé, és egészen mást,
ha a háttérben bennfentes információkból egy szűk kör – esetlegesen egyetlen
ember – tájékozott a terület rövid időn belül várható jelentős
felértékelődéséről, s ugyanezen személy(ek)nek van befolyása a föld eladását
közösségi döntés tárgyává tenni.
Nem a demokrácia örve alatt
elképzelhető csalási lehetőségeket szeretnénk itt kaján örömmel elemezgetni,
viszont annál fontosabb felfigyelni a fent nevezett környezeti információk meghatározó
fontosságára. Leghangsúlyosabban pedig a
környezeti információknak arra a tulajdonságára, hogy ugyanis attól, ha esetleg
nem kerülnek nyilvánosságra, még létezhetnek! Ilyen módon pedig ugyanarra az
eredményre jutottunk, mint a második példa esetében: bármely közösségi döntés
mindenkor az információk birtokosainak kezében van.
Refrén: – Miféle értelemben lehet akkor
itt demokráciáról beszélni?
III. Tétel (largo
(crescendo al fine))
Az interneten ismertté vált a
demokráciáról szóló karikatúraszerű képződmény, ami magyarul kb. így
interpretálható: Demokrácia az, amikor két farkas és egy bárány szavaznak
arról, hogy mi legyen az ebéd.
Ez a megközelítés csaknem sokatmondó,
viszont éppen a lényeg mellett megy el. Nyilván nem véletlenül. Nyilván
érvényesül benne a demokráciáról a tudatba bekényszerített nyomás, ami még ezen
a szinten is azt sugallja, mintha a számszerű viszonyok megfordításával
lehetséges lenne a szavazás eredményének megfordítása. Mintha egy farkas és két
bárány esetében a megszavazott ebéd során a két bárány fogyaszthatná el jóízűen
a kisebbségben maradt farkast. – Nos, aki ilyesmiről képzeleg, annak ajánlatos
bővítenie természetrajzi ismereteit, s előbb-utóbb majd csak rájön, hogy bár a
farkasok többnyire magányosak, a bárányok pedig nyájakat alkotnak, az ebéd
kimenetele mégis, soha nem kétséges. Kissé szájba rágósabban értelmezve emberi
társadalmunkra ezt az univerzális ívű allegóriát:
– Vannak közöttünk szerény értelmi
képességűek, akik ugyanakkor szelídek, hisz nagyon is érzik korlátaikat.
(Közéjük számláltatnak legtöbben.)
– Vannak szerény értelmi képességűek,
akik ugyanakkor agresszívak. Ők elég nagy irtást végeznek saját soraikban, s
mivel egyébként sem gyakori tulajdonságkombinációt jelentenek, összességében
nem sok vizet zavarnak. (Azért rendkívül hatékony eszközként használhatók
stabil társadalmi formációk szétveréséhez: ld. futball meccseken randalírozók.)
– Vannak kimagasló értelmi képességű
szelídek. (Kitűnően idomítható nyersanyag. Kevesen vannak, de sokat
szerepeltetik őket. Velük mondatják ki azt, amit mindenkinek gondolnia kell.)
– Vannak kimagasló értelmi képességű
agresszívak. (Ők vannak a legkevesebben, és egyébként is láthatatlanok. (Nem
hülyék megmutatni magukat.) – Na, ők találták ki a demokráciát. És valahogy még
ide szorítjuk azt a titkot is, hogy ők határozzák meg a fékeket és az
ellensúlyokat a demokrácia belső védelmi rendszerében.)
Kétségtelenül jól működik a gépezet.
Elnyűhetetlen, rugalmas, végtelenszer megújítható. Ha pl. már tarthatatlan a
képviseleti demokrácia a korrupció tagadhatatlanná váló mértéke miatt, nagy
nehezen kiharcolják a bárányok a részvételi demokráciát, és milyen boldogok
lesznek vele. Mert a bárányok mindig hisznek, a farkasok pedig mindig esznek.
Ilyen a természetük.
IV. Tétel (coda
(pianissimo))
Mindent egybevéve, aki mást lát, mást
keres a demokráciában, mint a valaha volt legszűkebb és legkiváltságosabb réteg
rejtett érdekérvényesítő módszerét, az menthetetlen.
– Bárányok, ne csüggedjetek! A holnapi
menü: farkasbecsinált. – Ugye milyen étvágygerjesztő?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.