Előre is bocsánatot kérek a következő
sorokért az esetlegesen vallásos, elkötelezetten vallásos olvasóktól, akikkel
Isten kifürkészhetetlen akarata az internet majd’ hasonlóképp kifürkészhetetlen
bugyraiban valamiképp összehoz bennünket. Nem feltétlen kell nekik ezt a cikket
végigolvasniuk. Inkább tartsuk meg egymást jó emlékezetünkben, annál is inkább,
mert részünkről mély meghajlás, örök hála, hisz sokat, nagyon sokat
köszönhetünk a kereszténységnek. Azonban éppen a tisztelet okán kell mélyen a
szemébe néznünk ennek a megfáradt, megrokkant intézménynek éppen most,
agóniájában – legyen módja önmagával számot vetni, meggyónni, és méltó módon
felvenni az utolsó kenetet.
A „bűn” különös portéka. És főként a
kereszténység értelmezésében az európai kultúrába bekerült formája mutat
meglepő tulajdonságokat. Példának okáért az elkövetője nem feltétlen tud róla.
Elkövette, azután jár-kel a világban, és mit sem sejt saját bűnös mivoltáról, bár
a lelkiismerete azért leadhat bizonyos jelzéseket.
Másik furcsa tulajdonsága lehet az
ilyen bűnöknek, hogy nemcsak az elkövető nem tud róla, de a társadalmi
emlékezet sem, mert elkövethető cselekményként nincs befoglalva semmiféle
törvénykönyvbe vagy íratlan normarendszerbe sem. Keresztény túlkapásnak is
gondolhatná az óvatlan, s az ilyen kéretlenül tolakodó felelősség elől szívesen
menekülő ember, azonban nagy kincs rejlik ebben a szemléletben, ami miatt sem
nem érdemes, sem nem lehetséges szabadulni tőle annak, aki legalább is nem
önmagát akarja megtenni a világ centrumának. Nem más ez a nagy kincs, mint a
világ teljességét az Isten tökéletességétől a saját tökéletlenségig befogni
igyekvő perspektíva: tökéletlenségemben valamit éppen látok valaminek, de
némileg tökéletesebbé válva ugyanazt később egészen másnak is láthatom. S előző
értelmezésemben viszonyulva az adott dologhoz, elkövethettem valamit, ami utóbb
értelmetlennek, helytelennek vagy akár súlyosan károsnak bizonyulhat.
Isten tökéletessége mellett az embernek
saját tökéletlenségével szembesülve illik önmérséklettel, alázattal, döntései
vonatkozásában pedig örök kétellyel élni.
Egyetlen baj van ezzel a szép, istenes koncepcióval:
a kereszténység megfeledkezett önmagára alkalmazni. Mondhatni – meglehetős
durva módon – egyszer s mindenkorra leszámolt ezzel a problémával. Sőt, önmaga
lényegévé tette az ezzel való leszámolását, mivel állítása szerint az egyetemes
keresztény egyházat Isten „személyesen” hozta létre, méghozzá konkrétan Jézus
Krisztus megbízásából Péter apostol által. A keresztény tanítás alapjaként
pedig a Szentírást mutatja fel, amit az Újszövetség vonatkozásában közvetlenül
Jézus Krisztus tanítványainak tulajdonít, akik ezek szerint közvetlenül az
Isten embernek szóló üzenetét jegyezték le, s az Ószövetség nemkülönben Isten
tollbamondása a prófétáknak. Innentől aztán nincs vita, nincs önmagába vetett
kétely, semmiféle körmönfontsággal nem lehet más eredményre jutni, minthogy
egyetlen Isten van, aki a kereszténységben nyilvánítja ki magát, s mindenki,
aki nem a keresztény közösséghez tartozik, eleve elveszett.
Ennek az elvnek a
megfellebbezhetetlenségével kapcsolatban merültek fel aggasztó jelek ebben az
immár kétezer éves történetben. Mindjárt a kezdettekkor is, midőn az eredetileg
oly biztosan beígért és vágyva vágyott utolsó ítélet minden várakozáson túl
elmaradt. Azután ott volt a katharok nagyon is evilági erővel elnyomott
lázadása. Ott voltak a szeretet nevében fellobbanó máglyák. Az Újvilággal
szemben elkövetett bűn. A reformációban megroppanás. Csupa-csupa olyan tünet,
melyek egy őszinte egyházat a saját tanításának önmagára való alkalmazására
inthettek volna. – Mert mi van, ha Péter nem is teljesen jól értelmezte Jézusnak
az Evangéliumok szerinti meglehetősen homályos utalását az egyházalapításra? –
Mi van, ha az evangéliumokba nem is pontosan Jézus, és nem is pontosan az
apostolok gondolatai kerültek be? – Mi van, ha Jézus személyének értelmezése
körül az apostolok sem teljesen tévedhetetlenek? De elmehetünk az Ószövetség
kezdetéig is: – Kinek is hisszük el azt az állítást, miszerint Mózeshez a
csipkebokorból az Örökkévaló szólt? Mózesnek, vagy mindjárt az Örökkévalónak?
– Nemde Mózesnek, hiszen nekünk nem
maga az Örökkévaló állítja ezt, hanem csupán Mózes. – És mi van, ha Mózes
minden jóindulata mellett ebben az apróságban mégis tévedett? – Ki csalt meg
akkor bennünket, Mózes, vagy az Örökkévaló?
– Bizony mondom néktek, egyik sem,
hanem a saját együgyűségünk. Mert ki döntött arról, hogy Mózesnek hiszünk?
– Nem mi magunk?
– Ki döntött arról, hogy hitelt adjunk
a kereszténység csalhatatlanságának?
– Nem mi magunk?
– Avagy, ha eljön az Igazság órája és
az Örökkévaló kérdőre von: – Miért gyújtottad meg fiam azt a máglyát
szerencsétlen testvéred alatt? – mit fogsz felelni?
A papra mutogatsz, mondván, hogy ő
mondta? A Bibliára mutogatsz, hisz ott áll benne…? Jézusra mutogatsz, hisz a
Biblia szerint…? Mózesre mutogatsz…? Végsősoron visszamutogatsz az
Örökkévalóra? Ő utasított? – Eszeden vagy?! Te ebben a történetben nem is vagy
benne? Akkor hát nem is létezel?
Íme, az önmaga csalhatatlanságát
vállaló kereszténység keresztje itt magasodik fölöttünk. Bűnre csábít. Hiteti a
csalhatatlanságát, hiteti, hogy a csalhatatlanságába vetett hitünkben csalhatatlanok
vagyunk. Mégis, nem ő a bűnös. A bűnös mi vagyunk, akik megalkottuk magunknak,
hogy hihessünk neki. Nincs menekvés a személyes döntés elől. A személyes döntés
felelősségének áthárítása nem más, mint létezésünk tagadása, s oly nagy bűn, amivel
nem lehet az idők végezetéig együtt élni. És az évezredes intézmény most, minekutána
az eddig benne terpeszkedő hatalom kivonult belőle és sorsára hagyta, ennek a
bűnnek a súlya alatt dől össze recsegve-ropogva. Szomorú látvány. Akinek van
kedve nevetni rajta, önmagán nevet.
Vége – mondhatnánk megkönnyebbülve. De
már be vannak készítve jó előre a következő csapdák, a következő keskeny útnak
látszó hitek szélesre tárva s kelletve maguk a valóság elől való meneküléshez.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.